Praktyka asystencka w publicznych oraz niepublicznych ośrodkach edukacji i kultury (40 godz.) PE-3P-PKR1
Zapoznanie się z dokumentacją związaną z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy oraz sposobami ich realizacji – ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych. Poznanie programu i planu zajęć realizowanych w poszczególnych pracowniach w placówce. Poznanie specyfiki zajęć realizowanych w placówce z podziałem na poszczególne pracownie. Obserwowanie zajęć realizowanych w placówce z podziałem na poszczególne pracownie, ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych. Poznanie uczestników zajęć. Zapoznanie się ze sposobami dokumentacji działań pedagogicznych prowadzonych w placówce. Poznanie warsztatu pracy nauczyciela / pedagoga w placówce. Uczestnictwo w pracach zleconych przez nauczyciela, wychowawcę (np. pomoc w przygotowaniu środków dydaktycznych, organizowaniu wycieczek związanych z realizowanymi zajęciami dydaktyczno-wychowawczymi, itp). Analiza sposobów pracy proponowanych przez nauczyciela / pedagoga oraz jej efektów w oparciu o rozmowy z opiekunem praktyk w placówce i osobami prowadzącymi obserwowane zajęcia.
DRUKI DO POBRANIA
Uwaga ! dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma podstawową wiedzę o rodzajach struktur społecznych i instytucji życia społecznego; jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.
- Zna założenia organizacyjne, programowe, zakres treści oraz formy zajęć realizowanych w placówce, w której realizuje praktykę.
- Wie, jaki jest profil działań poszczególnych pracowników w obszarze: dydaktyki, wychowania i opieki, struktury, organizacji i bazy, współpracy ze środowiskiem, bezpieczeństwa, higieny i zdrowia.
- Posiada wiedzę w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w kontekście pracy z dziećmi oraz młodzieżą.
Umiejętności
- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej oraz zaproponować rozwiązania dla identyfikowanych problemów.
- Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, także tych złożonych i nietypowych oraz podejmowania działań naprawczych, zarówno w warunkach rozpoznanych jak i nie w pełni przewidywalnych.
- Umie prawidłowo dokonać zapisu obserwacji zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- Potrafi przeprowadzić rozmowę z nauczycielem lub zespołem wspierającym rozwój podopiecznych instytucji, w której realizuje praktyki, na temat dziecka lub grupy dzieci.
- Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej; potrafi tworzyć rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań.
- Prawidłowo posługuje się terminologią charakterystyczną dla obszaru działań placówki, w której realizuje praktykę.
- Umie poprawnie określać cele zajęć dydaktycznych, środki dydaktyczne, itd.
- Umie dokonać analizy własnej pracy podejmowanej w ramach działalności edukacyjnej i wychowawczej.
Kompetencje społeczne
- Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy i wykazuje dbałość o dorobek i tradycje zawodu pedagoga.
- Identyfikuje się z rolą i zadaniami pedagoga pracującego w instytucji kultury, przestrzega zasad etyki zawodowej pedagoga.
- Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa, tak indywidualnego jak i w grupach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne, myśląc i działając w sposób przedsiębiorczy.
- Przejawia pozytywny stosunek do uczestników zajęć, stara się nawiązać kontakt z całą grupą; wykazuje otwartą postawę w kontaktach z uczestnikami zajęć oraz pracownikami.
- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym.
- Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich społeczne znaczenie.
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, wykazuje zainteresowanie problematyką działań realizowanych przez instytucję.
- Wykazuje postawę zaangażowania w realizację powierzonych mu zadań, przestrzega norm i zasad etyki zawodowej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: