Medialne źródła zmiany społecznej i kulturowej PE-3S-MZS
Student w toku zajęć poznaje najważniejsze aspekty dotyczące medialnych źródeł zmiany społecznej i kulturowej. Będzie posiadał umiejętność analizy i interpretacji rozwoju społeczeństwa na przestrzeni dziejów, a także roli i miejsca przemian informacyjno-technologicznych w przemianach społecznych i kulturowych. Uzyska niezbędne kompetencje społeczne związane ze znaczeniem pedagoga i nauczyciela w obecnym etapie rozwoju społeczeństwa wiedzy (cyfrowego) oraz będzie potrafił dokonywać interpretacji podstaw teoretycznych związanych z pojawiającymi się problemami we współczesnym społeczeństwie globalnym.
TREŚCI PROGRAMOWE
WYKŁADY
1. Przemiany cywilizacyjno-informacyjne współczesnego świata
2. Rozwój mediów na przestrzeni dziejów
3. Charakterystyka społeczeństwa rolniczego przemysłowego i wiedzy
4 Problemy społeczno-pedagogiczne społeczeństwa wiedzy
5. Problemy informacyjno-informatyczne społeczeństwa sieciowego
6. Założenia metodologiczne badań w społeczeństwie wiedzy
7. Funkcje i zadania cyfrowej szkoły
W cyklu 2021Z:
Student w toku zajęć poznaje najważniejsze aspekty dotyczące medialnych źródeł zmiany społecznej i kulturowej. Będzie posiadał umiejętność analizy i interpretacji rozwoju społeczeństwa na przestrzeni dziejów, a także roli i miejsca przemian informacyjno-technologicznych w przemianach społecznych i kulturowych. Uzyska niezbędne kompetencje społeczne związane ze znaczeniem pedagoga i nauczyciela w obecnym etapie rozwoju społeczeństwa wiedzy (cyfrowego) oraz będzie potrafił dokonywać interpretacji podstaw teoretycznych związanych z pojawiającymi się problemami we współczesnym społeczeństwie globalnym. TREŚCI PROGRAMOWE WYKŁADY 1. Ilościowe i jakościowe aspekty współczesnych przemian społeczno-kulturowych. |
W cyklu 2022Z:
Student w toku zajęć poznaje najważniejsze aspekty dotyczące medialnych źródeł zmiany społecznej i kulturowej. Będzie posiadał umiejętność analizy i interpretacji rozwoju społeczeństwa na przestrzeni dziejów, a także roli i miejsca przemian informacyjno-technologicznych w przemianach społecznych i kulturowych. Uzyska niezbędne kompetencje społeczne związane ze znaczeniem pedagoga i nauczyciela w obecnym etapie rozwoju społeczeństwa wiedzy (cyfrowego) oraz będzie potrafił dokonywać interpretacji podstaw teoretycznych związanych z pojawiającymi się problemami we współczesnym społeczeństwie globalnym. TREŚCI PROGRAMOWE WYKŁADY 1. Ilościowe i jakościowe aspekty współczesnych przemian społeczno-kulturowych. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
- Wiedza Ma poszerzoną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji w tworzeniu społeczeństwa wiedzy.
- Ma wiedzę z zakresu podstawowych pojęć i zagadnień dotyczących edukacyjnych problemów społeczeństwa wiedzy związanych z przemianami współczesnej kultury i rozumie procesy w nim zachodzące.
Umiejętności - Prawidłowo analizuje i interpretuje procesy zachodzące w społeczeństwie wiedzy.
- Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów związanych z rolą i miejscem mediów w społeczeństwie wiedzy.
- Potrafi samodzielnie doskonalić umiejętności korzystając z różnych źródeł wiedzy.
Kompetencje społeczne - Potrafi krytycznie oceniać poziom swoich kompetencji i przejawiać innowacyjną postawę w działaniu.
Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym związane z transformacją współczesnej kultury medialnej.
Kryteria oceniania
METODY KSZTAŁCENIA
- dyskusja
- praca w zespołach
- studium przypadków
NAKŁAD PRACY STUDENTA
FORMA AKTYWNOŚCI
godziny kontaktowe (wykład) - 15 godz.
przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godz.
przygotowanie i realizacja prezentacji multimedialnej - 10 godz.
przygotowanie się do egzaminu - 15 godz.
SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS: 2
ECTS: 2
Zajęcia są realizowane z wykorzystaniem metod zdalnego nauczania. Główne środki cyklicznej komunikacji (o charakterze synchronicznym oraz niesynchronicznym): program Microsoft Teams oraz Microsoft Outlook, a także poprzez kontakt telefoniczny. Narzędzia wykorzystywane w zależności od możliwości uczestników procesu kształcenia, według ustalonych sposobów pracy z grupami. Wykorzystywane formy komunikacji: poczta e-mail, kontakt telefoniczny, spotkania on line.
Użycie poszczególnych form komunikacji jest uzależnione od podejmowanych tematów na zajęciach, dotyczy to także godzin spotkań.
Różnorodność wykorzystywanych narzędzi i metod pracy ze studentami podyktowana jest troską o realizację celów zajęć w sposób najbardziej przystępny dla ogółu grupy, bez dyskryminacji osób nieposiadających wystarczających możliwości technicznych do korzystania z programu Microsoft Teams.
Poniżej znajduje się link do Zespołu w MS TEAMS, w ramach którego prowadzone będą zajęcia
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0d673c1595954c4fbc9a5d8fc677e315%40thread.tacv2/conversations?groupId=78913893-6173-44c8-8556-1d3c609bb003&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1.Andrzejewska A., Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych, DIFIN, Warszawa 2014
2. Bednarek J., Szanse cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, DIFIN, Warszawa 2014
3. Bednarek J., Multimedialne kształcenie ustawiczne nauczycieli, WSPTWP, Warszawa 2010.
Literatura uzupełniająca:
1..Bednarek J., Społeczeństwo informacyjne i media w opinii osób niepełnosprawnych, Wyd. APS, Warszawa 2005.
2.Bednarek J., Multimedia w kształceniu, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2006.
3.Tanaś M., Edukacyjne zastosowania komputerów, Wyd. Akad. Żak, Warszawa 1997.
4. Tanaś M., Cywilizacja globalna, społeczeństwo informacyjne a kształcenie, „Kultura i Edukacja” 1999, nr 4.
5. Braney D., Społeczeństwo sieci, Warszawa 2008.
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa: 1. Bednarek J., Andrzejewska A., Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja. Dylematy społeczności cyfrowej, Wyd. APS - NASK - Impuls, Warszawa - Kraków 2015. Literatura uzupełniająca: 1..Bednarek J., Społeczeństwo informacyjne i media w opinii osób niepełnosprawnych, Wyd. APS, Warszawa 2005. |
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: 1. Bednarek J., Andrzejewska A., Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja. Dylematy społeczności cyfrowej, Wyd. APS - NASK - Impuls, Warszawa - Kraków 2015. Literatura uzupełniająca: 1..Bednarek J., Społeczeństwo informacyjne i media w opinii osób niepełnosprawnych, Wyd. APS, Warszawa 2005. |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA przygotowanie się do egzaminu - 15 godz. SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS: 2 ECTS: 2 Zajęcia są realizowane z wykorzystaniem metod zdalnego nauczania. Główne środki cyklicznej komunikacji (o charakterze synchronicznym oraz niesynchronicznym): program Microsoft Teams oraz Microsoft Outlook, a także poprzez kontakt telefoniczny. Narzędzia wykorzystywane w zależności od możliwości uczestników procesu kształcenia, według ustalonych sposobów pracy z grupami. Wykorzystywane formy komunikacji: poczta e-mail, kontakt telefoniczny, spotkania on line. Użycie poszczególnych form komunikacji jest uzależnione od podejmowanych tematów na zajęciach, dotyczy to także godzin spotkań. Różnorodność wykorzystywanych narzędzi i metod pracy ze studentami podyktowana jest troską o realizację celów zajęć w sposób najbardziej przystępny dla ogółu grupy, bez dyskryminacji osób nieposiadających wystarczających możliwości technicznych do korzystania z programu Microsoft Teams. Poniżej znajduje się link do Zespołu w MS TEAMS, w ramach którego prowadzone są zajęcia https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0d673c1595954c4fbc9a5d8fc677e315%40thread.tacv2/conversations?groupId=78913893-6173-44c8-8556-1d3c609bb003&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2021Z:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA przygotowanie się do egzaminu - 15 godz. SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS: 2 |
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA przygotowanie się do egzaminu - 15 godz. SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS: 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: