Historia wychowania PE-3F-HWI
TREŚCI PROGRAMOWE:
Wychowanie i koncepcje pedagogiczne antyku i średniowiecza. Przedstawiciele europejskiego ipolskiego odrodzenia (Erazm z Rotterdamu, Vittorino da Feltre, Andrzej Frycz Modrzewski, gimnazjum humanistyczne Jana Sturma, pedagogika jezuitów). Myśl pedagogiczna epoki nowożytnej (John Locke, Jan Amos Komeński, Jan Jakub Rousseau). Oświecenie w Europie i w Polsce oraz jego przedstawiciele (Stanisław Konarski, Komisja Edukacji Narodowej, Grzegorz Piramowicz). Kierunki rozwoju oświaty europejskiej w XIX wieku. Przedstawiciele polskiej myśli pedagogicznej w XIX wieku. Pedagodzy w Polsce dwudziestolecia międzywojennego.
W cyklu 2020Zn:
Opis treści programowych: Wykład: Średniowiecze a Renesans. Uniwersytety w średniowieczu. Humanizm renesansowy wobec edukacji: poglądy pedagogiczne Jana Ludwika Vivesa, Erazma z Rotterdamu, Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Mikołaja Reja. Szkolnictwo renesansowe: szkoły dworskie (Casa Giocosa Vittorina da Feltre). Nowożytna myśl pedagogiczna: twórczość Jana Amosa Komeńskiego, Johna Locke'a, Jana Jakuba Rousseau (w skrócie). Szkolnictwo polskie pod zaborem rosyjskim: Uniwersytet Wileński i Liceum Krzemienieckie. Oświata w Księstwie Warszawskim; oświata w Królestwie Polskim do wybuchu Powstania Styczniowego (reforma Wielopolskiego); pozytywizm warszawski. Oświata pod zaborem pruskim: Kulturkampf, strajk dzieci we Wrześni. Oświata pod zaborem austriackim: Józef Dietl i Rada Szkolna Krajowa. Szkolnictwo i wychowanie w Polsce w okresie XX-lecia międzywojennego (Sejm Nauczycielski, ustawa szkolna Janusza Jędrzejewicza). Ćwiczenia: Poglądy pedagogiczne Marka Fabiusza Kwintyliana: szkoła czy dom, bić czy nie bić; współczesne nam realia dotyczące edukacji szkolnej i domowej oraz przemocy nauczycieli wobec uczniów. Szkolnictwo renesansowe: szkoły średnie wyznaniowe (gimnazja protestanckie, kolegia jezuickie). Metody wychowawcze stosowane w gimnazjach protestanckich i w kolegiach jezuickich w XVI-XVIII w. Nowożytna myśl pedagogiczna: twórczość Jana Amosa Komeńskiego, Johna Locke'a, Jana Jakuba Rousseau (szczegóły). Myśl pedagogiczna Klementyny z Tańskich Hoffmanowej i wychowanie polskich dziewcząt w XIX wieku („hodowla aniołów”). |
W cyklu 2020Z:
Opis treści programowych: Wykład: Historia wychowania jako nauka, jej przedmiot i cele: Ćwiczenia: Wychowanie w starożytności: Wychowanie w średniowieczu: Zachodnioeuropejska i polska myśl pedagogiczna w dobie Renesansu: Oświata europejska w dobie Renesansu: Wychowanie nowożytne i jego przedstawiciele: Oświata w Polsce w II połowie XVIII wieku: Polska myśl pedagogiczna z czasów KEN-u: Polska myśl pedagogiczna w 1 poł. XIX wieku: Polscy przedstawiciele teorii wychowania przedszkolnego: Pozytywizm warszawski: Szkolnictwo pod zaborem austriackim: Oświata polska w dwudziestoleciu międzywojennym: |
W cyklu 2021Z:
Opis treści programowych: Wykład: Historia wychowania jako nauka, jej przedmiot i cele: Ćwiczenia: Wychowanie w starożytności. |
W cyklu 2021Zn:
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH Ćwiczenia: |
W cyklu 2022Z:
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH Wykład: Ćwiczenia: |
W cyklu 2023Z:
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH Wykład: Ćwiczenia: |
W cyklu 2024Z:
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH Wykład: Ćwiczenia: |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Cel 16: Pokój, sprawiedliwość i silne instytucje
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna najważniejsze, tradycyjne i współczesne, nurty i systemy pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania.
Ma uporządkowaną wiedzę na temat kształcenia i wychowania, ich historycznych podstaw.
Ma podstawową wiedzę o celach, funkcjach, organizacji i sposobach działania instytucji kształcenia, wychowania i opieki na przestrzeni wieków.
Umiejętności
Potrafi powiązać wiedzę historyczną na temat genezy i rozwoju instytucji oświatowo-wychowawczych z innymi obszarami pedagogiki w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych.
Potrafi zaprezentować swoje poglądy, zgłosić wątpliwości i stosowną argumentację, wspartą wybranymi perspektywami teoretycznymi i poglądami różnych autorów.
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu historii wychowania korzystając z różnych wiarygodnych źródeł.
Kompetencje społeczne
Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności w obszarze historii wychowania, dokonuje samooceny własnych kompetencji w tym zakresie i je doskonali.
Jest przekonany/a o znaczeniu wiedzy naukowej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, poszukuje tego typu wiedzy.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy.
Ma poczucie odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego, szanuje tradycje i historię własnego kraju.
Literatura
W cyklu 2020Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA LITERATURA NADOBOWIĄZKOWA |
W cyklu 2020Z:
Literatura nadobowiązkowa: Syntezy: Litak S., Draus J., Terlecki R., Historia wychowania, t. 1-2, Kraków 2005. Teksty źródłowe: Monografie: |
W cyklu 2021Z:
Literatura nadobowiązkowa: Syntezy: Litak S., Draus J., Terlecki R., Historia wychowania, t. 1-2, Kraków 2005. Teksty źródłowe: Monografie: |
W cyklu 2021Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA LITERATURA NADOBOWIĄZKOWA |
W cyklu 2022Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Teksty źródłowe: Monografie: Słowniki i encyklopedie: |
W cyklu 2023Z:
Syntezy: Teksty źródłowe: Monografie: Słowniki i encyklopedie: |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca Teksty źródłowe: Monografie: |
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
Opis metod kształcenia: |
W cyklu 2020Z:
Opis metod kształcenia: Nakład pracy studenta: Link do grupy 1 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3284d09215744e509c9dce8ba0f40b2c%40thread.tacv2/conversations?groupId=49dada31-a753-41b1-bd70-9ee0c72b38c7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 2 - https://teams.microsoft.com/l/team?19%3ad9fd11b35a0e4009a41556c51d6d676e%40thread.tacv2/conversations?groupId=2d4c1094-823e-4145-94d7-0e67d9db3c13&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 3 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1a1d96110df54c0eac778c7f1db2c431%40thread.tacv2/conversations?groupId=7f0e58dd-4774-4b20-8bc0-def5fe9230fe&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 4 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a852821934b294f56b969e14587fb8e7b%40thread.tacv2/conversations?groupId=875fd455-ff0e-4a15-9490-a38301882b1f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 5 - Link do grupy 6 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aee706b1c64324e77b88d85d64af8ba07%40thread.tacv2/conversations?groupId=ab50de02-00e3-422d-b406-c6a223d5fd93&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do wykładu - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2cd4746fec59486dae5ffc31c05d11c2%40thread.tacv2/conversations?groupId=b912d3be-81f9-4bd5-b67c-5f309cd303db&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2021Z:
Opis metod kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2021Zn:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA |
W cyklu 2022Z:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA |
W cyklu 2023Z:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA |
W cyklu 2024Z:
METODY UCZENIA SIĘ NAKŁAD PRACY STUDENTA |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: