Praktyka wprowadzająca (ciągła) w instytucjach edukacji dorosłych (40 godz.) PE-3P-EDC1a
TREŚCI PROGRAMOWE:
Zapoznanie się zorganizacją, zarządzaniem i funkcjonowaniem placówki praktyki, w tym z podziałem zadań i uprawnień głównych komórek organizacyjnych danej placówki. Zapoznanie się z dostępnymi aktami prawnymi zewnętrznymi i wewnętrznymi dotyczącymi organizacji działalności edukacyjnej w danej placówce. Zapoznanie z formami i tematyką współpracy wewnątrz placówki praktyki oraz z zewnętrznymi organizacjami w zakresie edukacji dorosłych. Zapoznanie się z zakresem obowiązków i uprawnieniami nauczyciela (edukatora, wykładowcy, szkoleniowca). Poznawanie potrzeb edukacyjnych osób dorosłych korzystających z usług danej placówki, poprzez nawiązywanie z nimi kontaktu. Hospitowanie zajęć i prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma poszerzoną wiedzę o CKU, szkołach dla dorosłych (lub innych placówkach realizujących edukację dorosłych), jako środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.
Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w CKU, w szkołach dla pracujących (lub innych placówkach realizujących edukację dorosłych).
Ma uszczegółowioną wiedzę o uczestnikach działalności pedagogicznej realizowanej w CKU, szkołach dla dorosłych (lub innych placówkach organizujących edukację dorosłych), w tym ich prawach.
Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą wsparcia pedagogicznego udzielanego uczniom dorosłym w CKU, w szkołach dla pracujących (lub innych placówkach realizujących edukację dorosłych).
Umiejętności
Posiada umiejętność proponowania opiekunowi praktyk własnych pomysłów zajęć dla osób dorosłych, posiada umiejętność prezentowania wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i metodycznych.
Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych przez nauczyciela osób dorosłych strategii działań praktycznych odnoszących się do zadań dydaktycznych w CKU, szkołach dla pracujących (lub innych placówkach realizujących edukację dorosłych).
Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, przygotowując dokumentację potwierdzającą nabycie wybranych umiejętności nauczyciela osób dorosłych.
Potrafi przygotować materiał metodyczny (konspekt) oraz wybrane materiały wspomagające pracę nauczyciela osób dorosłych, wykorzystując różne ujęcia teoretyczne, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin.
Potrafi dokonać analizy własnych działań pedagogicznych i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
Jest świadomy/a wagi refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej, kierowania się szacunkiem dla każdego człowieka oraz etyki badań naukowych.
Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy; jest gotowy/a do współpracy i tworzenia dobrej atmosfery społecznej oraz rozwiązywania konfliktów poprzez dialog.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: