Podstawy metodologii badań jakościowych PE-3F-PMJ
TREŚCI PROGRAMOWE:
Podstawowe kryteria odróżniające procedurę badań ilościowych i jakościowych. Znaczenie tych różnic dla koncepcji badań jakościowych. Procesualny i kolisty charakter tej procedury: powtarzanie się poszczególnych etapów w planie badań. Badania jakościowe jako badania terenowe. Podstawowe techniki badań jakościowych, m.in. obserwacja niestandaryzowana oraz wywiad nieskategoryzowany. Różne warianty tych technik i ich dostosowanie do celu badań. Problematyka analizy (kategoryzacja) i opracowania wyników badania jakościowego (raport).
W cyklu 2024Z:
Badania ilościowe i jakościowe. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma podstawową wiedzę na temat specyfiki pedagogiki jako jednej z nauk społecznych, a także na temat specyfiki jakościowego paradygmatu badań w tych naukach. Zna genezę badań jakościowych oraz najważniejsze ich założenia epistemologiczne, różniące je od badań ilościowych.
Ma podstawową wiedzę na temat procedury postępowania badawczego w ramach jakościowego paradygmatu badań. Zna podstawowe techniki badań jakościowych: różnych rodzajów obserwacji niestandaryzowanej i wywiadu nieskategoryzowanego.
Ma wiedzę dotyczącą podstawowych zasad opisowego opracowania materiału badań. Zna podstawowe zasady formułowania jakościowego raportu z badań.
Umiejętności
Potrafi dokonać prostych obserwacji zjawisk społecznych w terenie. Potrafi odróżnić opis od interpretacji w zapisie materiału z badań. Potrafi interpretować obserwowane zjawiska.
Umie zaplanować podstawowe badanie jakościowe: obserwację i wywiad. Zna zasady metodologiczne i etyczne prowadzenia badań w terenie. Potrafi zanalizować i skategoryzować zapis badań. Potrafi napisać raport z badań.
Kompetencje społeczne
Jest świadomy problemów z etyką badań w jakościowych badaniach terenowych. Rozumie wagę „świadomej zgody” uczestników badania, konieczności poufności materiałów i anonimizacji danych uczestników badań.
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: Godziny kontaktowe: 15 godz. Łączna liczba punktów ECTS _ 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: