Wprowadzenie do teorii kultury PE-2S-WTK
TREŚCI PROGRAMOWE
Dzieje pojęcia kultury. Główne etapy (rzymski rodowód; od "agricultura" do "cultura animi" ; wiek XVIII-XIX - opozycja cywilizacja - kultura w myśli niemieckiej; opozycja wartościującego i opisowego rozumienia kultury; wpływ niemieckiej opozycji kultura - cywilizacja na myśl brytyjską).
Filozofia kultury - "kultura jako krytyka kultury" (kultura jako świat wartości, twórczość, budowa ludzkiego świata, źródło cierpień, alienacja, humanistyczna krytyka kultury)
Nauki o kulturze. Historia kultury; socjobiologia jako próba interpretacji zjawisk kulturowych; psychologia - psychologizm, teorie naśladownictwa, psychoanaliza, badania psychologiczne przełomu XX i XXI wieku; antropologia kulturowa; socjologia kultury; podejścia interdyscyplinarne.
Animacja kultury: tradycjonalizm - kultywowanie kultury; demokratyzacja kultury; fundamentalizm kulturowy.
W cyklu 2020Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2021Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
posiada pogłębioną wiedzę o znaczeniu kultury jako zjawiska z obszaru czynników konstytuujących struktury społeczne i sposobach interpretacji tych zjawisk w dzisiejszym świecie
ma uporządkowaną wiedzę o twórcach teorii kultury i ich dorobku
Umiejętności
potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz teorii kultury w celu analizy złożo-nych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuń-czych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych
posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwa-nia i przetwarzania informacji na temat zjawisk kultury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu wi-dzenia problemów edukacyjnych
Kompetencje społeczne
ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego w zakresie wiedzy o kulturze
Kryteria oceniania
liczenie na ocenę ma charakter sprawdzianu pisemnego. Składa się z 3 pytań ocenianych od 0 do 4 punktów każde; maksymalna liczba punktów wynosi 12; do zaliczenia jest wymagane uzyskanie 50% punktów.
Literatura
C. Jencks, Kultura, Poznań 1995;
R. Konersmann, Filozofia Kultury. Wprowadzenie, Oficyna Naukowa, Warszawa 2009;
A. Kłoskowska, Kultura masowa, (dowolne wyd.);
M. Mead, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, (dowolne wyd.);
A.L. Kroeber, Istota kultury, (dowolne wyd.);
R. Scruton, Kultura jest ważna, Wiara i uczucie w osaczonym świecie, , wyd. Zysk i ska, Poznań2010
Wojciech Józef Burszta, Świat jako więzienie kultury. Pomyślenia, PIW, 2008
Uwagi
W cyklu 2020Z:
2 punkty ETCS |
W cyklu 2021Z:
2 punkty ETCS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: