Metodyka coachingu zawodowego PE-3S-MCZ
Coaching organizacji i w organizacji – wprowadzanie zmian w organizacji jako całości oraz jej wizji i misji.
Coaching kadry kierowniczej – rozwój kompetencji menedżerskich w oparciu o executive coaching, zarządzanie kompetencyjne: narzędzia coachingowe w zarządzaniu.
Indywidualny coaching kariery zawodowej z uwzględnieniem etapu w karierze:
Początek rozwoju zawodowego: wybór zawodu, poszukiwanie pracy, part time job, rozmowa kwalifikacyjna (przygotowanie, retrospektywa i analiza), planowanie kariery zawodowej;
Pierwsza faza rozwoju zawodowego: pierwsza praca, adaptacja do nowego miejsca pracy, adaptacja do nowego stanowiska, planowanie kariery zawodowej;
Druga faza rozwoju zawodowego: rozwój kariery (styl specjalizujący się - wysoki stopień zaangażowania, styl spiralny - przechodzenie co kilka lat do innej pracy wraz z rozbudowywaniem umiejętności z wcześniejszych prac, styl zmienny - częste zmiany prac, które różnią się od siebie, styl liniowy - przechodzenie na szczeblach stanowisk, w hierarchicznej kolejności)
Trzecia faza rozwoju zawodowego: stabilizacja, wypalenie zawodowe, etap przedemerytalny, emerytalny i możliwości wykorzystania doświadczenia zawodowego.
W cyklu 2022L:
Coaching organizacji i w organizacji – wprowadzanie zmian w organizacji jako całości oraz jej wizji i misji. |
W cyklu 2023L:
1. Metody i narzędzia budowania coachingowej kultury organizacyjnej |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma wiedzę o rodzajach struktur społecznych występujących w różnych miejscach pracy i odnosi je do pracy coacha.
Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności coachingowej w zakresie coachingu zawodowego.
Ma uszczegółowioną wiedzę o uczestnikach działalności coachingowej, w tym ich prawach, w zakresie określonym specjalnością studiów.
Wie, jak powinny przebiegać procesy skutecznego komunikowania się w środowisku pracowniczym.
Ma wiedzę na temat projektowania ścieżki rozwoju zawodowego.
Zna specyfikę pracy coacha w kontekście wspierania rozwoju zawodowego klienta.
Umiejętności
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych. Analizuje ich powiązania z obszarem działalności coachingowej oraz proponuje rozwiązania dla identyfikowanych problemów.
Potrafi animować pracę nad rozwojem uczestników procesów związanych z coachingiem, wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, rozwijać ich kompetencje kluczowe, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie; potrafi skutecznie wspomagać w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych.
Potrafi przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska, dyskutować o nich oraz czynnie uczestniczyć w debacie.
Potrafi planować i organizować sesję coachingu zawodowego.
Kompetencje społeczne
Rozumie konieczność ciągłego dokształcania się zawodowego, dokonuje samooceny własnych kompetencji, doskonali umiejętności.
Ma przekonanie osensie, wartości i potrzebie podejmowania działań w środowisku osób dążących do rozwoju zawodowego.
Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich społeczne znaczenie.
Wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji działań profesjonalnych w zakresie coachingu zawodowego.
Jest świadomy/a wagi refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej, kierowania się szacunkiem dla każdego człowieka.
Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy; jest gotowy/a do współpracy i tworzenia dobrej atmosfery społecznej oraz rozwiązywania konfliktów poprzez dialog.
Kryteria oceniania
zaangażowanie w polecone zadania, egzamin pisemny
udział w zajęciach - 15 h
zapoznanie sie z lekturami - 25 h
analiza przypadków - 5 h
przygotowanie do egzaminu - 25 h
Razem: 3 ECTS
Literatura
Czarkowska, L., D., red., (2012), Coaching jako wskaźnik zmian paradygmatów w zarządzaniu, Warszawa: Poltex
Dembkowski, S., Eldridge, F., Hunter, I., (2014), Coaching kadry kierowniczej, Warszawa: PWN
Filipowicz, G. (2013)), Rozwój organizacji poprzez rozwój efektywności pracowników, Warszawa: Wolters Kluwer Polska
Puchalska-Kamińska, M, Łądka-Barańska, A., (2022), Job Crafting. Nowa metoda budowania zaangażowania i poczucia sensu pracy, Warszawa: Wolter Kluwer Polska
Zawadzka, A. M., (red.), (2022), Psychologia zarządzania w organizacji, Warszawa: PWN
Żukowska, J, (2023), Metody oceny form rozwoju kompetencji pracowników, Warszawa: Wolters Kluwer Polska
Uwagi
W cyklu 2022L:
zaangażowanie w polecone zadania, egzamin pisemny udział w zajęciach - 15 h Razem: 3 ECTS |
W cyklu 2023L:
zaangażowanie w polecone zadania, egzamin pisemny udział w zajęciach - 15 h Razem: 3 ECTS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: