Metodyka kształcenia twórczego w edukacji szkolnej PE-3S-MKT1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Kreatywność w okresie dzieciństwa – właściwości rozwojowe dzieciństwa jako punkt odniesienia do stymulowania aktywności twórczej. Wybrane elementy dydaktyki z perspektywy stymulowania aktywności twórczej i rozwoju potencjału twórczego dzieci. Wybrane przykłady rozwiązań innowacyjnych w zakresie polskiej i zachodniej edukacji dla twórczości. Prezentacja wybranych programów rozwijania kreatywności i twórczości dla dzieci i młodzieży – założenia teoretyczne, miejsce i znaczenie aktywności twórczej ucznia w programach.
W cyklu 2024L:
Program zajęć obejmuje zagadnienia związane z rozwijaniem kreatywności, kompetencji wielokulturowych, samoświadomości oraz twórczego myślenia u dzieci w młodszym wieku szkolnym. W ramach kursu studenci zapoznają się z teoretycznymi i praktycznymi aspektami wspierania procesów twórczych u dzieci oraz metodami dydaktycznymi stymulującymi ich rozwój poznawczy i emocjonalny. Wprowadzenie do kursu obejmuje analizę specyfiki funkcjonowania uczniów we wczesnym etapie edukacji oraz wyzwań, jakie niesie współczesna szkoła. W tym kontekście studenci zapoznają się z programem zajęć, podstawową literaturą oraz zasadami zaliczenia kursu. Kolejne bloki tematyczne skupiają się na rozwijaniu kreatywności i kompetencji wielokulturowych. Studenci poznają metody wspierania dzieci w budowaniu samoświadomości, tożsamości kulturowej oraz tolerancji wobec odmienności. Warsztatowa forma zajęć pozwala na doświadczenie praktycznych narzędzi, takich jak „Kompas kreatywności”, a także projektowanie okazji edukacyjnych, wspomagających kreatywność i dyspozycje autokreacyjne. Istotnym elementem kursu są metody rozwijania wyobraźni i twórczości językowej, w tym wykorzystanie kart skojarzeniowych oraz technik fabularyzacji. Studenci poznają także sposoby wzmacniania wynalazczości i myślenia problemowego poprzez zagadki, łamigłówki i gry umysłowe. W tym kontekście szczególną uwagę poświęca się edukacji STEM oraz kształtowaniu wyobraźni naukowej u dzieci. Kurs obejmuje również zagadnienia związane z treningiem twórczego myślenia w edukacji szkolnej. Studenci analizują podstawę programową dla szkoły podstawowej oraz rozróżnienie pomiędzy twórczym nauczaniem a nauczaniem (do) twórczości. Omawiane są metody pracy z dziećmi, które pozwalają na kształtowanie ich potencjału twórczego w różnych kontekstach dydaktycznych. Jednym z kluczowych modułów jest rozwijanie kreatywności poprzez dramę. Studenci poznają metody dramy edukacyjnej i kreatywnej, zasady improwizacji oraz sposoby pracy w oparciu o bajki i narracje. Zajęcia mają charakter praktyczny, pozwalający na bezpośrednie doświadczenie metod dramowych oraz ich zastosowanie w pracy pedagogicznej. Ostatnia część kursu poświęcona jest prezentacji autorskich scenariuszy zajęć stworzonych przez studentów. To podsumowanie zdobytej wiedzy i umiejętności, umożliwiające zastosowanie poznanych metod w praktyce edukacyjnej. Zajęcia kończą się oceną zrealizowanych projektów oraz refleksją na temat rozwoju twórczości w edukacji wczesnoszkolnej. Cały kurs ma na celu wyposażenie studentów w kompetencje umożliwiające wspieranie twórczego myślenia i kreatywności dzieci w wieku szkolnym, co w dłuższej perspektywie wpływa na ich rozwój intelektualny i społeczny. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna specyfikę rozwoju dziecka w okresie późnego dzieciństwa oraz wczesnej i późnej adolescencji i rozumie wynikające z niej implikacje dla podejmowanych wobec dziecka oddziaływań pedagogicznych ukierunkowanych na rozwój potencjału twórczego.
Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie określonym specjalnością studiów.
Ma uporządkowaną wiedzę na temat cech zadań stymulujących twórczą aktywność.
Zna wybrane metody, techniki oraz programy twórczego kształcenia dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz młodzieży w fazie wczesnej adolescencji.
Zna zasady psychodydaktyczne dotyczące prowadzenia zajęć rozwijających uczniowską kreatywność i potrafi wskazać ich zastosowanie w edukacji.
Ma uszczegółowioną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej w zakresie określonym specjalnością studiów.
Zna wybrane metody, techniki oraz programy twórczego kształcenia dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz młodzieży w fazie wczesnej adolescencji.
Umiejętności
Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów związanych z kształceniem, wychowaniem, wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, rozwijać ich kompetencje kluczowe, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się twórczości.
Umie samodzielnie zaprojektować autorski program rozwijania potencjału twórczego w okresie szkolnym i fazie wczesnej adolescencji.
Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych zróżnymi sferami działalności pedagogicznej; potrafi tworzyć rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań.
Umiejętnie analizuje, ocenia, porównuje metody, techniki i programy twórczego kształcenia dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz młodzieży w fazie wczesnej adolescencji.
Kompetencje społeczne
Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy.
Jest przygotowany/a do prowadzenia zajęć rozwijania potencjału twórczego dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz młodzieży.
Uwagi
W cyklu 2024L:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 70h Liczba punktów ECTS – 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: