Animacja lokalnej społeczności PE-3S-ALS
TREŚCI PROGRAMOWE:
Animacja lokalnej społeczności – jej znaczenie i społeczno-kulturowe determinanty. Ogólne cele i szczegółowe zadania animacji lokalnych środowisk. Sylwetka animatora społeczności lokalnych – wartości i zasady jego działania, kompetencje i obszary aktywności animacyjnych. Trudności w pracy animatora lokalnych społeczności. Innowacyjne metody i formy pracy w społecznościach lokalnych. Lokalni partnerzy – pozyskiwanie i współpraca. Analiza i ewaluacja dobrych praktyk animacyjnych – założenia i realizacja. Planowanie, wdrożenie i ewaluacja zespołowego projektu animacji lokalnej społeczności.
W cyklu 2024Z:
1.Wprowadzenie do tematyki zajęć. Omówienie wymagań. Animacja lokalnej społeczności jako metoda środowiskowa (geneza); 2. Teoretyczne podstawy animacji lokalnej jako metody środowiskowej; Animacja społeczności lokalnych jako działanie na rzecz wspólnego dobra (istota, cele, funkcje); 3. Sylwetka animatora społecznego – kim jest, jakie są jego role w procesie ożywiania społeczności lokalnej, 4. Praca z grupą w zawodzie animatora społecznego. 5. Trudności w pracy animatora lokalnych społeczności. 6. Omówienie przykładowych projektów animacyjnych - analiza krytyczna. 7. Diagnoza środowiska lokalnego, jego potrzeby, zasoby, potencjał, jako przedwstępny etap projektu (narzędzia diagnostyczne, analiza SWOT). Rezultat analizy diagnostycznej a konstruowanie celu ogólnego w projekcie. 8. Cel główny oraz cele szczegółowe w projekcie animacyjnym (grupy docelowe i beneficjenci projektu). Określanie rezultatów projektu. 9, 10. Animacja społeczności lokalnej w praktyce – zajęcia terenowe. 11. Konstruowanie budżetu projektowego, kategoryzacja kosztów. Wskazywanie źródeł finansowania, bilansowanie kosztów. Planowanie działań projektowych. 12. Prezentacja dotychczasowych rezultatów pracy nad zespołowymi projektami animacji środowiska lokalnego. Praca nad doskonaleniem autorskich projektów animacyjnych. 14.Pozyskiwanie lokalnych parterów, sponsorów w projektach animacyjnych - zasady nawiązywania współpracy. 13. Ewaluacja w projekcie animacyjnym. Planowanie przebiegu i narzędzi ewaluacyjnych w projektach. Cele ewaluacji. 14.Pozyskiwanie lokalnych parterów do projektów animacyjnych - zasady nawiązywania współpracy. 15. Prezentacje studenckie - opracowanych projektów animacyjnych dotyczących lokalnych społeczności wraz z diagnozą środowiskową |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Posiada merytoryczną wiedzę dotyczącą planowania, wdrażania i ewaluacji projektów z zakresu animacji lokalnej społeczności.
Zna specyfikę społeczno-kulturowej aktywności środowisk lokalnych i rozumie znaczenie działań animacyjnych w ich rozwijaniu.
Umiejętności
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych istotnych dla animacji społeczno-kulturowej w środowisku lokalnym.
Umiejętnie analizuje i ocenia działania podejmowane w zakresie społeczno-kulturowej animacji środowisk lokalnych.
We współpracy z innymi planuje, wdraża i realizuje projekty wzakresie animacji lokalnej społeczności.
Kompetencje społeczne
Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań animacyjnych w lokalnej społeczności; jest otwarty na innowacyjne idee i rozwiązania w tym zakresie.
Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa i współpracy na rzecz działań animacyjnych w lokalnych społecznościach.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy w charakterze animatora lokalnej społeczności.
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: Wykład konwersatoryjny wsparty prezentacją multimedialną; metody aktywne; burza mózgów; metoda problemowa, praca w środowisku lokalnym, prezentacja na forum Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia): 30; liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć (literatura przedmiotu): 20; liczba godzin potrzebnych do przygotowania diagnozy środowiskowej i projektu animacji lokalnej społeczności: 40; sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 90 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: