Gerontologia społeczna PE-3S-GRS1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Przedmiot i zadania gerontologii. Przedstawiciele dyscypliny. Charakterystyka starości i starzenia się w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym. Instytucjonalne formy opieki nad seniorami. Biologiczne starzenie się a edukacja zdrowotna. Psychologiczne starzenie się a propozycje edukacyjnego wspomagania. Społeczny wymiar starzenia się. Praca socjalna w środowisku osób starszych. Postawy życiowe a jakość życia osób starszych.
W cyklu 2024Z:
Treści programowe wykładów: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma podstawową wiedzę o miejscu gerontologii ws ystemie nauk, o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi.
Podaje przedmiot i zakres zainteresowań gerontologii.
Zna terminologię stosowaną w obrębie gerontologii i rozumie jej zastosowanie.
Zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne oraz teorie jego rozwoju, stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej.
Ma podstawową wiedzę o celach, funkcjach, podstawach prawnych, organizacji i sposobach działania instytucji kształcenia, wychowania i opieki oraz edukacji otwartej na różnorodność.
Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej z osobami starszymi.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu gerontologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów występujących w środowisku osób starszych.
Potrafi w sposób precyzyjny przygotować wybrane materiały wspomagające pracę nauczyciela osób dorosłych, wykorzystując różne ujęcia teoretyczne, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin.
Kompetencje społeczne
Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności.
Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy; jest gotowy/a do współpracy i tworzenia dobrej atmosfery społecznej oraz rozwiązywania konfliktów poprzez dialog.
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Metody dydaktyczne: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: