Psychologia rozwoju człowieka PE-3F-PRC1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Przedmiot psychologii rozwoju; pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej, rodzaje zmian rozwojowych; modele i mechanizmy rozwoju; periodyzacja rozwoju; strategie badań rozwoju człowieka. Różnice indywidualne w rozwoju: tempo i rytm rozwoju; multifinalność i ekwifinalność rozwoju; źródła różnic indywidualnych w rozwoju. Rozwój percepcyjny: rozwój zmysłów; percepcja intermodalna; rola procesów uwagi w percepcji. Rozwój pamięci: zmiany rozwojowe w zakresie różnych rodzajów pamięci; strategie pamięciowe. Rozwój intelektualny: koncepcje Piageta i Wygotskiego; myślenie w okresie dorosłości. Rozwój językowy: koncepcje rozwoju językowego; rozwój rozumienia znaczenia słów, poszerzanie słownika, rozwój rozumienia reguł gramatycznych; rozwój kompetencji komunikacyjnej. Rozwój emocjonalny: emocje w ciągu życia; lęki rozwojowe; socjalizacja emocji; kompetencja emocjonalna. Rozwój osobowości: zmiany osobowości z punktu widzenia teorii cech; rozwój osobowości w ujęciu psychodynamicznym - koncepcja Eriksona; rozwój osobowości w ujęciu poznawczym. Rozwój społeczny: relacje z rodzicami; relacje z rówieśnikami; teorie umysłu i ich rola wrozwoju społecznym dzieci. Rozwój moralny: koncepcje rozwoju rozumowania moralnego Piageta iKohlberga.
W cyklu 2022L:
TREŚCI PRZEDMIOTU Wykład Ćwiczenia |
W cyklu 2023L:
TREŚCI PRZEDMIOTU Wykład Ćwiczenia |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna pojęcia stosowane w psychologii rozwoju dla scharakteryzowania procesu rozwoju na różnych etapach życia człowieka; posiada wiedzę na temat zmian, jakie zachodzą na kolejnych etapach życia w różnych sferach rozwoju człowieka: poznawczym, językowym, emocjonalnym, osobowości, społecznym, moralnym.
Zna znaczące teorie dotyczące rozwoju człowieka w cyklu życia (Piageta, Wygotskiego, Eriksona, Kohlberga); zna uwarunkowania rozwoju człowieka i źródła różnic indywidualnych.
Zna strategie badań rozwoju człowieka.
Umiejętności
Posiada umiejętność analizowania i interpretowania zjawisk związanych z różnymi sferami rozwoju psychicznego człowieka.
Posiada umiejętność zaprezentowania wyników badań empirycznych poświęconych wybranemu aspektowi rozwoju.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy o rozwoju człowieka i jego uwarunkowaniach oraz rozumie potrzebę poszerzania tej wiedzy.
Rozumie znaczenie wiedzy o rozwoju człowieka dla kształtowania prawidłowych relacji w rodzinie i szkole.
Literatura
W cyklu 2022L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Wykład Ćwiczenia (ważniejsze pozycje) LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Wykład Ćwiczenia |
W cyklu 2023L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Wykład Ćwiczenia (ważniejsze pozycje) LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Wykład Ćwiczenia |
Uwagi
W cyklu 2022L:
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 30 LICZBA PUNKTÓW ECTS - 3 |
W cyklu 2023L:
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 30 LICZBA PUNKTÓW ECTS - 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: