Diagnostyka rozwoju dzieci i młodzieży PE-3S-DRM
Poszczególne fazy rozwojowe dziecka oraz występujących nieprawidłowości w rozwoju poznawczym, emocjonalnych i społecznym, obowiązujące kryteria diagnostyczne poszczególnych jednostek chorobowych oraz procedury diagnostyczne według ICD 10, ICD 11 i DSM V, zasady i normy etyczne w postępowaniu diagnostycznym i w oddziaływaniach pomocowych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki pracy z dziećmi; podstawy terapii pedagogicznej oraz terapii poznawczo-behawioralnej; założenia głównych nurtów psychoterapeutycznych i form pomocowych skierowanych zarówno do osoby jak i jej najbliższego otoczenia.
Następujące jednostki chorobowe (podstawowe informacje):
- zaburzenia zachowania m.in. zespół opozycyjno-buntowniczy
- zaburzenia emocjonalne rozwijające się w dzieciństwie (zaburzenia lękowe, zaburzenia nastroju, zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne)
- zaburzenia jedzenia i odżywiania się
- zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD)
- specyficzne zaburzenia czytania i pisania (dysleksja, dysgrafia)
- uzależnienia behawioralne
- zaburzenia osobowości obserwowane w okresie dzieciństwa i adolescencji
- zaburzenia neurorozwojowe - zaburzenia ze spektrum autyzmu
- zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania spowodowane spożywaniem substancji psychoaktywnych u dzieciach i młodzieży
W cyklu 2021Z:
Poszczególne fazy rozwojowe dziecka oraz występujących nieprawidłowości w rozwoju poznawczym, emocjonalnych i społecznym, obowiązujące kryteria diagnostyczne poszczególnych jednostek chorobowych oraz procedury diagnostyczne według ICD 10 i DSM V, zasady i normy etyczne w postępowaniu diagnostycznym i w oddziaływaniach pomocowych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki pracy z dziećmi; podstawy terapii pedagogicznej oraz terapii poznawczo-behawioralnej; założenia głównych nurtów psychoterapeutycznych i form pomocowych skierowanych zarówno do osoby jak i jej najbliższego otoczenia. Następujące jednostki chorobowe (podstawowe informacje): |
W cyklu 2021Zn:
Poszczególne fazy rozwojowe dziecka oraz występujących nieprawidłowości w rozwoju poznawczym, emocjonalnych i społecznym, obowiązujące kryteria diagnostyczne poszczególnych jednostek chorobowych oraz procedury diagnostyczne według ICD 10 i DSM V, zasady i normy etyczne w postępowaniu diagnostycznym i w oddziaływaniach pomocowych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki pracy z dziećmi; podstawy terapii pedagogicznej oraz terapii poznawczo-behawioralnej; założenia głównych nurtów psychoterapeutycznych i form pomocowych skierowanych zarówno do osoby jak i jej najbliższego otoczenia. Następujące jednostki chorobowe (podstawowe informacje): |
W cyklu 2022Z:
Poszczególne fazy rozwojowe dziecka oraz występujących nieprawidłowości w rozwoju poznawczym, emocjonalnych i społecznym, obowiązujące kryteria diagnostyczne poszczególnych jednostek chorobowych oraz procedury diagnostyczne według ICD 10, ICD 11 i DSM V, zasady i normy etyczne w postępowaniu diagnostycznym i w oddziaływaniach pomocowych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki pracy z dziećmi; podstawy terapii pedagogicznej oraz terapii poznawczo-behawioralnej; założenia głównych nurtów psychoterapeutycznych i form pomocowych skierowanych zarówno do osoby jak i jej najbliższego otoczenia. Następujące jednostki chorobowe (podstawowe informacje): |
W cyklu 2022Zn:
Poszczególne fazy rozwojowe dziecka oraz występujących nieprawidłowości w rozwoju poznawczym, emocjonalnych i społecznym, obowiązujące kryteria diagnostyczne poszczególnych jednostek chorobowych oraz procedury diagnostyczne według ICD 10, ICD 11 i DSM V, zasady i normy etyczne w postępowaniu diagnostycznym i w oddziaływaniach pomocowych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki pracy z dziećmi; podstawy terapii pedagogicznej oraz terapii poznawczo-behawioralnej; założenia głównych nurtów psychoterapeutycznych i form pomocowych skierowanych zarówno do osoby jak i jej najbliższego otoczenia. Następujące jednostki chorobowe (podstawowe informacje): |
W cyklu 2023Z:
Poszczególne fazy rozwojowe dziecka oraz występujących nieprawidłowości w rozwoju poznawczym, emocjonalnych i społecznym, obowiązujące kryteria diagnostyczne poszczególnych jednostek chorobowych oraz procedury diagnostyczne według ICD 10, ICD 11 i DSM V, zasady i normy etyczne w postępowaniu diagnostycznym i w oddziaływaniach pomocowych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki pracy z dziećmi; podstawy terapii pedagogicznej oraz terapii poznawczo-behawioralnej; założenia głównych nurtów psychoterapeutycznych i form pomocowych skierowanych zarówno do osoby jak i jej najbliższego otoczenia. Następujące jednostki chorobowe (podstawowe informacje): |
W cyklu 2023Zn:
Poszczególne fazy rozwojowe dziecka oraz występujących nieprawidłowości w rozwoju poznawczym, emocjonalnych i społecznym, obowiązujące kryteria diagnostyczne poszczególnych jednostek chorobowych oraz procedury diagnostyczne według ICD 10, ICD 11 i DSM V, zasady i normy etyczne w postępowaniu diagnostycznym i w oddziaływaniach pomocowych, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki pracy z dziećmi; podstawy terapii pedagogicznej oraz terapii poznawczo-behawioralnej; założenia głównych nurtów psychoterapeutycznych i form pomocowych skierowanych zarówno do osoby jak i jej najbliższego otoczenia. Następujące jednostki chorobowe (podstawowe informacje): |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą procedur, technik i narzędzi diagnostycznych procesów rozwojowych dzieci i młodzieży.
- Zna zasady wczesnego wykrywania i wczesnej interwencji dzieci z zaburzeniami rozwoju.
- Zna techniki i narzędzia wspierania dziecka z zaburzeniem rozwoju oraz/i jego najbliższego otoczenia.
- Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w diagnostyce procesów rozwojowych dzieci i młodzieży.
- Zna zarówno zasady etyczne wyznaczające niezbywalne kompetencje osobowo-formalne specjalisty jak i zasady etyczne wyznaczające niezbywalne kompetencje interpersonalne diagnosty.
- Zna i rozumie diagnozę wstępną uczniów; sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; potrzebę i metody strukturyzacji wiedzy; konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności.
- Zna i rozumie rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej.
Umiejętności
- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji procesów rozwojowych dzieci i młodzieży.
- Potrafi dobrać odpowiednie techniki diagnostyczne i terapeutyczne w zależności od indywidualnych potrzeb osoby i jej fizycznego i psychospołecznego funkcjonowania.
- Potrafi skonstruować strategię pracy z dzieckiem.
- Potrafi planować i organizować sesje konsultacyjno-diagnostyczną oraz zastosować poznane techniki i narzędzia diagnostyczne.
-Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznym w procesie diagnostycznym procesów rozwojowych dzieci i młodzieży.
- Potrafi przewidzieć skutki zastosowania konkretnych technik i narzędzi diagnostycznych.
Kompetencje społeczne
- Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności, diagnostyczno-terapeutycznych niezbędnych w pracy z dziećmi i młodzieżą.
- Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego.
Kryteria oceniania
Prezentacja multimedialna na wybrany temat;
Aktywny udział na zajęciach;
Literatura
Namysłowska, I. (2014). Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa
Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A.R. (red.). (2022). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. PWN. Warszawa
Heszen-Cielińska, I., Sęk, H. (2020). Psychologia zdrowia. PWN. Warszawa
Zawadzka, B., Łączka, T. (red.) (2017). Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce. Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego. Kielce
Kazdin, A., E., W, J. R. (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków
Sokołowska, E., Zabłocka-Żytka (2013). Psychologia rozwojowa dla klinicystów. Przykładowe ćwiczenia i interwencje. Fraszka. Warszawa
Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. PWN. Warszawa.
Czabała, Cz. (2013). Czynniki leczące w psychoterapii. PWN. Warszawa
Borkowska, A., Domańska, Ł. (2012). Neuropsychologia kliniczna dziecka. PWN. Warszawa
Oster, D, G., Gould, P. (2015). Rysunek w psychoterapii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk
Stankiewicz, S., Tomczak, K. (2012). Psychodrama w psychoterapii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk
Artykuły: https://scholar.google.pl
W cyklu 2021Z:
Kazdin, A., E., W, J. R. (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków |
W cyklu 2021Zn:
Kazdin, A., E., W, J. R. (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków |
W cyklu 2023Z:
Namysłowska, I. (2014). Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa |
W cyklu 2023Zn:
Namysłowska, I. (2014). Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Wkład pracy studenta: |
W cyklu 2021Zn:
Wkład pracy studenta: |
W cyklu 2022Z:
Wkład pracy studenta: 15h - godziny kontaktowe ćwiczenia 15h - godziny kontaktowe - wykład 20h - praca własna (analiza rekomendowanej literatury, przygotowanie się na egzamin pisemny) 10h - praca własna (przygotowanie prezentacji multimedialnej na podany temat) 5h - praca własna (przygotowanie pracy pisemnej na podany temat) |
W cyklu 2022Zn:
Wkład pracy studenta: |
W cyklu 2023Z:
Cel zrównoważonego rozwoju nr 4 Wkład pracy studenta: 15h - godziny kontaktowe ćwiczenia 15h - godziny kontaktowe - wykład 15h - praca własna (analiza rekomendowanej literatury, przygotowanie się na egzamin pisemny) 10h - praca własna (przygotowanie prezentacji multimedialnej na podany temat) metody kształcenia: prezentacja, wykład, dyskusja kierowana, praca w grupach, analiza przypadków; |
W cyklu 2023Zn:
Wkład pracy studenta: Cel zrównoważonego rozwoju numer4 metody kształcenia: prezentacja, wykład, dyskusja kierowana, praca w grupach, analiza przypadków; |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: