Pedagogika społeczna PE-3F-PSP
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3cfd8cee5aca4910a776da3fd33a0b17%40thread.tacv2/conversations?groupId=df5b291f-d58d-4374-be9b-03e657f6e25f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2020L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a70c24a2f0a0645c2874c2988cb0abaf7%40thread.tacv2/conversations?groupId=809c7450-e6d2-4eda-8382-1733b1a601ea&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2020Ln)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ais-FN1fmh027RMw9A4FgP5lyKF3b1zlo-wItfdF3Hmk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=5a9dced4-94eb-42d2-9169-0c1cdca91407&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2022L)
TREŚCI PROGRAMOWE:
Rodowód pedagogiki społecznej, kształtowanie się tożsamości pedagogiki.
Pokolenie niepokornych Helena Radlińska – Florian Znaniecki.
Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej: środowisko, przestrzeń, miejsce i nie-miejsce, kapitał ludzki, kulturowy, społeczny, intelektualny, społeczeństwo wiedzy, edukacja a globalizacja, rozwój społeczny i jego mierniki (HDI).
Podstawowe środowiska wychowawcze, rodzina, społeczne wymiary dzieciństwa, środowisko lokalne, odzyskana przestrzeń publiczna – organizacje pozarządowe, społeczna partycypacja – społeczeństwo obywatelskie.
Wybrane problemy edukacyjne i socjalne: globalizacja, marginalizacja, nierówności w edukacji, bieda, bezrobocie, uzależnienia, zagrożone dzieciństwo – dzieci wojny, uchodźcy, emigranci.
Animowanie życia szkoły, klasy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów.
Integracja i inkluzja.
W cyklu 2020L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2020Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2021L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2021Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2022L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2022Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- Zna podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej, tj.: środowisko, wy¬chowanie, kultura, rozwój, wsparcie, opieka, diagnoza środowiskowa, kapitał ludzki, kapitał społeczny, siły ludzkie, empowerment.
- Zna relacje pedagogiki społecznej z innymi dziedzinami naukowymi.
- Zna genezę pedagogiki społecznej, jej źródła filozoficzne, historyczne, kulturowe.
- Zna środowiska wychowawcze. Wie, jaka jest ich struktura rozwój i zmieniające się konteksty funkcjonowania.
- Zna i charakteryzuje instytucje edukacyjne, wychowawcze, kultu-ralne, pomocowe funkcjonujące w środowisku lokalnym.
- Zna zagadnienie dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz dziecka w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej.
Umiejętności
- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych oraz analizować ich powiązania z różnymi obszarami działalności peda¬gogicznej.
- Ma umiejętność odkrywania i stawiania własnych tez, poszukiwa¬nia argumentów w kontekście wybranych perspektyw pedagogiki społecznej.
Kompetencje społeczne
- Jest gotowa do podejmowania działań na rzecz osób wymagających wsparcia.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Cichosz, M. (2020). Pedagogiki społeczna. Kraków: Impuls.
2. Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Wybrane hasła: pedagogika społeczna, opieka pedagogiczna, wsparcie społeczne, środowisko i in.
3. Jarosz Ewa. (2018). Dziecięce obywatelstwo – między prawami dziecka a
rzeczywistością. “Pedagogika Społeczna” (Nr 4 (2018), s. 183-194)
4. Pilch, T. (2014). Pedagogika społeczna w świecie nieprzyjaznych doktryn i praktyk politycznych.pdf. Pedagogika Społeczna, 53(3), 9–21.
5. Smolińska-Theiss, B., & Theiss, W. (2019). Pedagogika społeczna. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika: podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.
6. W.Theiss, Radlińska. Wyd II, 1996 Wyd. Żak
7. Raporty, diagnozy
Literatura do zajęć i literatura uzupełniająca:
Aktywne społeczności II. Zmiana społeczna- dostępne w internecie
Alheit P., Podejście biograficzne do całożyciowego uczenia się. Tożsamość, Człowiek, Edukacja, 2011 nr 3
Henderson P. , Rozwój społeczności lokalnych: rys historyczny, w: P. Pitchford i Henderson P., Więcej miejsca dla rozwoju społeczności lokalnej. Dostępna w internecie
Kaufmann, J. C. . Ego. Socjologia jednostki. Inna wizja człowieka i konstrukcji podmiotu. Warszawa 2004. Oficyna Naukowa
Kawula St., (red.) Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007
Kulesza M, Konstruktywistycze i socjoekologiczne korzenie poradnictwa i diagnozy psychopedagogicznej zorientowanej na zasoby. Pedagogika społeczna 2012 nr 3
Mendel M., Miejsca, które wykluczają. Miejskie geometrie władzy i ich edukacyjne przekształcanie, w: Społecznie wykluczeni. Niewygodni, nienormatywni, nieprzystosowani, nieadekwatni, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2013
Melosik Z., Kultura popularna i tożsamość młodzieży, Wyd. Impuls, Kraków 2013
Muszyńska J., Miejsce i wspólnota. Poczucie wspólnotowości mieszkańców północno-wschodniego pogranicza Polski. Studium pedagogiczne. Wyd. إ»ak, Warszawa 2014 (wybrane rozdziały)
Muszyńska J., Od regionu do lokalności - ku społeczeństwu obywatelskiemu. Pedagogika Społeczna 2012, nr 1
Nowosad I, Mortag I., Ondrackova J. (red.) Jakość życia i jakość szkoły. Wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły. Zielona Góra 2010, Wyd. UZ
Odrowąż-Coates A., Saudyjskie osiedla grodzone a podziały społeczne. Pedagogika Społeczna 2012, nr 2
Orzechowska G. Aktualne problemy gerontologii społęcznej, Olsztyn, 2001, rzodział 1.
Perkowska-Klejman A., Modele refleksyjnego uczenia się. Teraźniejszość, Człowiek, Edukacja, 2013 nr 1
Perkowska-Klejman A., Górka-Strzałkowska A., Opieka i wychowanie w szkole zintegrowanej ze środowiskiem - między starą a nową perspektywą, Pedagogika Społeczna, 2014, nr 1
Pomoc społeczna wobec rodzin. Interdyscyplinarne rozważania o publicznej trosce o dziecko i rodzinę. Red. D.Trawkowska, Toruń 2011. Wyd. Akapit
Praca socjalna jako edukacja ku zmianie, red. M. Mendel B. Skrzypczak, wybrane fragmenty. Dostępne w internecie
Skrzypczak B., W kierunku społecznościowej pracy socjalnej. Edukacyjno-środowiskowe determinanty interwencji publicznej, fragmenty – dostępne w internecie.
Smolińska-Theiss B., Korczakowskie narracje pedagogiczne. Warszawa 2013, Wyd. Impuls
Smolińska-Theiss B., Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej. Warszawa 2014
Smolińska-Theiss B., Z tradycji badan nad nierównościami edukacyjnymi. Od Społecznych przyczyn powodzeń i niepowodzeń szkolnych do współczesnych badan nad zróżnicowaniem w oświacie. W; Edukacja i nierówność. Trajektorie sukcesu i marginalizacji Red.; A.Gromkowska-Melosik, M.J. Szymański. Poznań 2014. Wyd. UAMW.
Smolińska-Theiss, B., & Theiss, W. (2019). Pedagogika społeczna. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika: podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.
Surzykiewicz, J., Kulesza M. (red.) (2008) Integracja w świecie powszechnej migracji. Otwarte pytania pedagogiki społecznej. Warszawa 2008, IPSiR UW.
Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa, Zarys problematyki. Kraków 2004, rozdziały 1, 7.
Theiss W., Radlińska. Wyd. II., Warszawa 1997, Wyd. Żak
Theiss, W. (2018). Edukacja i zaangażowanie. 100 lat pedagogiki społecznej. Pedagogika Społeczna, 68(2), 9–32.
Theiss M., Kapitał społeczny środowiska lokalnego - pojęcia i problemy., w: Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, (red.) W. Theiss, B, Skrzypczak, Warszawa 2006
Theiss, M., 2003. Kapitał społeczny w polityce społecznej - w poszukiwaniu definicji.. Problemy polityki społecznej. Studia i dyskusje, nr 5, ss. 51-56.
Theiss, W. (red.). 2000. Mała ojczyzna – kultura, edukacja, rozwój lokalny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "إ»ak".
Val T., Umiejętności potrzebne w organizowaniu społeczności lokalnej, dostępne w internecie.
Wiatr M., Rodzina jako środowisko uczące się, Pedagogika Społeczna 2013 nr 2 ss.7-22
Wiatr M., Przemiany rodzicielskiej refleksyjności, Przegląd Pedagogiczny, 2013, nr 2, ss. 9-18
Wiatr, M. (2014). Rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym - rodzicielstwo między wsparciem a stygmatyzacją. In J. Brągiel & B. Górnicka (Eds.), Rodzicielstwo w obliczu niepełnosprawności i zaniedbania (pp. 99–108). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Wilkinson R., Pickett K.. Duch równości. Tam gdzie panuje równość wszystkim żyje się lepiej, Wyd. Czarna Owca, Warszawa 2011
Załuska M., J. Boczoń (red.), Organizacje pozarządowe w społeczeństwie obywatelskim, Katowice 1998
Zych A. Leksykon gerontologii, Kraków 2010 (wybrane hasła)
Wybrane raporty: Kapitał intelektualny Polaków, 2008, Przemoc nad dzieckiem, Diagnoza społeczna...
W cyklu 2022L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Raporty: |
W cyklu 2022Ln:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Raporty: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: |
W cyklu 2020Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY SATUDENTA: |
W cyklu 2021L:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY SATUDENTA: |
W cyklu 2021Ln:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY SATUDENTA: |
W cyklu 2022L:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY SATUDENTA: |
W cyklu 2022Ln:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY SATUDENTA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: