Grafika cyfrowa - 1 PE-3S-GC1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Zapoznanie z charakterystyką grafiki rastrowej i wektorowej. Omówienie ich różnic i głównego przeznaczenia. Zaprezentowanie i omówienie narzędzi cyfrowych do tworzenia i obróbki grafiki rastrowej i wektorowej, takich jak program Photoshop i Illustrator. Zapoznanie z podstawowymi technikami stosowanymi w retuszu fotografii cyfrowej. Zapoznanie z procesem tworzenia fotomontażu z wykorzystaniem programu Adobe Photoshop. Omówienie znaczenia grafiki wektorowej w reklamie oraz zapoznanie z dobrymi praktykami obowiązującymi w procesie tworzenia grafiki wektorowej zwykorzystaniem programu Adobe Illustrator. Omówienie charakterystyki grafiki wektorowej i jej głównego przeznaczenia. Zapoznanie z narzędziami do tworzenia grafiki wektorowej, takimi jak Adobe Illustrator i Inkscape. Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z zakresu identyfikacji wizualnej oraz zasadami prawidłowego tworzenia poszczególnych jej elementów (logo, sygnet, wizytówka). Omówienie i zapoznanie z zasadami tworzenia plakatów z wykorzystaniem grafiki wektorowej. Zapoznanie z procesem tworzenia ilustracji wektorowych.
W cyklu 2022L:
TEMATYKA ZAJĘĆ Dyskusja: Ćwiczenie: Ćwiczenie: Zadanie: |
W cyklu 2023L:
TEMATYKA ZAJĘĆ Logo, sygnet, logotyp. Komunikacja wizualna. Spójność marki. Dyskusja: Analiza przykładów logo i brandingu na podstawie wybranych przykładów. Ćwiczenie: Stworzenie sygnetu z poszczególnych liter imienia za pomocą pióra na siatce tak, by stworzyły kompozycję abstrakcyjną. Ćwiczenie mające na celu naukę programu Adobe Illustrator: krzywe Beziera i narzędzia, którymi się tworzy i edytuje wektory oraz zasady projektowania sygnetu. Ćwiczenie: Stworzenie wizytówki z wcześniej zaprojektowanym sygnetem. Narzędzia: tekst i jego edycja, skalowanie, wycinanie, pojęcie obszaru roboczego i spadów, eksport plików do druku, rodzaje przestrzeni barwnych i rozdzielczości i ich zastosowanie. Zadanie: Stwórz i ilustrację wektorową Marii Grzegorzewskiej a następnie logo (sygnet z Marią Grzegorzewską i logotyp APS) Akademii Pedagogiki Specjalnej. Praca własna, korekta, dyskusja, przegląd. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma podstawową wiedzę na temat cech i zasad tworzenia grafiki rastrowej i wektorowej.
Ma uszczegółowioną wiedzę na temat tworzenia i edycji rastrowych i wektorowych materiałów graficznych.
Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych funkcjonujących w mediach oraz ich zastosowań wobec kluczowych dylematów współczesnej cywilizacji.
Zna podstawowe przepisy i normy dotyczące własności intelektualnej i prawa autorskiego.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz tworzenia i edycji grafiki rastrowej i wektorowej w celu wykorzystania ich w procesie edukacyjnym
Potrafi wykorzystywać technologie informacyjno-komunikacyjne dla tworzenia grafiki komputerowej i wykorzystania ich w procesie edukacyjnym.
Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz zespołową.
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie tworzenia grafiki cyfrowej, korzystając z różnych wiarygodnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT) oraz analizować własne działania i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji.
Kompetencje społeczne
Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i zgodny z normami prawnymi; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy.
Literatura
W cyklu 2022L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA LITERATURA DODATKOWA |
W cyklu 2023L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. Elam K., Siatki, czyli zasady kompozycji typograficznej, d2d.pl, Kraków, 2012 2. Elam K., Geometria w projektowaniu. Studia z proporcji i kompozycji, d2d.pl, Kraków, 2019 3. Frutiger A., Człowiek i jego znaki, d2d.pl, Kraków, 2015 LITERATURA DODATKOWA 1. Wheeler A., Kreowanie marki, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2010 2. ilustracja: chrome-xtension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-c5328a17-7e94-4f7f-8816-c006b1abb10c/c/wincencjusz_patyna_anita.pdf |
Uwagi
W cyklu 2022L:
ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI |
W cyklu 2023L:
ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI Godziny kontaktowe: 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 25 Przygotowanie prezentacji: 5 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: