Praktyka asystencko-pedagogiczna w placówkach opiekuńczo-wychowawczych (40 godz.) PE-3P-POW1
TREŚCI PROGRAMOWE
Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz sposobami ich realizacji; wykonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój podopiecznego/wychowanka, np. Psychologa, logopedy, opiekuna-wychowawcy, innych specjalistów; poznanie form działań wspierających wychowanka, analiza dokumentów dotyczących określonego ucznia oraz sporządzenie anonimowej charakterystyki wychowanka; prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć, sytuacji dydaktyczno-wychowawczych – ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych zamieszczonych w dzienniku praktyk.
DRUKI DO POBRANIA
Uwaga ! dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020L: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2019L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma podstawową wiedzę o placówkach opiekuńczo-wychowawczych, ma podstawową wiedzę o opiece nad dzieckiem w rodzinie, w formach zastępczych rodziny, w instytucjach wspierających rodziny w opiece i wychowaniu.
- Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w żłobku, klubie dziecięcym, w placówkach wsparcie dziennego, placówkach socjalnych w placówkach socjalizacyjnych, interwencyjnych, terapeutycznych, w interwencyjnych o ośrodkach preadopcyjnych, prowadzonych przez powiaty, gminy, organizacje pozarządowe lub inne podmioty społeczne.
Umiejętności
- Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych ze sferami działalności pedagogicznej.
- Potrafi wykorzystywać technologie informacyjno-komunikacyjne dla efektywności procesu kształcenia, wychowania i opieki.
- Potrafi prowadzić pracę z dziećmi pochodzących ze środowisk odmiennych kulturowo i podsiadających słabą znajomość języka polskiego.
Kompetencje społeczne
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do pełnienia praktyk, planuje i dokumentuje swoje działania jako praktykant; ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności.
- Jest świadomy wagi refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej w pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: