Podstawy psychologii PE-3F-PPY1
TREŚCI PROGRAMOWE
Psychologia jako nauka; Podstawowe metody badawcze w psychologii; Główne psychologiczne człowieka. Behawioryzm; Główne psychologiczne człowieka. Psychoanaliza; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia humanistyczna i egzystencjalna; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia poznawcza; Psychologia procesów poznawczych; Przywiązanie; Osobowość: temperament, charakter, tożsamość, inteligencja, wartości; Psychologia rozwoju: zmiana i ciągłość w cyklu życia; Psychologia stresu; Emocje i motywacja; Psychologia śmierci;
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: Psychologia jako nauka; Podstawowe metody badawcze w psychologii; Z historii psychologii: rozwój psychologii do początków XX wieku; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Behawioryzm; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychoanaliza; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia humanistyczna i egzystencjalna; Główne psychologiczne koncepcje człowieka. Psychologia poznawcza; Przywiązanie; Psychologia procesów poznawczych; Psychologia emocji i motywacji; Psychologia osobowości: temperament, charakter, tożsamość; Psychologia rozwoju: zmiana i ciągłość w cyklu życia; Psychologia stresu; Inteligencja; Psychologia śmierci |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Posiada wiedzę o przedmiocie psychologii jako nauki, zna stosowaną w jej obrębie terminologię, posiada wiedzę o kierunkach psychologicznych i ich historycznych uwarunkowaniach; zna podstawy metodologii badań psychologicznych.
Ma uporządkowaną wiedzę na temat psychologicznych podstaw wychowania i kształcenia, zna podstawowe teorie dotyczące tych procesów.
Umiejętności
Potrafi posługiwać się terminologią psychologiczną,charakteryzować podstawowe procesy psychiczne oraz posługiwać się wiedzą o zjawiskach psychicznych w wyjaśnianiu elementarnych zachowań (zjawisk) indywidualnych i społecznych.
Kompetencje społeczne
Jest przekonany/a o znaczeniu wiedzy naukowej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Kryteria oceniania
Test jednokrotnego wyboru obejmujący treści poruszane na wykładzie
Kryteria oceniania:
3 - ponad 50% poprawnych odpowiedzi w teście (16-18 pkt)
3,5 - ponad 60% poprawnych odpowiedzi w teście (19-21 pkt)
4 - ponad 70% poprawnych odpowiedzi w teście (22-24 pkt)
4,5 - ponad 80% poprawnych odpowiedzi w teście (25-27 pkt)
5 - ponad 90% poprawnych odpowiedzi w teście (28-30 pkt)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Campbell, J. B., Hall., C. S., Lindzey, G. (2006). Teorie osobowości. PWN.
Pieter, J. (1974). Historia psychologii. PWN
Selye, H. (1963). Stress życia. PZWL.
Zimbardo, P., Gerrig, R. (2008). Psychologia i życie. PWN.
Literatura poszerzająca:
Hall, C., S., Lindzey, G., Campbell, J. B. (2006). Teorie osobowości. PWN.
Freud, S. (2019). Poza zasadą przyjemności. Vis-á-Vis/Etiuda.
Freud, A. (2012). Ego i mechanizmy obronne. PWN
Skinner, B. F. (1978). Poza wolnością i godnością. PIW.
Bandura, A. (2017). Teoria społecznego uczenia się. PWN.
May, R. (1995). O istocie człowieka. Szkice z psychologii egzystencjalnej. Rebis.
Rogers, C. (2002). O stawaniu się osobą. Rebis.
Piaget, J., Inhelder, B. (1996). Psychologia dziecka . Siedmiogród.
Bowlby, J. (2022). Przywiązanie. PWN.
Sękowski, M. (2020). Trauma przywiązaniowa i dezorganizacja przywiązania. Mechanizmy, terapia i profilaktyka. W: A. Senejko, A. Czapiga (red.), Oswojenie traumy. Przegląd zagadnień (s. 99-124). Impuls.
Sękowski, M. (2019). Postawa wobec śmierci w cyklu życia człowieka. Universitas.
W cyklu 2022Z:
Campbell, J. B., Hall., C. S., Lindzey, G. (2006). Teorie osobowości. PWN. |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Stosowane metody to wykład, studium przypadku, prezentacje multimedialne Godziny kontaktowe 30 Przygotowanie się do egzaminu 30 |
W cyklu 2023Z:
Podstawy psychologii |
W cyklu 2024Z:
Podstawy psychologii ECTS: 3 Godziny kontaktowe - 30 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: