Metodyka kształcenia twórczego w edukacji szkolnej PE-3S-MKT
TREŚCI PROGRAMOWE
Kreatywność w fazie późnego dzieciństwa oraz wczesnej i późnej adolescencji - właściwości rozwojowe okresu późnego dzieciństwa oraz wczesnej i później adolescencji jako punkt odniesienia do stymulowania aktywności twórczej. Wybrane elementy dydaktyki szkolnej z perspektywy stymulowania aktywności twórczej i rozwoju potencjału twórczego ucznia. Szkoły wspierające twórczość uczniów. Wybrane przykłady rozwiązań innowacyjnych w zakresie polskiej i zachodniej edukacji szkolnej. Szkolne inhibitory i stymulatory aktywności twórczej uczniów. Prezentacja wybranych programów rozwijania kreatywności i twórczości na wszystkich poziomach edukacji szkolnej - założenia teoretyczne, miejsce i znaczenie aktywności twórczej ucznia w programach.
W cyklu 2020L:
Ramowy plan zajęć: |
W cyklu 2021L:
Ramowy plan zajęć Zajęcia 1 (20.04.2022) Zajęcia 2 &3 (27.04.2022) Zajęcia 4 & 5 (04.05.2022) Zajęcia 6 & 7 (04.05.2022) Zajęcia 8 & 9 (18.05.2022) Zajęcia 10 & 11 (25.05.2022) Zajęcia 12&13 (01.06.2022) Zajęcia 14 & 15 (08.06.2022) |
W cyklu 2022L:
Ramowy plan zajęć: Treści szczegółowe: program zajęć, literatura podstawowa i uzupełniająca, warunki zaliczenia, specyfika rozwojowa funkcjonowania uczniów w młodszym wieku szkolnym; obraz współczesnej edukacji. 3 & 4. Kompas Kreatywności. Rozwijanie kreatywności i kompetencji wielokulturowych Treści szczegółowe: kreatywność, kompetencje autokreacyjne, przekonania o własnych możliwościach twórczych, wiedza o swoim kraju i innych kręgach kulturowych, tożsamość narodowa i regionalna, tolerancja wobec odmienności kulturowej, świadomość kulturowa, kompetencje społeczne. 5 & 6. „Podróże. Skarby. Przygoda”. Rozwijanie kreatywności, samoświadomości i dyspozycji autokreacyjnych Treści szczegółowe: kreatywność, samoświadomość i obraz JA, dyspozycje autokreacyjne, metoda projektowania okazji edukacyjnych, metoda zadaniowa, metoda projektów, fabularyzacja . 7 & 8. Karty skojarzeniowe. Rozwijanie wyobraźni i twórczości językowej Treści szczegółowe: twórcze zdolności wyobrażeniowe, wizualizacja, twórczość językowa, karty dialogowe/ skojarzeniowe, pedagogika zabawy. 9 & 10. „Trening super kreatywności”. Wynalazki, zagadki, łamigłówki i gry umysłowe rozwijające kreatywność Treści szczegółowe: wynalazczość, edukacja STEM, wyobraźnia naukowa, trening twórczości w pracy indywidualnej. 11. Trening twórczego myślenia w szkole Treści szczegółowe: podstawa programowa dla szkoły podstawowej, twórczość jako cel dydaktyczny, twórcze nauczanie vs. nauczanie (do) twórczości. 12 & 13. Rozwijanie kreatywności z wykorzystaniem dramy Treści szczegółowe: drama edukacyjna, drama kreatywna, drama właściwa, wchodzenie w role, improwizacja, zasady pracy z dramą, scenariusz zajęć dramowych, metody pracy w oparciu o bajkę. 14 & 15. Prezentacja autorskich scenariuszy. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma poszerzoną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowania różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych oraz alternatywnych form edukacji.
- Zna specyfikę rozwoju dziecka w okresie późnego dzieciństwa oraz wczesnej i późnej adolescencji i rozumie wynikające z niej implikacje dla podejmowanych wobec dziecka oddziaływań pedagogicznych ukierunkowanych na rozwój potencjału twórczego.
- Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie określonym specjalnością studiów, zna podstawowe ekonomiczne, prawne uwarunkowania.
- Ma uporządkowaną wiedzę na temat cech zadań stymulujących twórczą aktywność.
- Zna wybrane metody, techniki oraz programy twórczego kształcenia dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz młodzieży w fazie wczesnej adolescencji.
- Jest świadomy złożoności szkolnego środowiska rozwoju a tym samym jego możliwego wpływu na rozwój potencjału twórczego ucznia. Potrafi analizować środowisko szkolne z perspektywy pedagogiki twórczości, odwołując się do zasadniczych dla szkoły kategorii dydaktycznych.
- Zna zasady psychodydaktyczne dotyczące prowadzenia zajęć rozwijających uczniowską kreatywność i potrafi wskazać ich zastosowanie w edukacji szkolnej.
- Ma uszczegółowioną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej w zakresie określonym specjalnością studiów.
- Zna wybrane metody, techniki oraz programy twórczego kształcenia dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz młodzieży w fazie wczesnej adolescencji.
Umiejętności
- Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, rozwijać ich kompetencje kluczowe a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie.
- Umie samodzielnie zaprojektować autorski program rozwijania potencjału twórczego w okresie szkolnym i fazie wczesnej adolescencji.
- Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej; potrafi tworzyć rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań.
- Umiejętnie analizuje, ocenia, porównuje metody, techniki i programy twórczego kształcenia dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz młodzieży w fazie wczesnej adolescencji.
Kompetencje społeczne
- Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy.
- Jest przygotowany do prowadzenia zajęć rozwijania potencjału twórczego w grupie dzieci w wieku wczesnoszkolnym i młodzieży.
- Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny.
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy.
- Jest przygotowany do prowadzenia zajęć rozwijania potencjału twórczego w grupie dzieci w wieku wczesnoszkolnym i młodzieży.
Literatura
W cyklu 2020L:
1. Galewska-Kustra, M. (2012). Szkoła wspierająca twórczość uczniów. Teoria i przykład praktyki. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2021L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022L:
Literatura podstawowa: Literarura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2022L:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: UMIEJĘTNOŚCI: KOMPETENCJE SPOŁECZNE: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 70h Liczba punktów ECTS – 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: