Medialne techniki perswazji - identyfikacja i krytyka PE-3S-MPI
TREŚCI PROGRAMOWE:
Współczesne kompetencje medialne: a) przepływ i odbiór informacji, b) rozpoznawanie własnych preferencji, uprzedzeń, nastawienia, postawy stronniczej, przesądów, antycypacji i oczekiwań, c)medialny dobrostan i równowaga. Strategie manipulowania przekazem medialnym: misinformacja, dezinformacja, malinformacja. Identyfikowanie typów manipulacji poprzez analizę intencji oraz celów.
Rodzaje misinformacji: manipulacja, półprawda, clickbait, fake news, deepfake. Rodzaje misinformacji: wypaczanie statystyk, błąd logiczny, dane nieścisłe/nieaktualne, sprawozdanie błędne/stronnicze. Perswazja a manipulacja – podobieństwa i różnice procesów komunikacyjnych. Strategie obrony przed manipulowanym przekazem medialnym: budowanie macierzy decyzyjnej, fact-checking. Strategie obrony przed manipulowanym przekazem medialnym: technika czytania lateralnego, ESC-check. Strategie obrony przed manipulowanym przekazem medialnym: reflesja nad stronniczością, wychodzenie z bańki informacyjnej. Sztuczna inteligencja – narzędzie wspierające współczesne dziennikarstwo vs. narzędzie profilowania i marketingu. Narzędziownik aktywnego uczestnika w świecie mediów.
W cyklu 2024Z:
Współczesne kompetencje medialne: a) przepływ i odbiór informacji, b) rozpoznawanie własnych |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna wybrane koncepcje psychologiczne i społeczne człowieka, stanowiące teoretyczne podstawy analizy medialnych technik oddziaływań perswazyjnych.
Ma podstawową wiedzę dotyczącą medialnych technik perswazji, ich identyfikacji i krytycznego ujęcia.
Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz ich zastosowań wobec kluczowych dylematów związanych z działalnością perswazyjną mediów, w tym mediów społecznościowych.
Umiejętności
Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi analizując i wykorzystując medialne techniki perswazji, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań perswazyjnych.
Potrafi przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska na temat identyfikacji technik perswazji zastosowanych w przekazie medialnym, dyskutować o nich oraz czynnieuczestniczyć w debacie.
Kompetencje społeczne
Jest przekonany/a o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym w zakresie edukowania na temat medialnych technik perswazji.
Literatura
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: oraz materiały i strony internetowe: serwisy factcheckingowe, monitoring mediów, strony testowe dla manipulacyjnych materiałów, narzędzia opisywania manipulacji w wiadomościach (np. fiskkit.com). |
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: oraz materiały i strony internetowe: serwisy factcheckingowe, monitoring mediów, strony testowe dla manipulacyjnych materiałów, narzędzia opisywania manipulacji w wiadomościach (np. fiskkit.com). |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: oraz materiały i strony internetowe: serwisy factcheckingowe, monitoring mediów, strony testowe dla manipulacyjnych materiałów, narzędzia opisywania manipulacji w wiadomościach (np. fiskkit.com). |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Zaliczenie wykładu - test końcowy NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 8 godz. Przygotowanie się do egzaminu: 10 godz. Przygotowanie projektu: 15 godz Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
W cyklu 2022L:
Zaliczenie wykładu - test końcowy NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 8 godz. Przygotowanie się do egzaminu: 10 godz. Przygotowanie projektu: 15 godz Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
W cyklu 2024Z:
Metody uczenia się: Warunki zaliczenia: NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 8 godz. Przygotowanie się do egzaminu: 10 godz. Przygotowanie projektu: 15 godz Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: