Warsztat pedagoga - badacza internetu PE-2S-WPI
TREŚCI PROGRAMOWE:
Specyfika tekstu naukowego i popularnonaukowego w obszarze badań kultury cyfrowej. Badania ilościowe i jakościowe w kulturze cyfrowej. Przedmiot i cel badań edukacyjnych przestrzeni cyfrowej. Konstrukcja metodologiczna procesu badawczego. Narzędzia do realizacji badań w Internecie. Sposób opracowania i prezentacji danych.
W cyklu 2023L:
Specyfika tekstu naukowego i popularnonaukowego w obszarze badań kultury cyfrowej. |
W cyklu 2024L:
Specyfika tekstu naukowego i popularnonaukowego w obszarze badań kultury cyfrowej. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma wiedzę szczegółową dotyczącą procesów związanych z kształceniem, wychowaniem i opieką jako przedmiotu badań pedagogiki medialnej.
Ma rozszerzoną wiedzę metodologiczną na temat projektowania i prowadzenia badań w pedagogice ze szczególnym uwzględnieniem metod badań stosowanych pedagogice medialnej, zwłaszcza w badaniach internetu; zna zasady i normy etyczne związane z realizacją badań.
Umiejętności
Posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań w obrębie pedagogiki medialnej, ze szczególnym uwzględnieniem badań w Internecie.
Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki w zakresie pedagogiki medialnej, szczególnie jej części związanej z badaniami internetu.
Potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole.
Kompetencje społeczne
Przejawia krytyczne podejście do poziomu swojej wiedzy i umiejętności w obszarze badania internetu, jest gotów do ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego w tym zakresie.
Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, przejawia pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy poprzez projektowanie i realizację badań z zakresu pedagogiki medialnej (badania internetu) i budowania warsztatu badacza internetu – pedagoga medialnego, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej.
Literatura
W cyklu 2023L:
E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008. M. Łobocki - „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006. M. Łobocki – „Metody i techniki badań pedagogicznych”, Warszawa 2000. T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001 K. Rubacha – „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008. Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S. (2021) Metody badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Silverman D. (2007). Interpretacja danych jakościowych. Wydawnictwo Naukowe PWN. |
W cyklu 2024L:
E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008. M. Łobocki - „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006. M. Łobocki – „Metody i techniki badań pedagogicznych”, Warszawa 2000. T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001 K. Rubacha – „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008. Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S. (2021) Metody badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Silverman D. (2007). Interpretacja danych jakościowych. Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Uwagi
W cyklu 2023L:
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć - ocena poziomu aktywności na zajęciach - ocena wykonywanych prac/ćwiczeń/ prezentacji Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność). NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 godz. Przygotowanie zadań przewidzianych w programie zajęć: 10 godz. Przygotowanie się do zaliczenia: 15 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
W cyklu 2024L:
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć - ocena poziomu aktywności na zajęciach - ocena wykonywanych prac/ćwiczeń/ prezentacji Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność). NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 godz. Przygotowanie zadań przewidzianych w programie zajęć: 10 godz. Przygotowanie się do zaliczenia: 15 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: