Praktyka zasadnicza (śródroczna) w instytucjach edukacji dorosłych (40 godz.) PE-3P-EDC2a
TREŚCI PROGRAMOWE:
Zapoznanie się zorganizacją, zarządzaniem i funkcjonowaniem placówki praktyki, w tym z podziałem zadań i uprawnień głównych komórek organizacyjnych danej placówki. Zapoznanie się z dostępnymi aktami prawnymi zewnętrznymi i wewnętrznymi dotyczącymi organizacji działalności edukacyjnej w danej placówce. Poznanie zakresu zadań i obowiązków pracowników placówki, zwłaszcza na stanowisku nauczyciela (edukatora, wykładowcy, szkoleniowca) i dyrektora. Poznanie procesu organizacji pracy nauczyciela, a wszczególności planowania zajęć (formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych, dokumentacja). Zapoznanie z charakterystyką uczestników korzystających z usług edukacyjnych placówki, w której realizowana jest praktyka, poprzez przeprowadzenie wywiadu z nauczycielem (edukatorem, wykładowcą, szkoleniowcem). Obserwowanie zajęć dydaktycznych i innych form działalności realizowanych w placówce praktyki. Asystowanie nauczycielowi w zakresie planowania i realizacji zajęć dydaktycznych, ewentualnie w innych formach działalności placówki.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma poszerzoną wiedzę o CKU lub szkołach dla pracujących (i innych formach realizujących edukację osób dorosłych), jako środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.
Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w CKU lub w szkołach dla pracujących (i innych formach realizujących edukację osób dorosłych).
Ma uszczegółowioną wiedzę o uczestnikach działalności pedagogicznej realizowanej w CKU, szkołach dla dorosłych (lub innych placówkach organizujących edukację dorosłych), w tym ich prawach.
Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą wsparcia pedagogicznego udzielanego uczniom dorosłym w CKU, w szkołach dla pracujących (lub innych placówkach realizujących edukację dorosłych).
Umiejętności
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej oraz proponuje rozwiązania dla identyfikowanych problemów.
Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych przez nauczyciela osób dorosłych strategii działań praktycznych odnoszących się do zadań dydaktycznych w CKU, szkołach dla pracujących (lub innych placówkach realizujących edukację dorosłych).
Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej; potrafi tworzyć rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań.
Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, przygotowując dokumentację potwierdzającą nabycie wybranych umiejętności nauczyciela osób dorosłych.
Potrafi przygotować materiał metodyczny (konspekt) oraz wybrane materiały wspomagające pracę nauczyciela osób dorosłych, wykorzystując różne ujęcia teoretyczne, korzystając zarówno zdorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin.
Potrafi dokonać analizy własnych działań pedagogicznych i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji.
Kompetencje społeczne
Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności.
Jest przygotowany do działania pedagogicznego w CKU, szkołach dla pracujących (lub innych placówkach realizujących edukację dorosłych) w sposób przedsiębiorczy.
Jest świadomy/a wagi refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej, kierowania się szacunkiem dla każdego człowieka oraz etyki badań naukowych.
Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy; jest gotowy/a do współpracy i tworzenia dobrej atmosfery społecznej oraz rozwiązywania konfliktów poprzez dialog.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: