Animacja czasu wolnego PE-3S-ACW
TREŚCI PROGRAMOWE
Pedagogika czasu wolnego – charakterystyka, cele i zadania. Czas wolny w ujęciu animacyjnym. Formy i metody wychowania do czasu wolnego. Animator czasu wolnego – charakterystyka zawodowa. Metody diagnozowania potrzeb animacyjnych środowiska / grupy. Aktywizacja grup i środowisk w kontekście różnych form spędzania wolnego czasu. Zasady doboru technik i form animacyjnych czasu wolnego. Zasady opracowywania autorskich scenariuszy zajęć wolnoczasowych dla wybranych grup docelowych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza - Zna procedury i dobre praktyki w zakresie prowadzenia działalności organizującej czas wolny dzieci, młodzieży i dorosłych.
- Posiada poszerzoną wiedzę metodyczną w zakresie realizacji zajęć animacyjnych dotyczących zagospodarowania czasu wolnego.
-Umiejętności- Potrafi wykorzystywać istniejące rozwiązania, koncepcje i metody do realizowania autorskich działań animacyjnych.
- Umiejętnie analizuje i ocenia stosowane metody i procedury w zakresie praktyk animacji społeczno-kulturowej w środowisku.
- Odpowiedzialnie – w porozumieniu z innymi uczestnikami procesu edukacyjno-wychowawczego i z uwzględnieniem ich sugestii – projektuje autorskie projekty zajęć pozalekcyjnych dla wybranych grup lub środowisk.
Kompetencje społeczne - Wykazuje postawę otwartą na nowe idee i rozwiązania w zakresie realizacji działań animacyjnych.
Kryteria oceniania
Sprawdzian testowy, opracowanie projektów zajęć animacyjnych, uczestnictwo w zajęciach.
Praktyki zawodowe
wg planu
Literatura
Literatura obowiązująca:
Bączek J., Misztal T., Od amatora do animatora, Wydawnictwo STAGEMAN, Warszawa 2019.
Bączek J., Animacja czasu wolnego, Wydawnictwo STAGEMAN POLSKA, Warszawa 2013.
Muszyński W., Sokołowski M., (red), Homo Creator czy Homo Ludens, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2008.
Huizinga J., Homo Ludens, Czytelnik, Warszawa 1985.
Literatura uzupełniająca:
Tryjanowski P., Murawiec S., Ornitologia terapeutyczna, Lanius, Poznań 2021.
Pięta J. Pedagogika czasu wolnego, WSE, Warszawa 2004.
Winiarski R. (red). Rekreacja i czas wolny, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2011.
Uwagi
W cyklu 2020L:
Zajęcia odbywają się według planu w trybie zdalnym. Studenci przygotowują projekty zajęć, zaliczenie obejmuje też sprawdzian testowy. |
W cyklu 2021L:
Zajęcia w formie wykładów i ćwiczeń, 3, 0 ECTS, studia stacjonarne I stopnia. |
W cyklu 2022L:
Samodzielne przeprowadzenie zajęć animacyjnych |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: