Elementy historii sztuki - konwersatorium PE-3S-EHS
TREŚCI PROGRAMOWE:
Sztuka jako język komunikacji. Podstawowa terminologia sztuki. Podstawy wiedzy o sztuce – epoki, style, kierunki jako forma porządkowania wiedzy o sztuce. Sztuka z punktu widzenia fenomenologicznego. Mistrzowie i ich dzieła – na wybranych przykładach. Role i koncepcja artysty w społeczeństwie. Bierne i czynne funkcjonowanie w świecie sztuki. Elementy krytyki artystycznej. ABC analizy dzieła. Elementy języka dzieła sztuki.
W cyklu 2021L:
Tematyka: |
W cyklu 2022L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury, ich specyfice i procesach w nich zachodzących
Ma podstawową wiedzę o możliwościach nauczania twórczości w tego typu instytucjach.
Zna najważniejsze, tradycyjne i współczesne nurty w rozwoju malarstwa, rzeźby, architektury oraz sztuki użytkowej; potrafi wskazać przełomowe okresy ich rozwoju; rozumie istotę zmiany paradygmatów (zasad) tworzenia w ich obrębie.
Ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń.
Umiejętności
Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów związanych z kształceniem, wychowaniem, rozwijać ich kompetencje kluczowe, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się twórczości wykorzystując do tego język sztuki.
Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz zespołową.
Potrafi współdziałać z innymi osobami i pracować w zespole pełniąc różne role.
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych wiarygodnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) oraz analizować własne działania i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji.
Kompetencje społeczne
Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności.
Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy/a do podejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich społeczne znaczenie.
Kryteria oceniania
Czynny udział w zajęciach. Realizowanie zadań związanych z tematyką poszczególnych spotkań. Praca indywidualna, elementy pracy projektowej.
Oceny:
5 – znajomość zagadnień, swobodne poruszanie się w obszarze wychowania estetycznego, rozszerzenie tematu o własny wybór literatury,
4 – znajomość zagadnień związanych z tematem,
3 – podstawowa znajomość zagadnień.
30 godz. kontaktowych w ramach ćwiczeń, 30 godzin pracy własnej studenta, analiza źródeł, przygotowanie wypowiedzi ustnej i pisemnej, lektura
2 pkt. ECTS
Literatura
Białostocki J., (2004), Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieści o sztuce europejskiej naszej ery, PWN, Warszawa.
Gombrich Ernst H., (2008) O sztuce, Rebis
Kębłowski J., (1987), Dzieje sztuki polskiej, Arkady, Warszawa.
Ostrowicki M., (1997) Dzieło sztuki jako system, Warszawa-Kraków
Rynck P.de, (2005), Jak czytać malarstwo, Wydawnictwo Universitas, Kraków.
Rzepińska M., (1986), Siedem wieków malarstwa europejskiego, Ossolineum, Wrocław.
Słownik terminologiczny sztuk pięknych (1996), Warszawa.
Sztuka świata, Arkady (wszystkie tomy)
Uwagi
W cyklu 2021L:
Czynny udział w zajęciach. Realizowanie zadań związanych z tematyką poszczególnych spotkań. Praca indywidualna, elementy pracy projektowej. |
W cyklu 2022L:
Czynny udział w zajęciach. Realizowanie zadań związanych z tematyką poszczególnych spotkań. Praca indywidualna, elementy pracy projektowej. |
W cyklu 2023L:
Czynny udział w zajęciach. Realizowanie zadań związanych z tematyką poszczególnych spotkań. Praca indywidualna, elementy pracy projektowej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: