Metodyka projektowania oraz prowadzenia szkoleń i warsztatów PE-3S-MWA
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Szkolenia pracowników jako forma wspomagająca proces uczenia się i adaptacji do organizacji.
2. Rodzaje szkoleń.
3. Etapy cyklu szkoleniowego.
4. Rozpoznawanie i analiza potrzeb szkoleniowych.
5. Planowanie i projektowanie programów-szkoleniowo rozwojowych.
6. Aspekty realizacyjne programów szkoleniowych w miejscu pracy i poza miejscem pracy.
7. Sytuacje trudne podczas szkolenia.
8. Ocena (ewaluacja) programów szkoleniowo-rozwojowych.
9. Prowadzenie sesji szkoleniowych – wybrane aspekty praktyczne.
W cyklu 2021L:
Zagadnienia realizowane w trakcie zajęć: 1.Szkolenia pracowników jako forma wspomagająca proces uczenia się i adaptacji do organizacji. |
W cyklu 2022L:
Ramowy program zajęć: 2. Szkolenie jako forma uczenia się 3. Etapy cyklu szkoleniowego 4. Wyznaczanie celów szkoleniowych 5. Dobór treści szkolenia 6. Prowadzenie sesji szkoleniowych 7. Ocena i proces ewaluacji szkolenia 8. Sytuacje trudne podczas szkolenia 9. Prowadzenie biznesu szkoleniowego 10-15. Zaliczenia praktyczne – sesja warsztatowa |
W cyklu 2023L:
Zagadnienia realizowane w trakcie zajęć: 1.Szkolenia pracowników jako forma wspomagająca proces uczenia się i adaptacji do organizacji. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie określonym specjalnością studiów.
- Zna poszczególne etapy planowania i realizacji szkoleń oraz powiązane z nimi działania jakie podejmuje w ich zakresie trener lub szkoleniowiec.
- Ma podstawową wiedzę o metodyce prowadzenia szkoleń, warsztatów i treningów, realizowanych w różnych środowiskach i grupach społecznych.
Umiejętności
- Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, rozwijać ich kompetencje kluczowe a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie.
-Umie elastycznie, odpowiednio do celu, potrzeb, jak i uwarunkowań dobrać metody i techniki prowadzonych szkoleń a także zastosować odpowiedni dla danego zadania i grupy styl przewodzenia.
- Umie poprowadzić krótką sesję szkoleniową.
- Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz zespołową.
- Potrafi organizować grupy zadaniowe, kierować nimi i przyjmować różne w nich role.
Kompetencje społeczne
- Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne w danej dziedzinie.
Kryteria oceniania
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:
Zaliczenie zajęć odbywa się na podstawie pracy praktycznej, która obejmuje zaplanowanie oraz poprowadzenie sesji szkoleniowej na wybrany temat. Ocena za poprowadzenie sesji stanowi podstawę do wyznaczenia oceny z przedmiotu.
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
1. Łaguna, M. (2008). Szkolenia. Gdańsk: GW.
2. Jarmuż, S., Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Wrocław: Biblioteka moderatora.
3. Rae, L. (2006). Efektywne szkolenie. Techniki doskonalenia umiejętności trenerskich. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
4. Rae, L. (1999). Planowanie i projektowanie szkoleń. Warszawa: Dom Wydawniczy ABC Sp. z o. o.
5. Aleksander, N.P. (2000). Udane szkolenie. Przewodnik szkoleń i warsztatów. Kielce: Wydawnictwo Jedność.
6. Fisher, F., Tees, D. W. (1992). Poradnik szkoleniowy. Warszawa: Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej.
7. Bramley, P. (2007). Ocena efektywności szkoleń. Kraków: ABC a Wolters Kluwer Business.
8. Kirkpatrick, D. L. (2001). Cztery poziomy oceny efektywności szkoleń. Warszawa: Wydawnictwo Studio Emka.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. Testy szkoleniowe. Warszawa: Oficyna Ekonomiczna.
2. Volpel, K.W. (1999). Poradnik dla prowadzących grupy. Teoria i prktyka zabaw interakcyjnych. Kielce: Jedność.
W cyklu 2022L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2022L:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: UMIEJĘTNOŚCI: KOMPETENCJE SPOŁECZNE: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 70h Liczba punktów ECTS – 3 |
W cyklu 2023L:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: UMIEJĘTNOŚCI: KOMPETENCJE SPOŁECZNE: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 70h Liczba punktów ECTS – 3 REALIZACJA ZAJĘĆ: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: