Edukacja w środowisku zróżnicowanym kulturowo PE-3F-ESK
TREŚCI PROGRAMOWE:
Zmiany kulturowe we współczesnym świecie w perspektywie różnych dyskursów ideologicznych. Wielokulturowość – ewolucja podejścia. Koncepcje i modele społeczeństwa wielokulturowego. Przebieg procesu akulturacji w społeczeństwach wielokulturowych. Polityka wielokulturowości w krajach anglosaskich. Zróżnicowanie kulturowe w Polsce i na świecie. Postawy wobec osób różnych kulturowo – w perspektywie teoretycznej i metodologicznej. Tożsamości jednostkowa i grupowa w społeczeństwach wielokulturowych. Kryzys tożsamości i jego konsekwencje. Edukacja w wielokulturowym świecie – modele i strategie. Podstawy teoretyczne edukacji w społeczeństwach zróżnicowanych kulturowo. Polityka edukacyjna i związane z nią rozwiązania w wybranych krajach europejskich i pozaeuropejskich. Metodyka praca edukacyjnej w środowiskach zróżnicowanych kulturowo. Przeciwdziałanie nierównemu traktowania w pracy edukacyjnej – edukacja antydyskryminacyjna i wzmacnianie grup społecznych zagrożonych wykluczeniem społecznym i wykluczonych. Rodzaje, przejawy i przyczyny nierównego traktowania. Rola języka w konstytuowaniu zjawiska nierówności. Wzmacnianie języka równości w pracy edukacyjnej. Przeciwdziałanie dyskryminacji i reagowanie na jej przejawy. Konstruowanie działań edukacyjnych na rzecz społeczeństwa otwartego i wrażliwego na różnorodność kulturową. Wyzwania edukacyjne w pracy w środowisku wielokulturowym.
W cyklu 2024L:
MODUŁ I. TEORETYCZNE PODSTAWY PRACY EDUKACYJNEJ W ŚRODOWISKU ZRÓZNICOWANYM KULTUROWO MODUŁ II. SPECYFIKA PRACY EDUKACYJNEJ W ŚRODOWISKU ZRÓZNICOWANYM KULTUROWO III.PODSTAWY METODYKI PRACY EDUKACYJNEJ W ŚRODOWISKU ZRÓŻNICOWANYM KULTUROWO |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uporządkowaną wiedzę na temat zróżnicowania kulturowego świata i pracy edukacyjnej z uwzględnieniem cech kulturowych.
Ma wiedzę o różnych grupach kulturowych – specyfice i zachodzących w nich procesach.
Zna podstawowe założenia pracy edukacji otwartej na różnorodność.
Umiejętności
Potrafi analizować sytuację społeczną osób i grup różnych kulturowo oraz proponować rozwiązania dla sytuacji problemowych, jak np. nierówne traktowanie.
Potrafi ocenić przydatność dobrych praktyk w pracy w środowiskach zróżnicowanych kulturowo; tworzy własne, z uwzględnieniem specyfiki kulturowej.
Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego, wolnego od dyskryminacji.
Kompetencje społeczne
Ma potrzebę poszerzania wiedzy i umiejętności istotnych dla rozwoju zawodowego i osobowego w warunkach zróżnicowania kulturowego.
Wykazuje gotowość działania na rzecz osób z różnych grup kulturowych, a w szczególności wymagających wsparcia w sytuacji kryzysu.
Jest gotowy/a do współpracy i zaangażowania w rozwiązywanie konfliktów poprzez dialog w różnych środowiskach społecznych, w tym o wysokim poziomie zróżnicowania kulturowego.
Uwagi
W cyklu 2024L:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 100 (z zachowaniem zasady, że średnio 20-25 h odpowiada 1ECTS) Ocena z zajęć jest wystawiana na podstawie: Termin egzaminu "0": 17. kwietnia 2025, godz. 9.50-10.35, s. 4066; Link do zespołu Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3AJob3O8gIdvj1rEsJIPMcVWyL_dlpJsJ0Ol59sHSX5X81%40thread.tacv2/Og%C3%B3lne?groupId=69909b9a-4a5b-428c-9731-17d68878dddf&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: