Jakościowe badania twórczości PE-3S-JBT
TREŚCI PROGRAMOWE
Filozofia jakościowych badań pedagogicznych - orientacje humanistyczne wybranych nauk o człowieku. Przedmiot badań pedagogiki i pedagogiki twórczości jako subdyscypliny pedagogicznej. Cechy charakterystyczne badań jakościowych. Metody ilościowe a jakościowe i kwestia ich komplementarności w badaniach pedagogicznych. Orientacje metodologiczne we współczesnej pedagogice. Metody ilościowe i jakościowe w badaniach nad twórczością. Wokół metod badań jakościowych: obserwacja, wywiad, studium przypadku, action research, badania biograficzne, zogniskowane wywiady grupowe. Wykorzystywanie materiałów wizualnych. Przykłady zastosowania poszczególnych metod w badaniach nad twórczością. Analiza danych jakościowych. Kryteria poprawności badań jakościowych a kryteria poprawności badań ilościowych. Kwestie etyczne w badaniach jakościowych. Interakcja badacz – osoba badana. Charakterystyka badacza. Problemy badań terenowych. Projekty badań własnych.
W cyklu 2020L:
- Wprowadzenie. Filozofia jakościowych badań pedagogicznych - orientacje humanistyczne wybranych nauk o człowieku. Przedmiot badań pedagogiki i pedagogiki twórczości jako subdyscypliny pedagogicznej. - Cechy charakterystyczne badań jakościowych. Istota współczesnych badań jakościowych. Metody ilościowe a jakościowe w badaniach pedagogicznych. Orientacje metodologiczne we współczesnej pedagogice. Wieloparadygmatyczność. Kwestia komplementarności badań ilościowych i jakościowych. Metody ilościowe i jakościowe w pedagogicznych badaniach nad twórczością. - Wokół metod badań jakościowych: obserwacja, wywiad, studium przypadku, action research, badania biograficzne, zogniskowane wywiady grupowe. Wykorzystywanie materiałów wizualnych. Badanie dokumentów i wytworów. Badania etnograficzne. Przykłady zastosowania poszczególnych metod w badaniach nad twórczością. - Problematyka analizy danych jakościowych. Kodowanie danych. Wykorzystanie teorii do analizy danych. Analiza danych w teorii ugruntowanej. Analiza treści, tematów, dyskursu. - Kryteria poprawności badań jakościowych a kryteria poprawności badań ilościowych. - Kwestie etyczne w badaniach jakościowych. Interakcja badacz – osoba badana. Charakterystyka badacza. Problemy badań terenowych. - Etapy procesu badawczego - od określenia problemu i pytań badawczych, ramy pojęciowej, poprzez wybór próby, odpowiedniej metody, konstrukcję narzędzi badawczych, zbieranie danych, do analizy danych i interpretacji rezultatów. Propozycje badań własnych. Analiza prac zaliczeniowych. |
W cyklu 2021L:
- Wprowadzenie. Filozofia jakościowych badań pedagogicznych - orientacje humanistyczne wybranych nauk o człowieku. Przedmiot badań pedagogiki i pedagogiki twórczości jako subdyscypliny pedagogicznej. |
W cyklu 2022L:
Blok I |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma podstawową wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych.
- Ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń.
Umiejętności
- Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań.
- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych.
- Analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej oraz zaproponować rozwiązania dla identyfikowanych problemów.
- Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, także tych złożonych i nietypowych oraz podejmowania działań naprawczych, zarówno w warunkach rozpoznanych jak i nie w pełni przewidywalnych.
Kompetencje społeczne
- Jest świadomy wagi refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz etyki badań naukowych.
- Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny.
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy.
- Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności
Literatura
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa: Charmaz, K. (2009). Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: Literatura uzupełniająca będzie rozszerzana przy każdym temacie. |
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: Charmaz, K. (2009). Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: Literatura uzupełniająca będzie rozszerzana przy każdym temacie. |
W cyklu 2022L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca (przykłady badań): Literatura uzupełniająca będzie rozszerzana przy każdym temacie. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
- Wiedza: - Umiejętności: - Kompetencje społeczne: Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 ECTS Liczba godzin kontaktowych: 30h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 80h |
W cyklu 2021L:
- Wiedza: Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 ECTS Liczba godzin kontaktowych: 30h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 80h |
W cyklu 2022L:
- Wiedza: Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 ECTS Liczba godzin kontaktowych: 30h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 95h |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: