Animacja czasu wolnego PE-3S-ACW1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Pedagogika czasu wolnego – charakterystyka, cele i zadania. Czas wolny w ujęciu animacyjnym. Formy i metody wychowania do czasu wolnego. Animator czasu wolnego – charakterystyka zawodowa. Metody diagnozowania potrzeb animacyjnych środowiska/grupy. Aktywizacja grup i środowisk w kontekście różnych form spędzania wolnego czasu. Zasady doboru technik i form animacyjnych czasu wolnego. Zasady opracowywania autorskich scenariuszy zajęć wolnoczasowych dla wybranych grup docelowych.
W cyklu 2023L:
Pedagogika czasu wolnego – charakterystyka, cele i zadania. Czas wolny w ujęciu animacyjnym. Formy i metody wychowania do czasu wolnego. Animator czasu wolnego – charakterystyka zawodowa. Metody diagnozowania potrzeb animacyjnych środowiska/grupy. Aktywizacja grup i środowisk w kontekście różnych form spędzania wolnego czasu. Zasady doboru technik i form animacyjnych czasu wolnego. Zasady opracowywania autorskich scenariuszy zajęć wolnoczasowych dla wybranych grup docelowych. Praktyczne odniesienia do realizacji zajęć animacyjnych: gry i zabawy z dziećmi i dorosłymi, prace plastyczno-techniczne, animacja sportowa, show dla dzieci i dorosłych (organizacja i realizacja). |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna procedury i dobre praktyki w zakresie prowadzenia działalności organizującej czas wolny dzieci, młodzieży i dorosłych.
Posiada poszerzoną wiedzę metodyczną w zakresie realizacji zajęć animacyjnych dotyczących zagospodarowania czasu wolnego.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać istniejące rozwiązania, koncepcje i metody do realizowania autorskich działań animacyjnych.
Umiejętnie analizuje i ocenia stosowane metody i procedury w zakresie praktyk animacji społeczno-kulturowej w środowisku.
Odpowiedzialnie – w porozumieniu z innymi uczestnikami procesu edukacyjno-wychowawczego i z uwzględnieniem ich sugestii – tworzy autorskie projekty zajęć pozalekcyjnych dla wybranych grup lub środowisk.
Kompetencje społeczne
Wykazuje postawę otwartą na nowe idee i rozwiązania w zakresie realizacji działań animacyjnych.
Kryteria oceniania
Sprawdzian testowy, opracowanie projektów zajęć animacyjnych, uczestnictwo w zajęciach, aktywność uwzględniająca również zainteresowania własne studentów.
Praktyki zawodowe
Według planu studiów.
Literatura
Literatura obowiązująca:
Bączek J., Misztal T., Od amatora do animatora, Wydawnictwo STAGEMAN, Warszawa 2019.
Bączek J., Animacja czasu wolnego, Wydawnictwo STAGEMAN POLSKA, Warszawa 2013.
Muszyński W., Sokołowski M., (red), Homo Creator czy Homo Ludens, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2008.
Huizinga J., Homo Ludens, Czytelnik, Warszawa 1985.
Literatura uzupełniająca:
Tryjanowski P., Murawiec S., Ornitologia terapeutyczna, Lanius, Poznań 2021.
Pięta J. Pedagogika czasu wolnego, WSE, Warszawa 2004.
Winiarski R. (red). Rekreacja i czas wolny, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2011.
Uwagi
W cyklu 2023L:
Podczas zajęć uwzględniających przede wszystkim aktywność studentów realizowane będą podstawowe zagadnienia z obszaru animacji czasu wolnego. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: