E-narzędzia w pracy pedagogicznej PE-3F-EPP
TREŚCI PROGRAMOWE:
Podstawowe zasady skutecznego zastosowania technologii cyfrowych w pracy pedagoga. Blogosfera edukacyjna jako narzędzie wspierające potencjał twórczy. Inne narzędzia wspierające potencjał twórczy (komiks, animacja poklatkowa, etc.). Podcast, wideocast, streaming w pracy pedagoga - narzędzia open source do edycji materiałów audio i wideo. Narzędzia do obróbki graficznej i tworzenia własnych projektów graficznych. Mapy myśli, wirtualne tablice, chmury słów jako wsparcie indywidualnej i grupowej pracy koncepcyjnej. Narzędzia do chmurowego współdzielenia i analizy danych oraz zarządzania czasem. Platformy i aplikacje do pozyskiwania i weryfikacji wiedzy.
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie dydaktycznym.
Umiejętności
Potrafi ocenić przydatność programów, aplikacji i platform cyfrowych do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej; potrafi tworzyć rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych z wykorzystaniem technologii cyfrowych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań.
Potrafi wykorzystywać technologie informacyjno-komunikacyjne dla podniesienia efektywności działań związanych z kształceniem, wychowaniem i opieką.
Potrafi współdziałać z innymi osobami, wykorzystując w tym celu media cyfrowe, a także pracować w zespole, pełniąc różne role.
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności dotyczące metod wykorzystania mediów w edukacji, korzystając z różnych wiarygodnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT).
Kompetencje społeczne
Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań związanych z wprowadzaniem nowych technologii do pracy pedagogicznej.
Literatura
W cyklu 2022L:
LEKTURY OBOWIĄZKOWE: |
W cyklu 2023L:
LEKTURY OBOWIĄZKOWE: A. Borkowska, M. Witkowska - Media społecznościowe w szkole, https://akademia.nask.pl/publikacje/SM_w_szkole.pdf B. Cyrek, Media społecznościowe – nowa przestrzeń nauki, Kognitywistyka i Media w Edukacji, 2/2016 M. Filiciak, G. Ptaszek (red.) (2009). Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. MEMIC – model edukacji medialnej, informacyjnej i cyfrowej: https://fina.gov.pl/wp-content/uploads/2019/12/memic_publikacja.pdf Galanciak S., Weiss A., Nowe technologie w edukacji - między teorią a praktyką pedagogiczną, [w:] Nastolatki wobec internetu, red. M. Tanaś, NASK, Warszawa 2016. Tanaś M., Galanciak S. (red.), Cyfrowa przestrzeń kształcenia, Kraków 2016 LEKTURY UZUPEŁNIAJĄCE: Wybrane platformy edukacyjne: https://geekcat.pl/wiedza-wyciagniecie-reki-najlepsze-platformy-edukacyjne/ http://zorganizowani.com/szybka-nauka/darmowe-platformy-edukacyjne/ Khan academy https://pl.khanacademy.org/coach/welcome https://pl.khanacademy.org/computing/computer-science/internet-intro/internetworksintro/v/the-internet-cybersecurity-and-crime https://pl.khanacademy.org/search?page_search_query=informatyka http://www.specjalni.pl/2020/03/wirtualne-lekcje-na-platformie-edupuzzle.html?fbclid=IwAR3thRo4xnK9VcCRAkex6dmEmAQB3Z-bp_YPaQ-eFZNEpJeekRmV2Olxhzs#more Punkt i linia a płaszczyzna, Wasyl Kandyński, Wydawnictwo PIW, 1986 M. Smiciklas, Infografiki. Praktyczne zastosowanie w biznesie, 2014 |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: - wykład problemowy, - prezentacja multimedialna, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia praktyczne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 godz. Inne godziny kontaktowe (konsultacje): 2 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury, dyskursu podczas zajęć 10 godz. Przygotowanie pisemnie wykonanych projektów: 30 godz Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: