Coaching grupowy i zespołowy PE-3S-CGZ1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Coaching jako metoda rozwoju grupy. Istota coachingu zespołowego i jego cele. Główne zasady współpracy coacha z grupą: a) zasada swoich potrzeb i dobrych intencji, b) zasada wystarczalności zasobów w radzeniu sobie z problemami, c) zasada zbliżania do pojednania w przypadku konfliktu, d) zasada obecności w grupie jako efekt wsłuchiwania się, e) zasada zaufania do siebie i innych jako klucz współpracy. Formy coachingu grupowego, w tym indywidualny coaching równoległy i wykorzystanie przykładu jednego z uczestników. Coaching grupowy a szkolenie. Model GROW w coachingu grupowym. Coach jako facylitator w coachingu zespołowym. Znaczenie współpracy coacha z liderem w coachingu zespołowym. Zasady współpracy coacha z zespołem: a) zasada stanowienia celów przez zespół, b) zasada odpowiedzialności zespołu za wybory, c) zasada jednoczesnej współpracy z wszystkimi członkami zespołu. Techniki i narzędzia stosowane w coachingu zespołowym. Charakterystyka arkusza celów. Charakterystyka mapy zasobów. Badanie efektów działalności coachingowej w grupie i zespole.
W cyklu 2023L:
W ramach cyklu ćwiczeń zademonstrowane zostaną metody i narzędzia zapoznające słuchaczy z praktycznym wymiarem pracy coacha zespołu i grupy. Podjęte zostaną następujące tematy: specyfika coachingowego wspierania skuteczności zespołów i grup wobec innych form pracy ze zbiorowościami osób t.j. trening, mediacja etc., grupa a zespół - różnice i ich konsekwencje dla efektywnej współpracy z coachem, uczenie się i dynamika pracy zespołów a ich typy, kompetencje coacha zespołowego i grupy, współpraca z liderem grupy, konflikty i bariery w rozwoju grupy w procesie coachingowym, budowanie "zwinnych zespołów" przez Scrum Mastera - coacha zespołu. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma podstawową wiedzę o rodzajach struktur społecznych i instytucji życia społecznego, jak też o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.
Zna narzędzia i techniki niezbędne do stosowania w coachingu grupowym.
Ma usystematyzowaną wiedzę dotyczącą zasad doboru odpowiednich narzędzi do konkretnych tematów, którymi zajmują się poszczególne grupy.
Zna i rozumie wagę współpracy coacha z liderem zespołu dla efektywności działań coachingowych.
Posiada wiedzę dotyczącą sposobów współpracy coacha z liderem zespołu i skutecznych narzędzi niezbędnych w tym procesie.
Ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń.
Umiejętności
Potrafi zdobyć zaufanie grupy lub lidera zespołu i jego członków.
Potrafi stworzyć sprzyjającą relację we współpracy z liderem zespołu.
Umie dobrać odpowiednie techniki i narzędzia do konkretnego tematu w coachingu grupowym.
Potrafi spełniać rolę facylitatora w coachingu zespołowym.
Kompetencje społeczne
Potrafi zbudować pozytywne „Pole” w relacji z grupą lub zespołem.
Przestrzega etyki zawodowej w swojej działalności.
Uwagi
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: