Praktyka specjalistyczna (śródroczna) w instytucjach edukacji dorosłych (40 godz.) PE-3P-EDC4a
TREŚCI PROGRAMOWE:
Zapoznanie się zorganizacją, zarządzaniem i funkcjonowaniem placówki praktyki, w tym z podziałem zadań i uprawnień głównych komórek organizacyjnych danej placówki. Zapoznanie się z zakresem obowiązków i uprawnieniami nauczyciela (edukatora, wykładowcy, szkoleniowca). Poznawanie potrzeb edukacyjnych osób dorosłych korzystających z usług danej placówki poprzez nawiązywanie z nimi kontaktu (przeprowadzenie wywiadu). Hospitowanie zajęć i prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć. Prowadzenie zajęć lub inna forma aktywności własnej w ramach działalności dydaktycznej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma poszerzoną wiedzę o CKU lub szkołach dla pracujących (i innych formach realizujących edukację osób dorosłych), jako środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.
Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w CKU lub w szkołach dla pracujących (i innych formach realizujących edukację osób dorosłych).
Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie określonym specjalnością studiów.
Ma uszczegółowioną wiedzę o uczestnikach działalności pedagogicznej realizowanej w CKU, szkołach dla dorosłych (lub innych placówkach organizujących edukację dorosłych), w tym ich prawach.
Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą wsparcia pedagogicznego udzielanego uczniom dorosłym w CKU, w szkołach dla pracujących (lub innych placówkach realizujących edukację dorosłych).
Umiejętności
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej oraz proponuje rozwiązania dla identyfikowanych problemów.
Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych przez nauczyciela osób dorosłych strategii działań praktycznych odnoszących się do zadań dydaktycznych w CKU lub szkołach dla pracujących, w tym:
potrafi diagnozować potrzeby i możliwości każdego ucznia oraz projektować i realizować spersonalizowane programy kształcenia,
potrafi indywidualizować zadania i dostosowywać metody, treści i sposoby oceniania do potrzeb uczniów i zmian zachodzących w świecie i nauce,
potrafi tworzyć sytuacje motywujące do nauki, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania dydaktyczne w celu uzyskania pożądanych efektów kształcenia,
potrafi wykorzystywać proces oceniania uczniów do stymulowania ich pracy nad własnym rozwojem.
Potrafi wykorzystywać technologie informacyjno-komunikacyjne dla podniesienia efektywności działań w związanych z kształceniem, wychowaniem i opieką.
Potrafi wsposób precyzyjny i spójny wypowiadać się wmowie i na piśmie, przygotowując dokumentację potwierdzającą nabycie wybranych umiejętności nauczyciela osób dorosłych.
Potrafi przygotować materiał metodyczny (konspekt) oraz wybrane materiały wspomagające pracę nauczyciela osób dorosłych, wykorzystując różne ujęcia teoretyczne, korzystając zarówno zdorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin.
Potrafi dokonać analizy własnych działań pedagogicznych i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji.
Kompetencje społeczne
Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności.
Jest przygotowany/a do działania pedagogicznego w sposób przedsiębiorczy.
Jest świadomy/a wagi refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej, kierowania się szacunkiem dla każdego człowieka oraz etyki badań naukowych.
Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy; jest gotowy/a do współpracy i tworzenia dobrej atmosfery społecznej oraz rozwiązywania konfliktów poprzez dialog.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: