Gerontologia społeczna PE-3S-GRS
Przedmiot i zadania gerontologii. Przedstawiciele dyscypliny. Charakterystyka starości i starzenia się w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym. Instytucjonalne formy opieki nad seniorami. Biologiczne starzenie się a edukacja zdrowotna. Psychologiczne starzenie się a propozycje edukacyjnego wspomagania. Społeczny wymiar starzenia się. Praca socjalna w środowisku osób starszych. Postawy życiowe a jakość życia osób starszych.
W cyklu 2022Z:
Treści programowe: |
W cyklu 2023Z:
Treści programowe: |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Podaje przedmiot i zakres zainteresowań gerontologii;
- Zna terminologię w obszarze gerontologii i rozumie jej zastosowanie;
- Zna genezę i stan rozwoju gerontologii;
- Wskazuje na możliwości rozwojowe człowieka starszego;
- Wymienia cechy i uwarunkowania charakteryzujące osobę starszą;
- Zna strukturę i zadania instytucji oświatowo-kulturalnych oraz opiekuńczych dla osób starszych, dokonuje własnej interpretacji ich funkcjonowania;
- Podaje charakterystykę biologiczną, psychologiczną i społeczną człowieka starszego pogłębioną w wybranych zakresach;
- Wskazuje na potrzeby działań edukacyjnych ukierunkowanych na osoby starsze;
- Charakteryzuje działania edukacyjne i ich znaczenie w życiu osób starszych;
Umiejętności
- Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych przez nauczyciela osób dorosłych strategii działań praktycznych w odniesieniu do osób starszych;
- Potrafi w sposób precyzyjny przygotować wybrane materiały wspomagające pracę nauczyciela osób dorosłych, wykorzystując różne ujęcia teoretyczne, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin;
Kompetencje społeczne
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia;
- Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej;
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy i wykazuje dbałość o dorobek i tradycje zawodu pedagoga;
Literatura
W cyklu 2022Z:
Literatura podstawowa Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2023Z:
Literatura podstawowa |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Metody dydaktyczne: Godziny "kontaktowe" (wykład): 15 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
W cyklu 2023Z:
METODY DYDAKTYCZNE: NAKŁAD PRACY STUDENTA |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: