Organizacje pozarządowe w pracy z dzieckiem i rodziną PE-3S-ODR
TREŚCI PROGRAMOWE
I, II, III sektor – definicja, terminologia – wąskie i szerokie definiowanie III sektora, organizacje non-profit, organizacje pożytku publicznego, wolontariat, praca społeczna, interes publiczny, współpraca, grupowe rozwiązywanie problemów; podstawowe kroki w zakładaniu fundacji i stowarzyszenia, stowarzyszenia i fundacje od strony formalno-prawnej, dane statystyczne na temat NGO w Polsce i na świecie.
W cyklu 2020L:
1.Organizacje pozarządowe - definicja |
W cyklu 2020Ln:
TREŚCI Definiowanie I, II i III sektora, |
W cyklu 2021L:
Treści programowe I, II, III sektor – definicja, terminologia – wąskie i szerokie definiowanie III sektora, organizacje non-profit, organizacje pożytku publicznego, wolontariat, praca społeczna, interes publiczny, współpraca, grupowe rozwiązywanie problemów; podstawowe kroki w zakładaniu fundacji i stowarzyszenia, stowarzyszenia i fundacje od strony formalno-prawnej, dane statystyczne na temat NGO w Polsce i na świecie. Rola lidera w tworzeniu i kierowaniu organizacji pozarządowej. Cechy, funkcje, zadania. Relacja między animatorem społecznym a liderem lokalnym. Działanie w środowiskach lokalnych. Metoda Organizowania Społeczności Lokalnej (OSL), animacja społeczno-kulturalna, aktywizacja wspólnot lokalnych. Różnorodność organizacji pozarządowych w Polsce. Przegląd praktyk. |
W cyklu 2021Ln:
Treści programowe I, II, III sektor – definicja, terminologia – wąskie i szerokie definiowanie III sektora, organizacje non-profit, organizacje pożytku publicznego, wolontariat, praca społeczna, interes publiczny, współpraca, grupowe rozwiązywanie problemów; podstawowe kroki w zakładaniu fundacji i stowarzyszenia, stowarzyszenia i fundacje od strony formalno-prawnej, dane statystyczne na temat NGO w Polsce i na świecie. Rola lidera w tworzeniu i kierowaniu organizacji pozarządowej. Cechy, funkcje, zadania. Relacja między animatorem społecznym a liderem lokalnym. Działanie w środowiskach lokalnych. Metoda Organizowania Społeczności Lokalnej (OSL), animacja społeczno-kulturalna, aktywizacja wspólnot lokalnych. Różnorodność organizacji pozarządowych w Polsce. Przegląd praktyk. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma podstawową wiedzę dotyczącą przedsiębiorczości w sektorze organizacji pozarządowych w pracy z dzieckiem i rodziną.
Umiejętności
- Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z działalnością organizacji pozarządowych w pracy z dzieckiem i rodziną; potrafi tworzyć rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań.
- Potrafi wykorzystywać technologie informacyjno-komunikacyjne dla efektywności procesu kształcenia, wychowania i opieki.
- Potrafi prowadzić pracę z dziećmi pochodzących ze środowisk odmiennych kulturowo i podsiadających słabą znajomość języka polskiego.
Kompetencje społeczne
- Wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski.
- Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa, tak indywidualnego jak i w grupach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne, myśląc i działając w sposób przedsiębiorczy.
- Jest gotowy do kształtowania umiejętności współpracy wychowanków w tym grupowego rozwiązywania problemów.
Literatura
-Kowalska G., Rola organizacji pozarządowych w życiu dziecka niepełnosprawnego i jego rodziny, Fraszka Edukacyjna, 2013
-Kledzik P., Działalność organizacji pozarządowych na rzecz realizacji celów publicznych, Difin, Warszawa, 2013.
-Kulesza M., „Zasoby rodzinne – nowa perspektywa podejścia do rodziny w obszarze diagnostyki i poradnictwa psychopedagogicznego”, Studia nad Rodziną UKSW 2015 r. XIX nr 1 (36).
-Preambuła i pakiet usług pomocy i integracji społecznej dla rodziny z dziećmi, http://www.wrzos.org.pl/projekt1.18/download/PakietUslug_rodzinazdziecmi.pdf
-Rekomendacje dotyczące współpracy asystenta rodzin i organizacji pozarządowych na rzecz rodziny z trudnościami opiekuńczo-wychowawczymi, CAL, Warszawa 2017
-Ustawa z dn. 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, Dz. U. z 2003 r., nr 96, poz. 873
-Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2017 r. poz. 697, 1292)
W cyklu 2020L:
-Kowalska G., Rola organizacji pozarządowych w życiu dziecka niepełnosprawnego i jego rodziny, Fraszka Edukacyjna, 2013 |
W cyklu 2020Ln:
Kowalska G., Rola organizacji pozarządowych w życiu dziecka niepełnosprawnego i jego rodziny, Fraszka Edukacyjna, 2013 |
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2021Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca |
Uwagi
W cyklu 2020L:
METODY: - lektura artykułów i innych materiałów (raportów, stron www) i refleksyjna analiza ich treści - społecznych, kulturowych, politycznych - omawianie treści w trakcie zajęć, dyskusje w małych zespołach i na forum całej grupy; - wykonanie zadań praktycznych (mapa myśli, zakładanie stowarzyszenia/fundacji + przedstawienie wyników pracy na tle całej grupy + dyskusja) - wspólne powtórzenia zrealizowanego materiału na początku wszystkich zajęć NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: - godziny kontaktowe ćwiczenia - 15 h (stacjonarne) 9 h (niestacjonarne) - przygotowanie do ćwiczeń, lektura tekstów - 7 h - przygotowanie pracy zaliczeniowej - 3h - wykonanie zadań praktycznych - 5h |
W cyklu 2020Ln:
OPIS SPOSOBU PROWADZENIA ZAJĘĆ Zajęcia prowadzone w sposób synchroniczny z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - ćwiczenia/warsztaty: 9 godzin. Przygotowanie do poszczególnych zajęć (lektury, kwerendy) - 17 godzin. |
W cyklu 2021L:
- lektura artykułów i innych materiałów (raportów, stron www) i refleksyjna analiza ich treści - społecznych, kulturowych, politycznych - omawianie treści w trakcie zajęć, dyskusje w małych zespołach i na forum całej grupy; - wykonanie zadań praktycznych (mapa myśli, zakładanie stowarzyszenia/fundacji + przedstawienie wyników pracy na tle całej grupy + dyskusja) - wspólne powtórzenia zrealizowanego materiału na początku wszystkich zajęć NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: - godziny kontaktowe ćwiczenia - 15 h (stacjonarne) 9 h (niestacjonarne) - przygotowanie do ćwiczeń, lektura tekstów - 7 h - przygotowanie pracy zaliczeniowej - 3h - wykonanie zadań praktycznych - 5h |
W cyklu 2021Ln:
- lektura artykułów i innych materiałów (raportów, stron www) i refleksyjna analiza ich treści - społecznych, kulturowych, politycznych - omawianie treści w trakcie zajęć, dyskusje w małych zespołach i na forum całej grupy; - wykonanie zadań praktycznych (mapa myśli, zakładanie stowarzyszenia/fundacji + przedstawienie wyników pracy na tle całej grupy + dyskusja) - wspólne powtórzenia zrealizowanego materiału na początku wszystkich zajęć NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: - godziny kontaktowe ćwiczenia - 15 h (stacjonarne) 9 h (niestacjonarne) - przygotowanie do ćwiczeń, lektura tekstów - 7 h - przygotowanie pracy zaliczeniowej - 3h - wykonanie zadań praktycznych - 5h |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: