Diagnostyka i poradnictwo wychowawcze PE-3S-DPW
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a4491250a6c5546fcab229efefb87ad4c%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=b1c9e00e-0501-47e6-ace4-5c8cfc2d10f9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2020L)
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ab942572560b948d3aa570e4ffabf42dd%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=a141b59d-23ca-4dc7-a661-b94b65310e23&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2020Ln)
TREŚCI PROGRAMOWE
Podstawy diagnostyki dziecka i rodziny; Podstawy diagnostyki umiejętności ucznia; Kryteria, cechy i rodzaje diagnozy; Cechy diagnozy środowiska rodzinnego; Techniki diagnostyczne (wywiad, obserwacja, analiza dokumentów, techniki socjometryczne, techniki projekcyjne); Diagnoza środowiska rodzinnego (strategie diagnozy rodziny); Cechy kontaktu pomocowego; Kryteria prawidłowego kontaktu pomocowego; Błędy w postępowaniu diagnostycznym/poradnianym; Opór radzącego się- wskaźniki i sposoby radzenia sobie z oporem; Zasady i formy prawidłowej komunikacji pomocowej (komunikat empatyczny, komunikat konfrontacyjny, reakcja badawcza, parafraza, interpretacja, pytania otwarte itp.); Zasady etyczne w postępowaniu diagnostycznym /poradnianym.
Za pomocą metod opartych na własnym doświadczaniu (dyskusja, odgrywanie scenek, praca własna - opracowanie kwestionariusza) student pozna i nauczy się stosować podstawowe techniki diagnostyczne (dobór metod diagnostycznych, podstawy psychometryczne, konstruowanie procesu diagnostycznego, konstruowanie narzędzi badawczych, analiza porównawcza wybranych metod badawczych) oraz konstruować strategie pracy z radzącym się.
Szczegółowe treści zajęć to:
- Podstawy diagnozy psychopedagogicznej
- Kryteria, cechy i rodzaje diagnozy psychopedagogicznej
- Cechy diagnozy psychopedagogicznej środowiska rodzinnego
- Techniki diagnostyczne (wywiad, obserwacja, analiza dokumentów, techniki socjometryczne, techniki projekcyjne)
- Diagnoza środowiska rodzinnego (strategie diagnozy rodziny);
- Kryteria diagnostyczne ICD 10
- Cechy kontaktu pomocowego
- Kryteria prawidłowego kontaktu pomocowego
- Błędy w postępowaniu diagnostycznym/poradnianym
- Opór radzącego się- wskaźniki i sposoby radzenia sobie z oporem
- Zasady i formy prawidłowej komunikacji pomocowej (komunikat empatyczny, komunikat konfrontacyjny, reakcja badawcza, parafraza, interpretacja, pytania otwarte itp.)
- Zasady etyczne w postępowaniu diagnostycznym/poradnianym
W cyklu 2022L:
Podstawy diagnostyki dziecka i rodziny; Podstawy diagnostyki umiejętności ucznia; Kryteria, cechy i rodzaje diagnozy; Cechy diagnozy środowiska rodzinnego; Techniki diagnostyczne (wywiad, obserwacja, analiza dokumentów, techniki socjometryczne, techniki projekcyjne); Diagnoza środowiska rodzinnego (strategie diagnozy rodziny); Cechy kontaktu pomocowego; Kryteria prawidłowego kontaktu pomocowego; Błędy w postępowaniu diagnostycznym/poradnianym; Opór radzącego się- wskaźniki i sposoby radzenia sobie z oporem; Zasady i formy prawidłowej komunikacji pomocowej (komunikat empatyczny, komunikat konfrontacyjny, reakcja badawcza, parafraza, interpretacja, pytania otwarte itp.); Zasady etyczne w postępowaniu diagnostycznym /poradnianym. Za pomocą metod opartych na własnym doświadczaniu (dyskusja, odgrywanie scenek, praca własna - opracowanie kwestionariusza) student pozna i nauczy się stosować podstawowe techniki diagnostyczne (dobór metod diagnostycznych, podstawy psychometryczne, konstruowanie procesu diagnostycznego, konstruowanie narzędzi badawczych, analiza porównawcza wybranych metod badawczych) oraz konstruować strategie pracy z radzącym się. Szczegółowe treści zajęć to: - Podstawy diagnozy psychopedagogicznej - Kryteria, cechy i rodzaje diagnozy psychopedagogicznej - Cechy diagnozy psychopedagogicznej środowiska rodzinnego - Techniki diagnostyczne (wywiad, obserwacja, analiza dokumentów, techniki socjometryczne, techniki projekcyjne) - Diagnoza środowiska rodzinnego (strategie diagnozy rodziny); - Kryteria diagnostyczne ICD 10 - Cechy kontaktu pomocowego - Kryteria prawidłowego kontaktu pomocowego - Błędy w postępowaniu diagnostycznym/poradnianym - Opór radzącego się- wskaźniki i sposoby radzenia sobie z oporem - Zasady i formy prawidłowej komunikacji pomocowej (komunikat empatyczny, komunikat konfrontacyjny, reakcja badawcza, parafraza, interpretacja, pytania otwarte itp.) - Zasady etyczne w postępowaniu diagnostycznym/poradnianym |
W cyklu 2022Ln:
Student podczas zajęć pozna podstawowe pojęcie z zakresu diagnozy psychopedagogicznej (cele, zadania, diagnoza rozwinięta, kontakt diagnostyczny, źródła oporu w kontakcie z dzieckiem, dorosłym, etyka) oraz poradnictwa pedagogicznego/wychowawczego (rodzaje poradnictwa, metody działania, teorie poradnictwa, rola radzącego się i doradcy). Za pomocą metod opartych na własnym doświadczaniu (dyskusja, odgrywanie scenek, praca własna - opracowanie kwestionariusza) student pozna i nauczy się stosować podstawowe techniki diagnostyczne (dobór metod diagnostycznych, podstawy psychometryczne, konstruowanie procesu diagnostycznego, konstruowanie narzędzi badawczych, analiza porównawcza wybranych metod badawczych) oraz konstruować strategie pracy z radzącym się. Szczegółowe treści zajęć to: - Podstawy diagnozy psychopedagogicznej - Kryteria, cechy i rodzaje diagnozy psychopedagogicznej - Cechy diagnozy psychopedagogicznej środowiska rodzinnego - Techniki diagnostyczne (wywiad, obserwacja, analiza dokumentów, techniki socjometryczne, techniki projekcyjne) - Diagnoza środowiska rodzinnego (strategie diagnozy rodziny); - Kryteria diagnostyczne ICD 10 - Cechy kontaktu pomocowego - Kryteria prawidłowego kontaktu pomocowego - Błędy w postępowaniu diagnostycznym/poradnianym - Opór radzącego się- wskaźniki i sposoby radzenia sobie z oporem - Zasady i formy prawidłowej komunikacji pomocowej (komunikat empatyczny, komunikat konfrontacyjny, reakcja badawcza, parafraza, interpretacja, pytania otwarte itp.) - Zasady etyczne w postępowaniu diagnostycznym/poradnianym |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie diagnostyki dziecka i rodziny oraz poradnictwa wychowawczego.
- Zna kluczowe pojęcia takie jak rodzaje poradnictwa, funkcje poradnictwa, etapy poradnictwa, modele diagnostyczne, rodzaje diagnoz, cechy diagnostyki dziecka i rodziny, norma, wskaźnik, średnia, wzorzec.
- Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia diagnostyczne stosowane w diagnostyce dziecka i rodziny oraz poradnictwie wychowawczym.
- Zna wytyczne dotyczące tworzenia poszczególnych narzędzi diagnostycznych oraz wytyczne dotyczące ich zastosowania.
- Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w postępowaniu diagnostycznym i poradnictwie wychowawczym.
- Zna zarówno zasady etyczne wyznaczające niezbywalne kompetencje osobowo-formalne specjalisty jak i zasady etyczne wyznaczające niezbywalne kompetencje interpersonalne diagnosty.
Umiejętności
- Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu diagnostyki dziecka i rodziny oraz poradnictwa wychowawczego w celu analizowania i interpretowania problemów dziecka i jego najbliższego otoczenia.
- Potrafi planować proces diagnostyczny oraz strukturę sesji poradnictwa wychowawczego wykorzystując zastosować różne narzędzia diagnostyczne w zależności od wieku badanego, jego nastawienia do badania, zgłaszanych problemów.
- Potrafi prawidłowo formułować diagnozę oraz stosować różne formy interwencji pedagogicznej.
- Potrafi przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia, w tym dobrać narzędzia służące ocenie danych umiejętności ucznia.
- Potrafi rozpoznać typowe błędy uczniowskie i omówić je z rodzicami /opiekunami uczniów oraz podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym, opiekuńczo-wychowawczym z rodzicami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym.
Kompetencje społeczne
- Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności diagnostyczno-terapeutycznych niezbędnych w pracy z dziećmi i ich rodzinami.
- Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny
Przygotowanie i przeprowadzenie kwestionariusza wywiadu z wybraną rodziną
Literatura
Kargulowa, Alicja. (2010). O teorii i praktyce poradnictwa. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN
Sztandar, W. (1999). Rozmowy, które pomagają. Warszawa
Kołakowska, A., Pisula, A. (2016). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Skałbania, B. (2009). Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Kraków
Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Przewodnik dla psychologów, pedagogów i pracowników socjalnych. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk
Jarosz, E., Wysoka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna, podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Żak
Wysocka, E. (2007). Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
W cyklu 2022L:
Kołakowski, A., Pisula, A. (2016). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
W cyklu 2022Ln:
Kołakowski, A., Pisula, A. (2016). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Zajęcia odbywają się za pośrednictwem aplikacji MS TEAMS https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a4491250a6c5546fcab229efefb87ad4c%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=b1c9e00e-0501-47e6-ace4-5c8cfc2d10f9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2020Ln:
Zajęcia odbywają się za pośrednictwem aplikacji MS TEAMS https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ab942572560b948d3aa570e4ffabf42dd%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=a141b59d-23ca-4dc7-a661-b94b65310e23&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: