Komputer w pracy badawczej nauczyciela PE-3S-KBN
TREŚCI PROGRAMOWE
Podstawowe pojęcia statystyczne: próba-populacja, rodzaje zmiennych, wskaźniki opisu i wnioskowania statystycznego. Elektroniczne formularze jako narzędzia pozyskiwania danych ilościowych. Kodowanie danych w zależności od typu zmiennych z wykorzystaniem oprogramowania biurowego i specjalistycznych programów statystycznych. Graficzna prezentacja wyników badań ilościowych. Komputerowe opracowanie danych jakościowych. Interpretacja wyników badań oraz ich prezentacja w opracowaniu naukowym.
W cyklu 2021L:
TREŚCI PROGRAMOWE Wykorzystanie oprogramowania biurowego (Ms Excel) do analizy danych pochodzących z elektronicznych kwestionariuszy ankiet. Wyznaczenie podstawowych miar – tendencji centralnej, rozproszenia i współzależności dla cech: jakościowych (modalna, dyspersja względna klasyfikacji, chi-kwadrat i współczynnik siły związku) i ilościowych (modalna/dominanta, mediana, średnia, rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, zakres wyników typowych, współczynnik zmienności, współczynnik korelacji liniowej Pearsona). Interpretacja wyników i ich graficzna prezentacja. SPSS - specjalistyczny program statystyczny (wprowadzanie danych i podstawy pracy z programem, opis i prezentacja danych: tabele, wykresy i statystyki opisowe). Podstawy wnioskowania statystycznego (formułowanie hipotezy zerowej i alternatywnej, poziom istotności statystycznej, testy statystyczne, ich założenia i dobór). Testy t-Studenta (dla prób zależnych i niezależnych) oraz test korelacji liniowej Pearsona (dane ilościowe). Test chi-kwadrat (dane jakościowe). Sposób obliczania testów w programie SPSS. Prezentacja wyników badań w opracowaniu naukowym - standardy edytorskie na podstawie reguł APA, cytowania i zapis bibliografii, przypisy, automatyczne podpisy obiektów graficznych i ich spisy, automatyczny spis treści (Ms Word). Zotero jako przykład programu z grupy menedżerów bibliografii i cytowań, współpraca z Ms Word. MAXQDA program wspomagający jakościową analizę danych (interfejs programu, tworzenie nowego projektu, importowanie danych, kodowanie i zarządzanie kodami, analiza – zakodowane fragmenty, wyszukiwanie leksykalne, praca z notatkami). |
W cyklu 2022L:
TREŚCI PROGRAMOWE Wykorzystanie oprogramowania biurowego (Ms Excel) do analizy danych pochodzących z elektronicznych kwestionariuszy ankiet. Wyznaczenie podstawowych miar – tendencji centralnej, rozproszenia i współzależności dla cech: jakościowych (modalna, dyspersja względna klasyfikacji, chi-kwadrat i współczynnik siły związku) i ilościowych (modalna/dominanta, mediana, średnia, rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, zakres wyników typowych, współczynnik zmienności, współczynnik korelacji liniowej Pearsona). Interpretacja wyników i ich graficzna prezentacja. SPSS - specjalistyczny program statystyczny (wprowadzanie danych i podstawy pracy z programem, opis i prezentacja danych: tabele, wykresy i statystyki opisowe). Podstawy wnioskowania statystycznego (formułowanie hipotezy zerowej i alternatywnej, poziom istotności statystycznej, testy statystyczne, ich założenia i dobór). Testy t-Studenta (dla prób zależnych i niezależnych) oraz test korelacji liniowej Pearsona (dane ilościowe). Test chi-kwadrat (dane jakościowe). Sposób obliczania testów w programie SPSS. Prezentacja wyników badań w opracowaniu naukowym - standardy edytorskie na podstawie reguł APA, cytowania i zapis bibliografii, przypisy, automatyczne podpisy obiektów graficznych i ich spisy, automatyczny spis treści (Ms Word). MAXQDA program wspomagający jakościową analizę danych (interfejs programu, tworzenie nowego projektu, importowanie danych, kodowanie i zarządzanie kodami, analiza – zakodowane fragmenty, wyszukiwanie leksykalne, praca z notatkami). |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Zna podstawowe pojęcia związane z opisem i wnioskowaniem staty-stycznym przydatne do opracowania wyników przeprowadzonych ba¬dań.
Umiejętności
- Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na anali-zowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie pro-stych badań pedagogicznych.
- Potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań.
Kompetencje społeczne
- Ma świadomość konieczności aktualizowania swojej wiedzy w zakre-sie komputerowych narzędzi do opracowywania danych.
- Jest świadomy konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz etyki badań naukowych.
-Jest gotów do zachęcania uczniów do podejmowania prac badaw-czych.
Literatura
W cyklu 2021L:
Obowiązkowa Uzupełniająca |
W cyklu 2022L:
Obowiązkowa Uzupełniająca |
Uwagi
W cyklu 2021L:
NAKŁAD PRACY STUDENTA Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 METODY KSZTAŁCENIA |
W cyklu 2022L:
NAKŁAD PRACY STUDENTA Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 METODY KSZTAŁCENIA |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: