Współpraca z rodziną PE-2S-WZO
TREŚCI PROGRAMOWE
Rodzina jako środowisko wychowawcze, jej funkcje, zadania, style wychowania, relacje w rodzinie. Współpraca z rodziną – zasady, metody, środki oraz formy organizacyjne efektywnej współpracy na różnych etapach edukacji ucznia/dziecka. Wspomaganie rozwoju ucznia/dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi we współpracy z rodziną. Pedagogiczne, psychologiczne oraz prawne aspekty uczestnictwa rodziców w procesie wychowania i kształcenia. Integracja włączająca – współpraca z rodziną ucznia/dziecka z niepełnosprawnością. Rodzina i szkoła wobec współczesnych problemów dzieci i młodzieży (uzależnienie od gier komputerowych, alkoholizm, nikotyna i środki psychoaktywne, narkomania, sekty, zaburzenia odżywiania, agresja, wykluczenie z grupy i inne sytuacje trudne). Rodzina dysfunkcyjna – określenie, postępowanie w sytuacji trudnej (aspekty pedagogiczne, psychologiczne i prawne). Aspekt etyczny i odpowiedzialność pedagoga współpracującego ze środowiskiem rodzinnym ucznia/dziecka. Komunikacja w procesie wychowania i kształcenia.
W cyklu 2020Z:
1.Przypomnienie i poszerzenie wiedzy na temat rodziny, jako środowiska wychowawczego, funkcje, zadania, style wychowania, relacje w rodzinie. Współpraca z rodziną – zasady, metody, środki oraz formy organizacyjne efektywnej współpracy na różnych etapach edukacji ucznia/dziecka. 2.Wspomaganie rozwoju ucznia/dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (uczeń/dziecko zdolne oraz uczeń/dziecko wymagające wspomagania rozwoju w poszczególnych obszarach edukacyjnych) - współpraca z rodziną 3.Pedagogiczne, psychologiczne oraz prawne aspekty uczestnictwa rodziców w procesie wychowania i kształcenia. 4.Integracja włączająca – współpraca z rodziną ucznia/dziecka z niepełnosprawnością 5.Rodzina i szkoła wobec współczesnych problemów dzieci i młodzieży (uzależnienie od gier komputerowych, alkoholizm, nikotyna i środki psychoaktywne, narkomania, sekty, zaburzenia odżywiania, agresja, wykluczenie z grupy i inne sytuacje trudne). 6.Rodzina dysfunkcyjna – określenie, postępowanie w sytuacji trudnej (aspekty pedagogiczne, psychologiczne i prawne) 7.Aspekt etyczny i odpowiedzialność pedagoga współpracującego ze środowiskiem rodzinnym ucznia/dziecka. 8.Komunikacja w procesie wychowania i kształcenia (jak skutecznie porozumiewać się z rodzicami ucznia/dziecka). |
W cyklu 2021Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Omawia relacje rodziny i innych instytucji wychowawczo-edukacyjnych w wybranej perspektywie teoretycznej; definiu-je takie pojęcia odnoszące się do relacji między uczestnikami procesu wychowawczego jak: współpraca, partnerstwo, współdziałanie, opór.
- Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o wybranych śro-dowiskach wychowawczych i instytucjach życia społecznego w kontekście współpracy z rodziną;
- Przedstawia charakterystykę rodziny, jako środowiska wy-chowawczego.
- Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat wybranych biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych podstaw wychowania dzieci w rodzinie;
- Rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, har-monii i dysharmonii, normy i patologii w odniesieniu do funk-cjonowania rodziny.
- Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą udzielania pomocy i wsparcia pedagogicznego rodzinie i dziecku/uczniowi zdol-nemu na różnych etapach edukacji.
Umiejętności
- Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszuki-wania i przetwarzania informacji na temat wybranych zjawisk związanych z wychowaniem w rodzinie;
- Samodzielnie wyszukuje i przetwarza informacje związane z problemami wychowania w rodzinie, poszukuje optymal-nych rozwiązań dla napotkanych problemów.
- W nawiązaniu do poznanych koncepcji teoretycznych, anali-zuje wybrane zjawiska społeczne dotyczące rodziny, w perspektywie pedagogicznej.
- Posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii dotyczących zagadnień związanych ze środowiskiem rodzinnym, popartych odpo-wiednimi argumentami;
- Formułując zasady współpracy szkoły z rodziną powołuje się na poglądy różnych teoretyków oraz praktyków, kierując się przy tym zasadami etycznym.
- Potrafi pracować w zespole; potrafi skutecznie zaplanować działania grupowe i podział pracy w zespole, przygotować i przeprowadzić w grupie prezentację multimedialną na temat wybranych zagadnień dotyczących rodziny, jako środowiska wychowawczego oraz współpracy z rodziną.
Kompetencje społeczne
- Rozumie konieczność etycznego zachowania w kontaktach ze środowiskiem rodzinnym dziecka, pomaga w sposób profe-sjonalny;
- Dostrzega złożoność sytuacji wychowawczych, skutkującą dylematami etycznymi i błędami wychowawczymi.
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie pracy i aktywności studenta podczas zajęć, ocena przygotowanych prac zaliczeniowych, ocena współpracy w grupie (zaangażowanie, umiejętność rozwiązywania problemów, prezentacja, umiejętność krytycznego i refleksyjnego podejścia do opracowywanego tematu
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Tarszkiewicz M., Karpa A., Jak wspierać zdolnego ucznia, WSiP, Warszawa 2009
Jundziłł I., Trudności wychowawcze w rodzinie, Nasza Księgarnia, Warszawa 1989
Kawula S., Bragiel J., Janke A., Pedagogika rodziny, Wydawnictwo „Adam Marszałek”, Toruń 1997
Pietruszewski K., Jak pomóc nastolatkom?, Wydawnictwo Lux Libri, Kraków 1998
Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów?, WSiP, Warszawa 2002
Łobocki M., Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania, Nasza Księgarnia, Warszawa 1985
Mendel M., Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2007
Literatura uzupełniająca:
Pecyna M., Rodzinne uwarunkowania zachowania dziecka w świetle psychologii klinicznej, WSiP, Warszawa 1998
Szurowska B., Anoreksja w rodzinie, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2011
Barbaro de B. (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, CM UJ, Kraków 1994
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Zajęcia prowadzone zdalnie, z wykorzytaniem aplikacji Teams. |
W cyklu 2021Z:
nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: