Pedagogika młodzieży PE-3F-PEM
TREŚCI PROGRAMOWE:
Młodzież jako kategoria analityczna w badaniach pedagogicznych; pedagogika młodzieży jako nowa subdyscyplina nauk pedagogicznych. Koncepcje i dyskursy o młodzieży i młodości (młodzież jako autonomiczne pokolenie, podmiot zmian społecznych i kulturowych; młodość jako etap przejściowy pomiędzy dzieciństwem a dorosłością; drogi przejścia do dorosłości). Specyfika uczestnictwa młodzieży w ważnych obszarach życia społecznego (edukacja, kultura, sfera publiczna). Inne, zaproponowane przez uczestników i uczestniczki zajęć
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE: - Młodzież jako kategoria analityczna w badaniach pedagogicznych oraz pedagogika młodzieży jako nowa subdyscyplina nauk pedagogicznych. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki młodzieży w systemie nauk o edukacji, o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi subdyscyplinami pedagogicznymi, zna podstawowe pojęcia, jak: młodzież, młodość, pokolenie.
Ma uszczegółowioną wiedzę o młodzieży jako grupie społecznej, odgrywającej znaczącą rolę w środowisku społecznym, kulturowym i edukacyjnym.
Zna podstawowe kulturowe, środowiskowe i inne uwarunkowania wyborów życiowych młodzieży oraz ma wiedzę na temat możliwości projektowania zróżnicowanych ścieżek własnego rozwoju.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki młodzieży w celu analizowania i interpretowania problemów społecznych, w tym edukacyjnych.
Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na dokonywanie przeglądu badań, analizowanie i interpretowanie ich wyników oraz formułowanie krytycznych uwag i wniosków w oparciu o wiedzę z zakresu pedagogiki młodzieży.
Kompetencje społeczne
Jest przekonany o znaczeniu wiedzy w rozwiązywaniu problemów i wyjaśnianiu zjawisk społecznych, w tym przede wszystkim tych dotyczących młodzieży, stąd poszukuje naukowych inspiracji, a w przypadku problemów dąży do ich zrozumienia i znalezienia rozwiązania.
Ma świadomość znaczenia uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym oraz poczucie odpowiedzialności za kształtowanie społeczeństwa otwartego i demokratycznego.
Kryteria oceniania
Metody kształcenia:
- dyskusja,
- metody aktywizujące
Literatura
Literatura obowiązkowa:
- Bauman Z., Leoncini T. (2018). Płynne pokolenie. Warszawa
- Melosik Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. Kraków.
Literatura fakultatywna:
- Bauman Z. (2012). O edukacji. Rozmowy z Riccardo Mazzeo. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
- Cybal-Michalska A. (2019). Pedagogika młodzieży, w: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.). Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa
- Cybal-Michalska A., Kanclerz B., Myszka-Strychalska L., Peret-Drążewska. (red.) (2018). Młodzież we współczesnej rzeczywistości społeczno-kulturowej. Poznań.
- Kwiecińska-Zdrenka M. (2022). Pokolenie (nie)obecne. Uwarunkowania i procesy obywatelskiej aktywności i bierności młodych dorosłych. Warszawa
- Przybylski, B. (2021). Między rozkwitem a katastrofą. Młodzież akademicka o przyszłości kraju. Warszawa
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: - Bauman Z., Leoncini T. (2018). Płynne pokolenie. Warszawa - Melosik Z. (2013). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. Kraków. Literatura fakultatywna: - Bauman Z. (2012). O edukacji. Rozmowy z Riccardo Mazzeo. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. - Cybal-Michalska A. (2019). Pedagogika młodzieży, w: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.). Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa - Cybal-Michalska A., Kanclerz B., Myszka-Strychalska L., Peret-Drążewska. (red.) (2018). Młodzież we współczesnej rzeczywistości społeczno-kulturowej. Poznań. - Kwiecińska-Zdrenka M. (2022). Pokolenie (nie)obecne. Uwarunkowania i procesy obywatelskiej aktywności i bierności młodych dorosłych. Warszawa - Przybylski, B. (2021). Między rozkwitem a katastrofą. Młodzież akademicka o przyszłości kraju. Warszawa, |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: - dyskusja, NAKŁAD PRACY STUDENTA: - liczba godzin kontaktowych: 15; - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 20; - liczba godzin potrzebnych do przygotowania pracy zaliczeniowej w ramach ćwiczeń: 15 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 50 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: