Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania PE-3F-BRW
TREŚCI PROGRAMOWE
Rozwój osobniczy człowieka. Medyczne uwarunkowania rozwoju organizmu. Czynniki rozwoju. Etapy rozwoju pre i postnatalnego. Fizjologiczne podstawy funkcjonowania or¬ganizmu w kontekście etapów rozwoju i dojrzewania. Metody i zasady oceny rozwoju. Rozwój a środowisko Fizjopatologia wybranych układów i funkcji organizmu w kon¬tekście rozwoju. Genetyczne uwarunkowania zaburzeń rozwoju somatycznego i niepeł¬nosprawności intelektualnej. Zdrowie jego ochrona i promocja. Profilaktyka chorób wrodzonych i cywilizacyjnych. Badania przesiewowe. Poradnictwo genetyczne. Diagnostyka prenatalna chorób genetycznych.
W cyklu 2020Z:
Plan wykładów: 1. Rozwój osobniczy człowieka. Podstawowe pojęcia i problemy. 2. Czynniki rozwoju (genetyczne, paragenetyczne i pozagenetyczne). 3 - 5. Etapy rozwoju osobniczego człowieka. Rozwój prenatalny. Teratogeneza jako czynnik zaburzający rozwój zarodka i płodu. Odległe skutki zaburzeń rozwoju wewnątrzmacicznego. Rozwój i zdrowie dziecka w pierwszych latach życia. 6. Metody i zasady oceny rozwoju. 7. Okres pokwitania, dorosłości i starości. 8. Potrzeby energetyczne organizmu i zdobywanie budulca. Metabolizm (anabolizm i katabolizm). Składniki pokarmowe. Rola białek, węglowodanów i tłuszczów. 9 - 10. Fizjopatologia wybranych układów i funkcji organizmu w kontekście rozwoju. Budowa i rola układu nerwowego. 11 - 12. Budowa i rola układu wewnątrzwydzielniczego kontrolującego homeostazę, wzrastanie i dojrzewanie. 13. Stres. 14 - 15. Zdrowie i choroba. Działania profilaktyczne w dzieciństwie i młodości (profilaktyka pierwszorzędowa; profilaktyka drugorzędowa – testy przesiewowe, profilaktyczne badania lekarskie, wykrywanie innych stanów i zaburzeń; profilaktyka trzeciorzędowa).
Plan ćwiczeń: 1. Genetyczne uwarunkowania rozwoju: kwasy nukleinowe, chromosomy, kariotyp. Genotyp a fenotyp. 2. Od genu do cechy. 3. Przekazywanie informacji genetycznej w trakcie życia organizmu i z pokolenia na pokolenie. Gametogeneza. 4 - 5. Błędy w przekazywaniu informacji genetycznej i ich skutki. Wzorce dziedziczenia. Genetyczne podłoże chorób nowotworowych. 6. Choroby genetyczne człowieka: przykłady chorób monogenowych i chorób spowodowanych aberracjami chromosomowymi. 7. Poradnictwo genetyczne, testy diagnostyczne po urodzeniu. 8. Kolokwium zaliczeniowe. |
W cyklu 2020Zn:
WYKŁADY ĆWICZENIA - treści ćwiczeń nie są tożsame z materiałem wykładowym |
W cyklu 2021Z:
Rozwój osobniczy człowieka. Podstawowe pojęcia i problemy. |
W cyklu 2021Zn:
Ćwiczenia: Wykłady: |
W cyklu 2022Z:
Rozwój osobniczy człowieka. Podstawowe pojęcia i problemy. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza - Ma wiedzę na temat biologicznych czynników wpływających na pro¬cesy wychowania i kształcenia.
- Ma wiedzę na temat specyfiki rozwoju i funkcji poszczególnych ukła-dów i narządów, zna metody oceny rozwoju fizycznego istotne w pra-cy pedagoga z dziećmi i młodzieżą.
- Posiada wiedzę na temat rozwoju ontogenetycznego człowieka ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju somatycznego, metod jego oce-ny oraz odmienności rozwoju i dojrzewania poszczególnych układów i narządów.
- Posiada podstawową wiedzę dotyczącą funkcji układów: nerwowego, krążenia, oddechowego, pokarmowego i odpornościowego oraz czyn¬ników środowiskowych zaburzających ich funkcje.
- Ma wiedzę na temat profilaktyki, diagnostyki i leczenia wybranych chorób wrodzonych i cywilizacyjnych, istotną w kontekście działań pedagogicznych.
- Posiada wiedzę z zakresu zdrowia publicznego dotyczącą zarówno kształtowania postaw prozdrowotnych jak też profilaktyki pierwotnej i wtórnej zarówno wobec chorób wrodzonych jak i cywilizacyjnych.
Umiejętności - Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu nauk biologicz¬nych w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych.
- Potrafi odróżniać choroby wrodzone od chorób nabytych, identyfiko¬wać zagrożenia zdrowotne.
- Umie prezentować własne przemyślenia i wątpliwości na temat isto-ty zdrowia i choroby oraz celów profilaktyki.
Kompetencje społeczne - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy z zakresu nauk biologicz¬nych, rozumie jej znaczenie w kontekście własnej pracy pedagogicz¬nej.
- Prezentuje odpowiedzialne podejście do swojej przyszłej pracy peda¬gogicznej, ma świadomość wagi tego przygotowania dla podopiecz¬nych i ich rodzin.
Literatura
W cyklu 2020Z:
1. Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania (2010) B.Woynarowska, A.Kowalewska, Z.Izdebska, K.Komosińska, PWN Warszawa 2. Genetyka medyczna- notatki z wykładów (2009) J.Bradley, D.Johnson, B.Pober, PZWL Warszawa 3. Genetyka medyczna i molekularna (2017) J.Bal (red.), PWN Warszawa 4. Embriologia (2012) H. Bartel, PZWL Warszawa 5. Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia (2014) Piotrowicz R. (red.), Wydawnictwo APS Warszawa 6. Profilaktyka w pediatrii (2008) B.Woynarowska (red.), PZWL Warszawa 7. Rozwój biologiczny człowieka od poczęcia do śmierci (2018) M.Kaczmarek, N.Wolański, PWN Warszawa 8. Wybrane problemy auksologii i antropometrii rozwojowej (2019) L.Perenc, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego |
W cyklu 2020Zn:
LITERATURA: |
W cyklu 2021Z:
1. Bradley J. R, Jonson D. R, Pober B.R. Genetyka medyczna. PZWL, Warszawa 2009 |
W cyklu 2021Zn:
1. Bradley J. R, Jonson D. R, Pober B.R. Genetyka medyczna. PZWL, Warszawa 2009 |
W cyklu 2022Z:
1. Bradley J. R, Jonson D. R, Pober B.R. Genetyka medyczna. PZWL, Warszawa 2009 |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Uwagi: Z uwagi na zagrożenie COVID-19, zajęcia będą przeprowadzane zdalnie, przy wykorzystaniu aplikacji MS Teams. Wykład: link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae7fa483a3c60418b98e8b8f7243374c1%40thread.tacv2/conversations?groupId=2e1da790-ba9d-42b2-9366-5824b59a4483&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2020Zn:
Wykłady z przedmiotu odbywają się na Teams: |
W cyklu 2021Z:
*zastrzega się prawo do możliwej zmiany trybu prowadzenia zajęć i przeprowadzenia zaliczenia w sytuacji zwiększonego zagrożenia COVID-19 (zmiana trybu na zdalny przy pomocy aplikacji MS Teams - wykłady i MS Forms - egzamin) Wykłady: LICZBA GODZIN: |
W cyklu 2021Zn:
*zastrzega się prawo do możliwej zmiany trybu prowadzenia zajęć i przeprowadzenia zaliczenia w sytuacji zwiększonego zagrożenia COVID-19 (zmiana trybu na zdalny przy pomocy aplikacji MS Teams - wykłady i MS Forms - egzamin) Wykłady: Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7L__2yjNZQ1EnJlOhSU7J01tb3UW0z_kExQciXk3QBM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=611dfbf0-42dd-4231-9612-c46f0de5960d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 LICZBA GODZIN: |
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA: LICZBA GODZIN: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: