W cyklu 2021Z:
Kozłowski, W. (2004). Twórcze dziecko w szkole - możliwości rozwoju. Warszawa: IBE. Szmidt, K.J. (2013). Pedagogika twórczości. Sopot: GWP.
|
W cyklu 2022Z:
1 zajęcia Gra komunikacyjna „Pożyczona książka”. Centrum Dobrego Wychowania.
2 zajęcia Literatura podstawowa: Dziedziewicz, D. (2011). Wspierać: kto, w jaki sposób i z jakim skutkiem? Psychologia w szkole, 3, 35-41. Szmidt, K. J. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP. [rozdział 6] Wiśniewska, E. (2021). Efektywność treningu kreatywności dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo APS. [rozdział 2]
Literatura uzupełniająca: Brzezińska A., 1993: Wspomaganie rozwoju, Edukacja i Dialog, 5, 131—139. Gajda, A., Dziedziewicz, D. (2010). O potrzebie wspierania rozwoju kreatywności dwulatka i młodszego przedszkolaka [W:] M. Kołodziejski (red.). Wielorakie wymiary twórczości codziennej w teorii i praktyce edukacyjnej. Płock: Wydawnictwo Naukowe PWSZ. Klus-Stańska, D. (2008). Konteksty teoretyczne nadawania znaczeń przez dzieci. Wokół pytań o rozumienie pedagogicznego wsparcia. [W:] W. Puślecki. Wspieranie rozwoju dzieci w procesie wczesnej edukacji. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa.
3 zajęcia Literatura podstawowa: Dziedziewicz, D. (2009). Rusztowanie dla kreatywności. Zarys holistycznej koncepcji wychowania ku twórczości. [W:] J. Łaszczyk, M, Jabłonowska. (red.). Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji, Warszawa: Wydawnictwo Universitas Rediviva. Kielar-Turska, M. (2010). Średnie dzieciństwo. Wiek przedszkolny. [W:] B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.). Psychologia rozwoju Człowieka. Charakterystyka okresów życia Człowieka. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Karwowski, M., & Jankowska D. M. (2017). Four Faces of Creativity at School (p. 337-354). In: R. A. Beghetto, J. C. Kaufman (Eds.), Nurturing Creativity in the Classroom, 2e. New York: Cambridge University Press. (ISBN 978-1107-10315-3).
Literatura uzupełniająca: Nalaskowski, A. (1988). Twórczość jako uniwersalny filar witalności- próba zastosowania koncepcji H. Eriksona. [W:] A. Nalaskowski, Społeczne uwarunkowania twórczego rozwoju jednostki, Warszawa: WSiP. Obraz dziecka w rozwoju, M. Kielar- Turska http://www.fidesetratio.org.pl/files/plikipdf/kielar2.pdf
4 &5 zajęcia Literatura podstawowa: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 356). Piotrowski, K. T., Ligęza, W. (2009). Twórczość jako cel dydaktyczny w kontekście rozwijania kompetencji kreatywnej u uczniów. [W:] K. J. Szmidt, W. Ligęza (red.). Twórczość dzieci i młodzieży. Stymulowanie-Badanie- Wsparcie. Kraków: Ośrodek Twórczej Edukacji „Kangur”.
Literatura uzupełniająca: Pakiet „Mądrale dla trzylatów”. Wydawnictwo Dwie Siostry. Pakiet „Mądrale dla czterolatków”. Wydawnictwo Dwie Siostry. Pakiet „Mądrale dla pięciolatków”. Wydawnictwo Dwie Siostry.
6 & 7 zajęcia Literatura podstawowa: Dziedziewicz, D. (2012). Kto ciągnie za sznurki? O znaczeniu zabaw z pacynkami w rozwoju dziecięcej wyobraźni. Magazyn Zdolności, 1(2), 20-25. Dziedziewicz, D., & Karwowska, E. (2010). Do góry nogami. Pomysłowy świat 2 -latka i młodszego przedszkolaka. Podręcznik dla nauczycieli i rodziców. Gdańsk: Harmonia. Dziedziewicz, D., & Karwowska, E. (2010). Do góry nogami. Pomysłowy świat 2 -latka i młodszego przedszkolaka. Karty pracy i karty aktywności. Gdańsk: Harmonia. Jankowska, D. M. (2015). Fabularyzacja, czyli podróżowanie oczyma wyobraźni. Przedszkolne ABC, 6, 8-11.
Literatura uzupełniająca: Dziedziewicz, D., Karwowski, M. (2015). Development of Children’s Creative Visual Imagination: A Theoretical Model, Measure and Stimulation Program. Education, 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 4(43), 382-393.
8 & 9 zajęcia Literatura podstawowa: Dziedziewicz, D. (2010) Pytać, nie pytać- o to jest pytanie! Myślenie pytajne jako początek twórczej aktywności dziecka, Wychowanie w Przedszkolu, 3, 22-26. Płóciennik, E. & Dobrakowska, A. (2009). Zabawy z wyobraźnią. Scenariusze i obrazki o charakterze dynamicznym rozwijające wyobraźnię i myślenie twórcze dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Szmidt, K. J. (2012). Kto pyta, ten tworzy… czyli o myśleniu pytajnym dzieci. Magazyn Zdolności, 2, 23-30.
Literatura uzupełniająca: Kopta, M. (2012). Kto pyta, ten rządzi. Magazyn Zdolności, 2, 17-21. Sternberg, R. & Spear-Swerling, L. (2010). Jak nauczyć dzieci myślenia? Gdańsk: GWP.
10 zajęcia Literatura podstawowa: Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A. & Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP. Pakiet „Kangurowe Twórcze zabawy dla 3-latków”. Ośrodek Twórczej Edukacji Kangur. Pakiet „Kangurowe Twórcze zabawy dla 4-latków”. Ośrodek Twórczej Edukacji Kangur. Pakiet „Kangurowe Twórcze zabawy dla 5-latków”. Ośrodek Twórczej Edukacji Kangur. Pakiet „Kangurowe Twórcze zabawy dla 6-latków”. Ośrodek Twórczej Edukacji Kangur.
Literatura uzupełniająca: Jankowiak-Siuda, K. & Komorowska, M. (2010). Ciekawość świata. O pamięci i twórczości małego dziecka. Gdańsk: Harmonia. Mechło, P. & Geppert, O. (2022). Trening superkreatywności dla dzieci. Gliwice: Helion.
11 zajęcia Literatura podstawowa: Herve Tullet „Naciśnij mnie”. Jankowska, D. M., & Omelańczuk, I. (2018). Potential Mechanisms Underlying the Impact of Imaginative Play on Socio-Emotional Development in Childhood. Creativity: Theories-Research-Application, 5(1), 84-103.
Literatura uzupełniająca: Jankowska, D. M., & Omelańczuk, I. (2018). Imaginative play, socio-emotional competence, and sociometric status in preschool children: Common methodological problems and new research directions (p.75-92). In: Lebuda, I. & V. P. Glaveanu, (Eds)., The Palgrave Handbook of Social Creativity. London: Palgrave Macmillan.
12 zajęcia Literatura podstawowa: Brzezińska, A. (1992). Aktywność zabawowa i jej znaczenie dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym”. [W]: A. Brzezińska, M. Burtowy (red). Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej. Wybrane zagadnienia z teorii i metodyki wychowania przedszkolnego. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Połowniak, M. , Dziedziewicz, D. (2009). Percepcja roli zabawy i osób znaczących w procesie twórczej aktywności dziecka (s.225-236). W: J. Łaszczyk, M. Jabłonowska (red.), Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji. Warszawa: Wydawnictwo Universitas Rediviva.
Literatura uzupełniająca: Brzezińska, A. I., Bątkowski, M., Kaczmarska, D., Włodarczyk, A., Zamęcka, N. (2011). Zabawa, czyli co i po co? O roli zabaw i zabawek w przygotowaniu do dorosłego życia. W: Świat lat dziecięcych … Jak kręcą nas zabawki? (s. 33-63). Katalog wystawy czasowej 7 maja – 7 sierpnia 2011 roku, zorganizowanej w Muzeum Narodowym Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie. https://psychologia.amu.edu.pl/wp-uploads/2011-%c5%9aWIAT-LAT-DZIECI%c4%98CYCH-Zabawa-czyli-co-i-po-co.pdf
13 zajęcia Treści szczegółowe: poznanie sylwetki Cas Holman – projektantki zabawek; cechy zabawek wyzwalające kreatywność dzieci.
Warsztat na podstwie filmu „Cas Holman — projektantka zabawek”. Źródło: Netflix. s02e04
|
W cyklu 2023Z:
1 zajęcia Gra komunikacyjna „Pożyczona książka”. Centrum Dobrego Wychowania.
2 zajęcia Literatura podstawowa: Dziedziewicz, D. (2011). Wspierać: kto, w jaki sposób i z jakim skutkiem? Psychologia w szkole, 3, 35-41. Szmidt, K. J. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP. [rozdział 6] Wiśniewska, E. (2021). Efektywność treningu kreatywności dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo APS. [rozdział 2]
Literatura uzupełniająca: Brzezińska A., 1993: Wspomaganie rozwoju, Edukacja i Dialog, 5, 131—139. Gajda, A., Dziedziewicz, D. (2010). O potrzebie wspierania rozwoju kreatywności dwulatka i młodszego przedszkolaka [W:] M. Kołodziejski (red.). Wielorakie wymiary twórczości codziennej w teorii i praktyce edukacyjnej. Płock: Wydawnictwo Naukowe PWSZ. Klus-Stańska, D. (2008). Konteksty teoretyczne nadawania znaczeń przez dzieci. Wokół pytań o rozumienie pedagogicznego wsparcia. [W:] W. Puślecki. Wspieranie rozwoju dzieci w procesie wczesnej edukacji. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa.
3 zajęcia Literatura podstawowa: Dziedziewicz, D. (2009). Rusztowanie dla kreatywności. Zarys holistycznej koncepcji wychowania ku twórczości. [W:] J. Łaszczyk, M, Jabłonowska. (red.). Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji, Warszawa: Wydawnictwo Universitas Rediviva. Kielar-Turska, M. (2010). Średnie dzieciństwo. Wiek przedszkolny. [W:] B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.). Psychologia rozwoju Człowieka. Charakterystyka okresów życia Człowieka. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Karwowski, M., & Jankowska D. M. (2017). Four Faces of Creativity at School (p. 337-354). In: R. A. Beghetto, J. C. Kaufman (Eds.), Nurturing Creativity in the Classroom, 2e. New York: Cambridge University Press. (ISBN 978-1107-10315-3).
Literatura uzupełniająca: Nalaskowski, A. (1988). Twórczość jako uniwersalny filar witalności- próba zastosowania koncepcji H. Eriksona. [W:] A. Nalaskowski, Społeczne uwarunkowania twórczego rozwoju jednostki, Warszawa: WSiP. Obraz dziecka w rozwoju, M. Kielar- Turska http://www.fidesetratio.org.pl/files/plikipdf/kielar2.pdf
4 &5 zajęcia Literatura podstawowa: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 356). Piotrowski, K. T., Ligęza, W. (2009). Twórczość jako cel dydaktyczny w kontekście rozwijania kompetencji kreatywnej u uczniów. [W:] K. J. Szmidt, W. Ligęza (red.). Twórczość dzieci i młodzieży. Stymulowanie-Badanie- Wsparcie. Kraków: Ośrodek Twórczej Edukacji „Kangur”.
Literatura uzupełniająca: Pakiet „Mądrale dla trzylatów”. Wydawnictwo Dwie Siostry. Pakiet „Mądrale dla czterolatków”. Wydawnictwo Dwie Siostry. Pakiet „Mądrale dla pięciolatków”. Wydawnictwo Dwie Siostry.
6 & 7 zajęcia Literatura podstawowa: Dziedziewicz, D. (2012). Kto ciągnie za sznurki? O znaczeniu zabaw z pacynkami w rozwoju dziecięcej wyobraźni. Magazyn Zdolności, 1(2), 20-25. Dziedziewicz, D., & Karwowska, E. (2010). Do góry nogami. Pomysłowy świat 2 -latka i młodszego przedszkolaka. Podręcznik dla nauczycieli i rodziców. Gdańsk: Harmonia. Dziedziewicz, D., & Karwowska, E. (2010). Do góry nogami. Pomysłowy świat 2 -latka i młodszego przedszkolaka. Karty pracy i karty aktywności. Gdańsk: Harmonia. Jankowska, D. M. (2015). Fabularyzacja, czyli podróżowanie oczyma wyobraźni. Przedszkolne ABC, 6, 8-11.
Literatura uzupełniająca: Dziedziewicz, D., Karwowski, M. (2015). Development of Children’s Creative Visual Imagination: A Theoretical Model, Measure and Stimulation Program. Education, 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 4(43), 382-393.
8 & 9 zajęcia Literatura podstawowa: Dziedziewicz, D. (2010) Pytać, nie pytać- o to jest pytanie! Myślenie pytajne jako początek twórczej aktywności dziecka, Wychowanie w Przedszkolu, 3, 22-26. Płóciennik, E. & Dobrakowska, A. (2009). Zabawy z wyobraźnią. Scenariusze i obrazki o charakterze dynamicznym rozwijające wyobraźnię i myślenie twórcze dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Szmidt, K. J. (2012). Kto pyta, ten tworzy… czyli o myśleniu pytajnym dzieci. Magazyn Zdolności, 2, 23-30.
Literatura uzupełniająca: Kopta, M. (2012). Kto pyta, ten rządzi. Magazyn Zdolności, 2, 17-21. Sternberg, R. & Spear-Swerling, L. (2010). Jak nauczyć dzieci myślenia? Gdańsk: GWP.
10 zajęcia Literatura podstawowa: Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A. & Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP. Pakiet „Kangurowe Twórcze zabawy dla 3-latków”. Ośrodek Twórczej Edukacji Kangur. Pakiet „Kangurowe Twórcze zabawy dla 4-latków”. Ośrodek Twórczej Edukacji Kangur. Pakiet „Kangurowe Twórcze zabawy dla 5-latków”. Ośrodek Twórczej Edukacji Kangur. Pakiet „Kangurowe Twórcze zabawy dla 6-latków”. Ośrodek Twórczej Edukacji Kangur.
Literatura uzupełniająca: Jankowiak-Siuda, K. & Komorowska, M. (2010). Ciekawość świata. O pamięci i twórczości małego dziecka. Gdańsk: Harmonia. Mechło, P. & Geppert, O. (2022). Trening superkreatywności dla dzieci. Gliwice: Helion.
11 zajęcia Literatura podstawowa: Herve Tullet „Naciśnij mnie”. Jankowska, D. M., & Omelańczuk, I. (2018). Potential Mechanisms Underlying the Impact of Imaginative Play on Socio-Emotional Development in Childhood. Creativity: Theories-Research-Application, 5(1), 84-103.
Literatura uzupełniająca: Jankowska, D. M., & Omelańczuk, I. (2018). Imaginative play, socio-emotional competence, and sociometric status in preschool children: Common methodological problems and new research directions (p.75-92). In: Lebuda, I. & V. P. Glaveanu, (Eds)., The Palgrave Handbook of Social Creativity. London: Palgrave Macmillan.
12 zajęcia Literatura podstawowa: Brzezińska, A. (1992). Aktywność zabawowa i jej znaczenie dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym”. [W]: A. Brzezińska, M. Burtowy (red). Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej. Wybrane zagadnienia z teorii i metodyki wychowania przedszkolnego. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Połowniak, M. , Dziedziewicz, D. (2009). Percepcja roli zabawy i osób znaczących w procesie twórczej aktywności dziecka (s.225-236). W: J. Łaszczyk, M. Jabłonowska (red.), Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji. Warszawa: Wydawnictwo Universitas Rediviva.
Literatura uzupełniająca: Brzezińska, A. I., Bątkowski, M., Kaczmarska, D., Włodarczyk, A., Zamęcka, N. (2011). Zabawa, czyli co i po co? O roli zabaw i zabawek w przygotowaniu do dorosłego życia. W: Świat lat dziecięcych … Jak kręcą nas zabawki? (s. 33-63). Katalog wystawy czasowej 7 maja – 7 sierpnia 2011 roku, zorganizowanej w Muzeum Narodowym Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie. https://psychologia.amu.edu.pl/wp-uploads/2011-%c5%9aWIAT-LAT-DZIECI%c4%98CYCH-Zabawa-czyli-co-i-po-co.pdf
13 zajęcia Treści szczegółowe: poznanie sylwetki Cas Holman – projektantki zabawek; cechy zabawek wyzwalające kreatywność dzieci.
Warsztat na podstwie filmu „Cas Holman — projektantka zabawek”. Źródło: Netflix. s02e04
|