Wprowadzenie do pedeutologii PE-3F-WDP
TREŚCI PROGRAMOWE
Geneza subdyscypliny, etymologia terminu, etapy rozwoju pedeutologii, ujęcia interpretacyjne nauczyciela i ich charakterystyka. Nauczyciel w kręgu kultury zawodowej, ze szczególnym uwzględnieniem taktu i nietaktu pedagogicznego i "wiedzy serdecznej" nauczyciela. Nauczycielska pragmatyka zawodowa- prawa i obowiązki nauczycieli. Zakresy odpowiedzialności nauczyciela. Rozwój zawodowy nauczyciela i jego uwarunkowania. Wybrane koncepcje rozwoju zawodowego nauczyciela i ich charakterystyka. Rozwój zawodowy a awans zawodowy nauczyciela. Przydatność zawodowa nauczyciela. Nauczyciel we współpracy z rodzicami jako odniesienie do wizerunku nowoczesnej szkoły. Możliwości i bariery współpracy. Współczesne wyzwania zawodu nauczycielskiego.. Choroby zawodowe nauczyciela. Nauczyciel XXI wieku kreowany przez pedeutologię. Znaczenie przywództwa nauczycieli we współczesnym funkcjonowaniu szkoły.
W cyklu 2021Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2021Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE Ujęcia interpretacyjne nauczyciela. Geneza i rozwój pedeutologii. Takt i nietakt pedagogiczny w pracy nauczyciela-wychowawcy. Rozwój zawodowy nauczyciela i jego koncepcje. Zmiany w awansie zawodowym nauczyciela. Przywództwo edukacyjne nauczycieli i dyrektorów szkół. Stres i wypalenie zawodowe nauczyciela. Nauczycielskie zespoły samokształceniowe i ich rola w doskonaleniu zawodowym. Wychowawcza rola nauczyciela. Horyzonty pedeutologii i ich charakterystyka. Myślenie pedeutologiczne w kształceniu nauczycieli. Profesjonalizm nauczyciela. Przegląd badań empirycznych obejmujących zawód nauczyciela. Nauczyciel w szkole przyszłości. |
W cyklu 2022Zn:
Treści programowe: 1. Pedeutologia jako dyscyplina naukowa- - od historii zawodu do powstania dyscypliny o nauczycielu |
W cyklu 2023Z:
Historia zawodu nauczyciela; |
W cyklu 2023Zn:
Treści programowe: |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2022Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza - Zna źródła pedeutologii, jako subdyscypliny pedagogiki, charaktery¬zuje jej główne nurty.
- Zna i prawidłowo stosuje podstawową terminologię wykorzystywaną w pedeutologii.
- Zna główne koncepcje kształcenia nauczycieli.
- Zna nauczycielską pragmatykę zawodową – prawa i obowiązki nauczycieli; zasady odpowiedzialności prawnej opiekuna, nauczyciela, wychowawcy i za bezpieczeństwo oraz ochronę zdrowia uczniów.
- Opisuje szanse i zagrożenia związane z pełnieniem roli zawodowej przez nauczyciela.
- Potrafi scharakteryzować swoistość działania pedagogicznego.
- Zna uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela; choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela.
- Charakteryzuje główne konteksty rozwoju zawodowego nauczyciela.
- Zna zasady projektowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego.
- Zna rolę początkującego nauczyciela w szkolnej rzeczywistości.
Umiejętności - Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk dotyczących działalności pedagogicznej nauczyciela, w tym – dotyczących relacji nauczycieluczeń, nauczyciel-rodzic.
- Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedeutologii w celu analizowania i interpretowania problemów zawodowych początkujących nauczycieli oraz zaprojektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego.
- Potrafi ocenić przydatność typowych metod i procedur stosowanych przez nauczycieli w ich działalności pedagogicznej.
Kompetencje społeczne - Ma świadomość potrzeby stałego podwyższania poziomu posiadanej wiedzy i umiejętności, rozwijania osobistej teorii nauczycielskiej oraz kształtowania i wzbogacania umiejętności praktycznych, także w ob¬szarze rozwiązywania konfliktów.
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy pedagogicznej, dostrzegając jej możliwe konsekwencje w wymiarze jednostkowym i społecznym.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach, zaliczenie sprawdzianu pisemnego.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura obowiązkowa: J. Szempruch, Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013; G.King, Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, GWP, Gdańsk 2003; J. Łukasik, I. Nowosad, M. J. Szymański (red. naukowa), Szkoła i Nauczyciel w obliczu zmian społecznych i edukacyjnych, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2021. J.Michalski, Horyzonty pedeutologii, Difin, Warszawa 2021.
Literatura uzupełniająca: H. Kwiatkowska, Pedeutologia, WAiP, Warszawa 2008; D. Kowalska, Belfrzy, Wielka Litera 2019.Cindy J. Christopher, Nauczyciel-Rodzic, GWP, Gdańsk 2004.
W cyklu 2022Zn:
Literatura obowiązkowa Day Ch., Rozwój zawodowy nauczyciela, GWP, Gdańsk 2008. Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: Day Ch., Rozwój zawodowy nauczyciela, GWP, Gdańsk 2008. Literatura uzupełniająca: Kowalska D., Belfrzy, Wielka Litera 2019. |
W cyklu 2023Zn:
Literatura obowiązkowa |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
- |
W cyklu 2021Zn:
Tematyka zajęć może ulec zmianie. |
W cyklu 2022Zn:
NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny "kontaktowe" (wykład): 12 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
W cyklu 2023Z:
FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny "kontaktowe" (wykład): 30 godz. Przygotowanie i realizacja projektu będącego podstawą oceny z przedmiotu: 17 godz. Liczba punktów ECTS = 2 |
W cyklu 2023Zn:
NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny "kontaktowe" (wykład): 12 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: