Praktyka specjalistyczna (śródroczna) w instytucjach edukacji dorosłych (30 godz.) PE-3P-EDC4
Zapoznanie się z organizacją, zarządzaniem i funkcjonowaniem placówki praktyki, w tym z podziałem zadań i uprawnień głównych komórek organizacyjnych danej placówki. Zapoznanie się z zakresem obowiązków i uprawnieniami nauczyciela (edukatora, wykładowcy, szkoleniowca). Poznawanie potrzeb edukacyjnych osób dorosłych korzystających z usług danej placówki poprzez nawiązywanie z nimi kontaktu (przeprowadzenie wywiadu). Hospitowanie zajęć i prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć. Prowadzenie zajęć lub inna forma
aktywności własnej w ramach działalności dydaktycznej.
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma poszerzoną wiedzę o CKU lub szkołach dla pracujących, jako środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich
zachodzących.
- Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w CKU lub w szkołach dla pracujących.
- Ma uszczegółowioną wiedzę o relacjach interpersonalnych w CKU lub szkołach dla pracujących istotnych z punktu widzenia procesów
edukacyjnych z udziałem osób dorosłych.
- Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą wsparcia pedagogicznego udzielanego uczniom dorosłym w CKU lub w szkołach dla pracujących.
Umiejętności
- Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych przez nauczyciela osób dorosłych strategii działań praktycznych odnoszących się do zadań dydaktycznych w CKU lub szkołach dla pracujących, w tym:
− potrafi diagnozować potrzeby i możliwości każdego ucznia oraz projektować i realizować spersonalizowane programy kształcenia,
− potrafi indywidualizować zadania i dostosowywać metody, treści i sposoby oceniania do potrzeb uczniów i zmian zachodzących w świecie i nauce,
− potrafi tworzyć sytuacje motywujące do nauki, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania dydaktyczne w celu uzyskania pożądanych efektów kształcenia,
− potrafi wykorzystywać proces oceniania uczniów do stymulowania ich pracy nad własnym rozwojem.
- Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, przygotowując dokumentację potwierdzającą nabycie wybranych umiejętności nauczyciela osób dorosłych.
- Potrafi przygotować materiał metodyczny (konspekt) oraz wybrane materiały wspomagające pracę nauczyciela osób dorosłych, wykorzystując różne ujęcia teoretyczne, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin.
- Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu w roli nauczyciela dorosłych w CKU lub w szkole dla pracujących.
- Posiada umiejętność proponowania własnych pomysłów zajęć dla osób dorosłych i młodzieży i podejmuje próby zaprezentowania ich w ramach działalności pedagogicznej w CKU lub w szkołach dla pracujących.
- Posiada umiejętność prezentowania wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i metodycznych.
Kompetencje społeczne
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
- Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa, tak indywidualnego jak i w grupach, w CKU oraz szkołach dla pracujących realizujących
działania pedagogiczne, myśląc i działając w sposób przedsiębiorczy.
- Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej.
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy i wykazuje dbałość o dorobek i tradycje zawodu pedagoga.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: