Metodyka organizacji i prowadzenia zajęć w zakresie plastyki PE-3S-MOP
Analiza twórczości plastycznej dzieci i młodzieży.
Wskazania do pracy twórczej z różnymi grupami z uwzględnieniem ich potrzeb.
Metody i techniki plastyczne. Środki wyrazu artystycznego w działaniach warsztatowych
Warsztat pracy pedagoga - metodologia działań twórczych w praktyce. Podejście multimodalne.
Metoda projektu w edukacji - analiza projektów warsztatów według autorskich koncepcji
Struktura warsztatu artystycznego – metodyka pracy (aspekt terapeutyczny - drama, muzyka, sztuki wizualne).
Projektowanie krótkich warsztatów twórczych - analiza warsztatu artystycznego i warsztatu terapeutycznego- wskazania do pracy pedagoga.
Malarstwo emocjonalne.
Portret realistyczny - portret abstrakcyjny – collage
Projektowanie zdarzeń twórczych (happening, instalacja, assemblage).
Książka artystyczna w pracy pedagoga. Wprowadzenie do biblioterapii.
Dokumentacja działań twórczych w pracy pedagoga-prezentacja dokumentacji audiowizualnej.
W cyklu 2020L:
Analiza twórczości plastycznej dzieci i młodzieży. |
W cyklu 2021L:
Analiza twórczości plastycznej dzieci i młodzieży. |
W cyklu 2022L:
Analiza twórczości plastycznej dzieci i młodzieży. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza - Zna podstawową terminologię używaną w zakresie metodyki organizacji prowadzenia zajęć (plastyka, muzyka, teatr/drama).
- Zna jej źródła oraz rozumie jej zastosowania.
- Ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu działań animacyjnych, dokonujących się za pośrednictwem wybranego obszaru sztuki (plastyka, muzyka, teatr/drama).
Umiejętności - Umiejętnie, respektując wskazania metodyczne, prowadzi zajęcia animujące twórczość artystyczną dzieci i młodzieży oraz różne kręgi dorosłych w zakresie wybranej dziedziny sztuki.
- Wykorzystując własne umiejętności artystyczne planuje, realizuje i ewaluuje różnorakie działania aktywizujące uczestników procesu edukacyjnego.
Kompetencje społeczne - Jest zaangażowany w podejmowane działania i z dbałością o rezultat pedagogiczny dąży do profesjonalizacji swojego warsztatu metodycznego.
Kryteria oceniania
Wykład, konwersatorium, prezentacja multimedialna, ćwiczenia warsztatowe.
Godziny kontaktowe, wykład 30, ćwiczenia 30
Przygotowanie się do zajęć, lektury 10
Przygotowanie się do egzaminu 10
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10
Inne formy
Sumaryczna liczba punktów ECTS 3
Kryteria oceny
Wykład - ocena koncepcji projektu edukacyjno-artystycznego (praca pisemna), egzamin ustny- ocena wypowiedzi. Ćwiczenia - realizacje praktyczne, ocena prezentacji technik i wytworów plastycznych.
Praca zdalna obejmuje wysłanie drogą elektroniczną treści i opisu zagadnień programowych, materiałów dydaktycznych, zadań do samodzielnego wykonania, instrukcji, wskazówek dotyczących pytań i analizy prac na adres grupy. Kontakt i informacje szczegółowe w zakładce przedmiotu/grupy zajęcia: wykład, ćwiczenia.
Literatura
Chmielnicka-Plaskota A., Metoda projektu w edukacji i arteterapii, APS, Warszawa 2010.
Józefowski E., Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych, WSH, Łódź 2009.
Karolak W., Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka, Wyd. PK INSEA, Warszawa 1995.
Karolak W., Projekt edukacyjny – projekt artystyczny, WSHE, Łódź 2005.
Limont W., Synektyka a zdolności twórcze, Wyd. UMK. Toruń 1994.
Lowenfeld V, Brittain W., Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, PWN, Warszawa 1977.
Monkiewicz W., Rzeźnik G, Wojdam., Zarządzanie cyklem projektu. Polski Instytut Demokracji Lokalnej, Warszawa 2009.
Necka E., Trening twórczości, Oficyna Wydawnicza "Impuls", 1998.
Popek S., (red) Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych, WSiP, Warszawa 1987.
Popek S. „Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży” WSiP. Warszawa 1985.
Uwagi
W cyklu 2022L:
Wykład, konwersatorium, prezentacja multimedialna, ćwiczenia warsztatowe. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: