Komunikacja interpersonalna PE-3S-KOI
TREŚCI PROGRAMOWE
Komunikacja z samym/samą sobą
Obserwowanie doznań z ciała, kontakt z własnymi uczuciami, świadomość własnych potrzeb. Odróżnianie uczuć od uczuć rzekomych i innych myśli.
Komunikacja z innymi osobami
Wyrażanie siebie w modelu nonviolence (rezygnacja z ocen moralizujących i żądań; wyrażanie wdzięczności i próśb, dawanie konstruktywnego feedback'u), empatyczne słuchanie. Bariery w komunikacji. Komunikacja w sytuacjach trudnych i konfliktowych: konsensus (versus kompromis) dialog "win-win" (versus "power under"/"power over"). Empatyczne słuchanie w coachingu.
Sposoby doskonalenia umiejętności komunikacyjnych.
W cyklu 2022L:
Treści: |
W cyklu 2023L:
SZCZEGÓŁOWE TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2024L:
SZCZEGÓŁOWE TREŚCI PROGRAMOWE |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Cel 16: Pokój, sprawiedliwość i silne instytucje
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji interpersonalnej.
Ma uporządkowaną wiedzę na temat komunikacji interpersonalnejoraz zna podstawowe teorie dotyczące procesu komunikacji.
Ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucji życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjami.
Ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń.
Umiejętności
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji trudności komunikacyjnych; analizuje ich powiązania z działalnością coachingową oraz proponuje rozwiązania dla identyfikowanych problemów.
Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych (szczególnie w zakresie coachingu) oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, rozwijać ich kompetencje kluczowe, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie; skutecznie wspomagać w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych.
Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; potrafi te umiejętności wykorzystać w działaniach związanych z coachingiem.
Ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych.
Potrafi współdziałać z innymi osobami i pracować w zespole pełniąc różne role (szczególnie w zakresie coachingu).
Kompetencje społeczne
Jest przygotowany/a do działania pedagogicznego (szczególnie wzakresie coachingu) w sposób przedsiębiorczy.
W swej działalności w pełni uwzględnia etyczne zasady.
Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny (szczególnie w zakresie działań związanych z coachingiem); odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy.
Jest gotowy/ado współpracy i tworzenia dobrej atmosfery społecznej dla komunikacji z uczestnikami/podopiecznymi podczas sesji coachingowej lub szkolenia oraz rozwiązywania konfliktów poprzez dialog.
Literatura
W cyklu 2022L:
Berendt J., Orbitowska-Fernandez P., Sendor M., Empatia zmienia nas, szkołę, świat. Scenariusze zajęć Porozumienia bez Przemocy dla nauczycieli, Warszawa 2019, CoJaNaTo. |
W cyklu 2023L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA |
W cyklu 2024L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: Godziny kontaktowe: 45h |
W cyklu 2023L:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA Liczba punktów ECTS - 3 |
W cyklu 2024L:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA Liczba punktów ECTS - 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: