Dydaktyka ucznia zdolnego PE-3S-DUZ
TREŚCI PROGRAMOWE
Różne ujęcia i definicje zdolności. Klasyfikacja zdolności i uzdolnień. Diagnoza i identyfikacja uczniów zdolnych. Przesłanki skuteczności wychowania zdolnych. Klasyczne zasady i metody dydaktyczne w kształceniu uczniów zdolnych. Szkoła miejscem rozwijania zdolności. Własne doświadczenia w pracy ze zdolnymi.
W cyklu 2021Z:
1. Różne ujęcia i definicje zdolności |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Zna literaturę dotyczącą kształcenia uczniów zdolnych.
- Zna podstawowe przesłanki efektywności pracy ze zdolnymi.
- Zna i rozumie specyfikę wykorzystania klasycznych metod dydaktycznych w kształceniu uczniów zdolnych.
Umiejętności
- Dostrzega ograniczenia i przeszkody w procesie kształcenia uczniów zdolnych w warunkach szkoły.
- Umie przełożyć treści zasad dydaktycznych na język praktyki szkolnej pracy z jednostką zdolną.
- Potrafi przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia.
- Potrafi dobierać metody i środki dydaktyczne aktywizujące uczniów.
Kompetencje społeczne
- Posiada krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności.
- Wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz rozwoju uczniów.
- Jest gotów do adaptowania metod pracy do potrzeb uczniów zdolnych oraz inspirowania do takich działań środowiska wychowawczego.
-Jest gotów do kształtowania nawyku systematycznego uczenia się.
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Wiodącą metodą realizacji zajęć dydaktycznych jest krytyczna analiza tekstów stanowiąca podstawę dla tworzenia projektów rozwiązań własnych. Stosowana jest także metoda znana w heurystyce jako seminarium rozwiązywania zadań (rozwiązania indywidualne - projekty - poddawane są pod ocenę innych uczestników grupy ćwiczeniowej). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: