Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania PE-3F-BRW1
TREŚCI PROGRAMOWE:
Rozwój osobniczy człowieka. Medyczne uwarunkowania rozwoju organizmu. Czynniki rozwoju. Etapy rozwoju pre- i postnatalnego. Fizjologiczne podstawy funkcjonowania organizmu w kontekście etapów rozwoju i dojrzewania. Metody i zasady oceny rozwoju. Rozwój a środowisko. Fizjopatologia wybranych układów i funkcji organizmu w kontekście rozwoju. Genetyczne uwarunkowania zaburzeń rozwoju somatycznego i niepełnosprawności intelektualnej. Zdrowie - jego ochrona i promocja. Profilaktyka chorób wrodzonych i cywilizacyjnych. Badania przesiewowe. Poradnictwo genetyczne. Diagnostyka prenatalna chorób genetycznych.
W cyklu 2022Z:
TEMATYKA WYKŁADÓW: |
W cyklu 2023Z:
TEMATYKA WYKŁADÓW: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma wiedzę na temat biologicznych czynników wpływających na procesy wychowania i kształcenia, w tym na temat specyfiki rozwoju i funkcji poszczególnych układów i narządów; zna metody oceny rozwoju fizycznego istotne w pracy pedagoga z dziećmi i młodzieżą, posiada wiedzę na temat rozwoju ontogenetycznego człowieka ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju somatycznego, metod jego oceny oraz odmienności rozwoju i dojrzewania poszczególnych układów i narządów; posiada podstawową wiedzę dotyczącą funkcji układów: nerwowego, krążenia, oddechowego, pokarmowego i odpornościowego oraz czynników środowiskowych zaburzających ich funkcje.
Ma wiedzę na temat profilaktyki, diagnostyki i leczenia wybranych chorób wrodzonych i cywilizacyjnych, istotną w kontekście działań pedagogicznych; posiada wiedzę z zakresu zdrowia publicznego dotyczącą zarówno kształtowania postaw prozdrowotnych, jak też profilaktyki pierwotnej i wtórnej, zarówno wobec chorób wrodzonych jak i cywilizacyjnych.
Umiejętności
Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu nauk biologicznych w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych; potrafi odróżniać choroby wrodzone od chorób nabytych, identyfikować zagrożenia zdrowotne.
Umie prezentować własne przemyślenia i wątpliwości na temat istoty zdrowia i choroby oraz celów profilaktyki.
Kompetencje społeczne
Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu nauk biologicznych, rozumie ich znaczenie w kontekście własnej pracy pedagogicznej.
Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy pedagogicznej.
Literatura
W cyklu 2022Z:
1. Wolański N. Rozwój biologiczny człowieka od poczęcia do śmierci. PWN, Warszawa 2018 |
W cyklu 2023Z:
1. Wolański N. Rozwój biologiczny człowieka od poczęcia do śmierci. PWN, Warszawa 2018 |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA: LICZBA GODZIN: Link do zespołu w Teams: |
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA: LICZBA GODZIN: Link do zespołu w Teams: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: