Praktyka pedagogiczna w placówkach edukacyjnych w zakresie pracy opiekuńczo-wychowawczej (60 godz.) PE-3P-POW2
TREŚCI PROGRAMOWE
Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania szkoły lub innej placówki oświatowej zwłaszcza w zakresie pracy opiekuńczo-wychowawczej (np. świetlica szkolna, pedagog szkolny); poznanie struktury organizacyjnej szkoły, ogólnych planów pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz sposobów ich realizacji; Obserwacja stosowanych metod i form pracy oraz wykorzystywania pomocy i narzędzi w pracy pedagogicznej instytucji edukacyjnych; zaplanowanie i przeprowadzenie pod nadzorem opiekuna zajęć wychowawczych. Dokonanie pogłębionej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój ucznia/wychowanka; Doskonalenie umiejętności diagnozowania: analiza dokumentów dotyczących określonego ucznia oraz sporządzenie anonimowej charakterystyki ucznia/wychowanka; prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć, sytuacji dydaktyczno-wychowawczych –ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych zamieszczonych w dzienniku praktyk.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- Zna i rozumie zadania opiekuńcze, wychowawcze i dydaktyczne realizowane przez szkołę lub placówkę oświatową.
- Ma podstawową wiedzę o szkole i innych placówkach oświatowych, zwłaszcza w zakresie pełnionych tam funkcji opiekuńczo-socjalnych i wychowawczych.
- Zna i rozumie rodzaje dokumentacji działalności opiekuńczo-wychowawczej i dydaktycznej prowadzonej w szkole lub placówce oświatowej.
Umiejętności
- Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych ze sferami działalności pedagogicznej.
- Potrafi wykorzystywać technologie informacyjno-komunikacyjne dla efektywności procesu kształcenia, wychowania i opieki.
- Potrafi prowadzić pracę z dziećmi pochodzących ze środowisk odmiennych kulturowo i podsiadających słabą znajomość języka polskiego.
- Potrafi zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serię zajęć wychowawczych.
- Potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk zawodowych.
Kompetencje społeczne
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do pełnienia praktyk, planuje i dokumentuje swoje działania jako praktykant.
- Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego.
- Dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności.
- Jest świadomy wagi refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej w pracy opiekuńczo-wychowawczej.
- Jest gotowy do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk i z innymi nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: