Teoretyczne podstawy wychowania PE-3F-TPW
TREŚCI PROGRAMOWE
Podstawowe pojęcia i kategorie z zakresu teorii wychowania. Zagadnienia aksjologiczne w teorii wychowania oraz dylematy moralne współczesnej pedagogiki. Problemy, zagad¬nienia i konceptualizacje współczesnej teorii wychowania. Wychowanie jako odkrywanie, budzenie, tworzenie „świata ludzkich spraw” w człowieku. Problem istoty i cech atrybu¬tywnych wy¬chowania. Proces wychowania, jego funkcje, struktura, właściwości, dyna¬mika. Kategorie pojęciowe dookreślające proces wychowania: opieka, socjalizacja, inkul¬turacja; podmiotowość, samore¬alizacja, samowychowanie, transgresja. Systemowe i osobowe zmienne skuteczności oddzia-ływań wychowawczych: psychospołeczne wa¬runki oddziaływań, kwalifikacje pedagogiczne wychowawcy, problem jakości relacji in¬terpersonalnych. Podmiotowość a przedmiotowość. Program pracy wychowawczej. Style kierowania klasą. Poszanowanie godności dziecka/ucznia. Idea dialogu edukacyjnego i dialogiczna struktura aktów wychowania. Metody i techniki od¬działywań wychowaw¬czych i warunki ich skuteczności. Polityczność a upolitycznienie. Spo¬łeczny kontekst szkoły jako instytucji represyjnej. Formy strukturalnej i funkcjo¬nalnej prze¬mocy. Dys-funkcjonalność oddziaływań wychowawczych.
W cyklu 2020L:
Opis treści programowych: Podstawowe pojęcia i kategorie; pojęcie sytuacji wychowawczej, problem struktury dynamiki oddziaływań wychowawczych. Problemy, zagadnienia i konceptualizacje współczesnej teorii wychowania. Zagadnienia aksjologiczne w teorii wychowania oraz dylematy moralne współczesnej pedagogiki. Wychowanie - odkrywaniem, budzeniem, tworzeniem „świata ludzkich spraw” w człowieku. Problem istoty i cech atrybutywnych wychowania. Kategorie pojęciowe dookreślające proces wychowania: opieka, socjalizacja, inkulturacja; podmiotowość, samorealizacja, samowychowanie, transgresja. Systemowe i osobowe zmienne skuteczności oddziaływań wychowawczych: psychospołeczne warunki oddziaływań, kwalifikacje pedagogiczne wychowawcy, problem jakości relacji interpersonalnych. Podmiotowość a przedmiotowość. Idea dialogu edukacyjnego i dialogiczna struktura aktów wychowania. Specyficzne zjawiska kulturowo-cywilizacyjne tworzące konteksty wychowania: „kultura instant”, „socjologia mobilności”, „atomizacja form życia społecznego”, świat jako „globalna wioska” i „kultura ryzyka”. Metody (modelowania, zadaniowa, perswazyjna, oddziaływań grupowych) i techniki (wymiany opinii, wzmacniania pozytywnego i negatywnego, oddziaływań niewerbalnych, organizowania czasu wolnego) oddziaływań wychowawczych i warunki ich skuteczności. Polityczność a upolitycznienie. Społeczny kontekst szkoły jako instytucji represyjnej. Formy strukturalnej i funkcjonalnej przemocy. Dysfunkcjonalność oddziaływań wychowawczych. |
W cyklu 2020Ln:
Podstawowe pojęcia i kategorie; pojęcie sytuacji wychowawczej, problem struktury dynamiki oddziaływań wychowawczych. Problemy, zagadnienia i konceptualizacje współczesnej teorii wychowania - współczesna kategoryzacja „świat życia codziennego” jako heurystyka teoretycznych podstaw wychowania i jej znaczenie dla i praktyki wychowania. |
W cyklu 2021L:
Opis treści programowych: |
W cyklu 2021Ln:
Opis treści programowych: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza - Zna podstawowe subdyscypliny pedagogiki, ich specyfikę merytory¬czną oraz tożsamość pedagogiczną.
-Zna i rozumie genezę teorii wychowania, terminologie i wybrane teorie wychowania i ich merytoryczną specyfikę, z uwzględnieniem perspektywy nauk humanistycznych i nauk społecznych.
- Zna i rozumie na poziome elementarnym wybrane wykładnie relacji wychowawczej oraz procesu wychowania, w tym ich wa¬runków kon-stytutywnych. Rozumie wybrane zależności między wychowaniem a socjalizacją i enkulturacją.
-Zna wybrane społeczne i psychologiczne uwarunkowania relacji wy-chowawczej i procesu wychowania, a także wybrane aksjolo¬giczne sposoby opisu wychowania.
- Potrafi wskazać implikacje praktyczne poszczególnych teorii wycho-wania.
- Zna współczesne nurty pedagogiczne w zakresie teorii wychowa¬nia.
Umiejętności - Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę na z zakresu teoretycz¬nych podstaw wychowania w celu analizowania i interpretowania pro¬blemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych.
- Potrafi formułować elementarne interpretacje wybranych proble-mów wychowawczych i oświatowych, wykorzystując argumenty od-wołujące się do różnorodnych perspektyw teoretycznych w pedago-gice.
Kompetencje społeczne - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy na temat teoretycznych pod¬staw wychowania, rozumie potrzebę dokształcania w tym zakresie w kontekście przyszłej pracy zawodowej.
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej przyszłej roli zawodo-wej, uznając wagę wiedzy o teoretycznych podstawach wycho¬wania w działaniu pedagogicznym.
Literatura
W cyklu 2020L:
Czerepniak-Walczak M., Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytyczne człowieka, Gdańsk 2006. Uzupełniająca: |
W cyklu 2020Ln:
Obowiązkowa: Uzupełniająca: |
W cyklu 2021L:
Podstawowa: Uzupełniająca: |
W cyklu 2021Ln:
Podstawowa: Uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Opis metod kształcenia: Nakład pracy: Egzamin: studenci za pośrednictwem usos otrzymują na skrzynki mailowe link do testu egzaminacyjnego w aplikacji Forms wraz z instrukcją uczestnictwa w egzaminie. Termin uzgadniany jest w porozumieniu ze studentami z 30 dniowym wyprzedzeniem. Ćwiczenia |
W cyklu 2020Ln:
Opis metod kształcenia: Nakład pracy: Ćwiczenia |
W cyklu 2021L:
Opis metod kształcenia: Nakład pracy: Ćwiczenia - link do Zespołu Teams (w trakcie edukacji zdalnej): Egzamin: test sprawdzający wiedzę |
W cyklu 2021Ln:
Opis metod kształcenia: Nakład pracy: Ćwiczenia - link do Zespołu Teams (w trakcie edukacji zdalnej): Egzamin: test sprawdzający wiedzę |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: