Dydaktyka dorosłych PE-3S-DYR1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Dydaktyka ogólna a dydaktyka szczegółowa. Specyfika dydaktyki dorosłych w naukach o nauczaniu. Struktura procesu nauczania – uczenia się. Zasady kształcenia dorosłych w teorii i praktyce edukacyjnej. Klasyfikacje metod nauczania z perspektywy potrzeb ucznia dorosłego. Metody aktywizujące w kształceniu dorosłych. Kształcenie przez działanie w kształceniu, dokształcaniu i doskonaleniu zawodowym. Środki dydaktyczne i ich zasady doboru. Technologie informacyjne i multimedia w procesie nauczania – uczenia się dorosłych. Samokształcenie jako najpowszechniejsza forma doskonalenia zawodowego. Warunki skutecznego nauczania dorosłych. Pomiar dydaktyczny. Metody, techniki i narzędzia pomiaru dydaktycznego. Style uczenia się. Zastosowanie cyklu Kolba w kształceniu. Ewaluacja procesu kształcenia.
W cyklu 2023Z:
Treści kształcenia realizowane podczas zajęć prowadzą głównie do opanowania wiedzy i umiejętności niezbędnych do samodzielnego prowadzenia zajęć z osobami dorosłymi z uwzględnieniem specyfiki takiego procesu. Zajęcia rozpoczynają się właśnie od refleksji dotyczącej specyfiki procesu nauczania dorosłych i potrzeb tego rodzaju podmiotu uczącego się. |
W cyklu 2024Z:
Zajęcia ćwiczeniowe z przedmiotu Dydaktyka Dorosłych uwzględniają w podstawowych obszarach realizacyjnych zdobycie wiedzy i umiejętności w odniesieniu do ucznia dorosłego. Punktem odniesienie jest wyjaśnienie źródeł dydaktyki dorosłych, i jej rozwoju, następnie zwrócenie uwagi na rolę nauczyciela w tym zakresie, opartą na dobrej znajomości charakterystyki ucznia dorosłego, a następnie omówienie niezbędnych ogniw procesu kształcenia dorosłych. Omówione zatem będą między innymi cele kształcenia, proces kształcenia, zasady kształcenia dorosłych, metody nauczania, samodzielnego uczenia się, projektowania nauczania czy ważności kształcenia przez całe życie. Ważnym kierunkiem działań będzie również uwrażliwianie studentów na rolę edukacji dorosłych w przyszłości i ich zadania w tym zakresie. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie określonym specjalnością studiów.
Ma uszczegółowioną wiedzę o uczestnikach działalności pedagogicznej, w tym ich prawach, w zakresie określonym specjalnością studiów.
Umiejętności
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej oraz proponuje rozwiązania dla identyfikowanych problemów.
Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną w celu analizowania i interpretowania problemów pedagogicznych, także tych złożonych i nietypowych oraz podejmowania działań naprawczych, zarówno w warunkach rozpoznanych, jak i nie wpełni przewidywalnych.
Potrafi wykorzystywać technologie informacyjno-komunikacyjne dla podniesienia efektywności działań w związanych zkształceniem osób dorosłych.
Kompetencje społeczne
Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy iumiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności.
Jest przekonany/a o znaczeniu wiedzy naukowej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, poszukuje tego typu wiedzy, a w przypadku problemów - zwraca się do ekspertów i zasięga ich opinii.
Jest przygotowany/a do działania pedagogicznego w sposób przedsiębiorczy.
Literatura
W cyklu 2023Z:
*Karaś S. ( 1995 ),Dydaktyka oświaty pozaszkolnej. Warszawa - Radom |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: J. Półturzycki, Dydaktyka Dorosłych, WSiP, Warszawa, 1991; Piotr K. Oleś, Psychologia człowieka dorosłego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011; G/ Petty, Nowoczesne nauczania, GWP, Sopot 2011; Robert M. Gagne i współautorzy, Zasady projektowania dydaktycznego, WSiP, Warszawa 1992. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
grupa ćwiczeniowa II DZPE - EDC |
W cyklu 2024Z:
Przedmiot jest realizowany w formie ćwiczeń. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: