Elementy polityki społecznej PE-3S-EPO
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a38ad089891e94d8ab5355d92b42a0203%40thread.tacv2/conversations?groupId=253b597f-21ac-4385-9a90-053c764a1b73&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2020L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0d985f81496a4a5197b15592a256f0f8%40thread.tacv2/conversations?groupId=9056d523-3c07-4a09-93f8-7cf6e903a67d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2020Ln)
TREŚCI PROGRAMOWE
Podstawowe definicje i pojęcia z zakresu polityki społecznej. Geneza polityki społecznej w Europie. Podstawowe modele i doktryny polityki społecznej na świecie. Istota polityki społecznej, jej związek z edukacją a w szczególności pedagogiką społeczną (opiekuńczo-wychowawczą). Cele i funkcje polityki społecznej. Instrumenty działań i instytucje. Obszary zainteresowań polityki społecznej. Kluczowe zagadnienia: zrównoważony rozwój, priorytety polityki społecznej: perspektywa lokalna i globalna, ład społeczny, pomocniczość, wsparcie społeczne, pomoc społeczna, inkluzja, spójność, marginalizacja, wykluczenie, polityka demograficzna.
W cyklu 2020L:
Wprowadzenie do polityki społecznej |
W cyklu 2020Ln:
Wprowadzenie do polityki społecznej |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2019Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma podstawową wiedzę instytucji związanych z polityką społeczną.
- Zna podstawowe ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania działalności zawodowej związanej z obszarem polityki społecznej, ma wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju w tym zakresie.
Umiejętności
- Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu polityki społecznej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, także tych złożonych i nietypowych oraz podejmowania działań naprawczych.
- Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznym w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne. Przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych.
Kompetencje społeczne
- Jest przekonany o znaczeniu wiedzy w rozwiązywaniu problemów społecznych, poszukuje wiedzy, zwraca się do ekspertów i zasięga ich opinii.
- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym. Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich społeczne znaczenie.
Kryteria oceniania
Wykłady aktywizujące na MSTeams
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA
1. Firlit-Fesnak, Męcina J. (2018). Polityka społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN
2. Frąckiewicz L. (2002) Polityka społeczna. Zarys wykładu wybranych problemów. Katowice: Wydawnictwo „Śląsk”.
3. Gabryszak R., Magierka D. (red.) (2009). Wprowadzenie do polityki społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Enagram.
4. Urry J. (2009). „Społeczeństwa” i wymiar globalny. [w] Sztompka P., Kuci M. (red.) (2009). Socjologia. Lektury. Kraków: Wydawnictwo Znak.
5. Rysz-Kowalczyk (2002). Leksykon polityki społecznej. Warszawa: Wydawnictwo APRA-JR.
6. Konwencja o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej.
7. Księżopolski M. (1999). Modele polityki społecznej. Warszawa: Wydawnictwo IPiSS.
8. Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011;
9. Europejska Karta Społeczna sporządzona w Turynie dnia 18 października 1961 r. (Dz. U. z dnia 29 stycznia 1999 r.)
10. Deklaracja Praw Człowieka;
11. Konwencja o Prawach Dziecka;
12. Materiały ze strony Eurydice;
13. Podolski K., Turnowiecki W. (red.) Polityka społeczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1998.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
1. Odrowąż-Coates, A. Wybrane aspekty marginalizacji i wykluczenia w polskiej przestrzeni społecznej T. Pilch, T. Sosnowski (red.) Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Żak, Warszawa 2013, s. 333-346.
2. Odrowąż-Coates, A. Wyprawa za horyzont fińskiej przestrzeni edukacyjnej w poszukiwaniu remedium na kryzys, w: Zbigniew Galor, Radomir Miński, Piotr Sałustowicz (red.) Afirmacja czy kontestacja? Dylemat społeczeństwa kapitalistycznego w kryzysie, Societas Pars Mundi, Bielefeld 2014, s. 307-328.
3. Galor, Z., Goryńska-Bittner B. (red.) Nieobecność społeczna. W poszukiwaniu sensów i znaczeń. Poznan 2012.
4. Kłonkowska, A. M., Szulc M. (red.) Społecznie wykluczeni. Niewygodni, nienormatywni, nieadekwatni. Gdańsk 2013.
W cyklu 2020L:
LITERATURA PODSTAWOWA LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA |
W cyklu 2020Ln:
LITERATURA PODSTAWOWA LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA |
Uwagi
W cyklu 2020L:
METODY KSZTAŁCENIA |
W cyklu 2020Ln:
METODY KSZTAŁCENIA |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: