Wychowanie w klasie szkolnej PE-2S-WKS
Tło społeczne i psychologiczne mechanizmów działających w diagnozowanych sytuacjach wychowawczych. Rozwiązywaniu prawdziwych i aktualnych problemów znanych z doświadczenia prowadzącego, studentów, zaprzyjaźnionych nauczycieli, rodziców. Ocena efektywności działań wychowawczych w sytuacjach typowych (socjalizacja dziecka, postawy prospołeczne, altruistyczne i empatyczne, wartości w wychowaniu) oraz w nietypowych (konflikt, agresja).
W cyklu 2021L:
Blok 1. Krótko o historii wychowania uczniów na poziomie wczesnej edukacji ze szczególnym uwzględnieniem celów, metod, obszarów i form wychowania dzieci. Współczesne koncepcje wychowania dzieci |
W cyklu 2021Ln:
Blok 1. Krótko o historii wychowania uczniów na poziomie wczesnej edukacji ze szczególnym uwzględnieniem celów, metod, obszarów i form wychowania dzieci. Współczesne koncepcje wychowania dzieci |
W cyklu 2022L:
• Wprowadzenie do przedmiotu. Zapoznanie z celem przedmiotu, omówienie treści programowych, prezentacja efektów kształcenia, omówienie literatury przedmiotu, zapoznanie z formami i warunkami zaliczenia przedmiotu. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021L: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego jak też różnych środowiskach wychowawczych, w tym szczególnie klasie szkolnej, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, istotnych z punktu widzenia procesów
edukacyjnych na poziomie wczesnej edukacji.
Umiejętności
Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych dotyczących funkcjonowania klasy szkolnej, przy użyciu różnych źródeł oraz technik w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych
i interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych na etapie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.
Kompetencje społeczne
Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, zwłaszcza w klasie szkolnej, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga wczesnej edukacji.
Kryteria oceniania
Planowane jest stosowanie metod aktywizujących, szczególnie: dyskusji, metody kuli śnieżnej i sześciu kapeluszy. Oprócz metod samodzielnego dochodzenia do wiedzy będą także stosowane metody podające.
Od studentów będzie się oczekiwać uczestnictwa i zaangażowania w dyskusję, realizacji zaplanowanych zadań (opracowanie wybranego, współczesnego problemu wychowawczego i przeprowadzenie dyskusji w grupie celem sformułowania konstruktywnych wniosków).
Podstawa zaliczenia przedmiotu:
- Obecność na zajęciach i aktywny udział w dyskusji
- Zadanie do zrealizowania na zajęciach: przygotowanie się merytoryczne do poprowadzenia dyskusji wśród studentów na jeden ze współczesnych problemów wychowawczych zgodnie z opracowanymi standardami (realizacja zadania – w trakcie zajęć, wg ustalonego terminu). Przygotowanie prezentacji.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Gordon T. (1995), Wychowanie bez porażek w szkole s
Paszkiewicz A (2019), Trudne sytuacje w klasie szkolnej - identyfikacja, propozycje rozwiązań
Paszkiewicz A. (2014), Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem
Paszkiewicz A., Łobacz M. (2013), Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej
Literatura uzupełniająca:
- Aktualne problemy pedagogiczne : konteksty i wyzwania / redakcja naukowa Daria Becker-Pestka, Elżbieta Kowalik. – Gdańsk ;Warszawa : Wyższa Szkoła Bankowa ; CeDeWu
- Być nauczycielem, opiekunem, wychowawcą. 2, Między teorią a praktyką / red. nauk. Grażyna Durka, Ewa Murawska ; [aut. Wacław Adamiak et al.]. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, cop. 2012
- Coach, tutor… wychowawca / Joanna Ludwika Pękala // W : Codzienność jako wyzwanie edukacyjne. T. 2, Refleksyjność w codzienności edukacyjnej / redakcja Iwona Paszenda. – Wrocław : Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, 2017
- Edukacja małego dziecka : praca zbiorowa. T. 5, Nauczyciel-wychowawca w przedszkolu i szkole / pod red. Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Małgorzaty Zalewskiej-Bujak. – Cieszyn :Kraków : Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego ; “Impuls”, 2013
- Gdy nauczyciel jest wychowawcą / Jacek Szuty. – Wyd.3. Dodr. – Warszawa ; Łódź : Wydawnictwo Szkolne PWN, 2004
- Kompetencje nauczyciela wychowawcy / red. nauk. Krystyna Ferenz, Edward Kozioł ; Uniwersytet Zielonogórski. – Zielona Góra : Redakcja Wydawnictw Humanistyczno-Społecznych UZ, 2002
- Kompetentny wychowawca / [red. Jerzy Celiński-Mysław] ; Fundacja Bonum Educationis. – Siedlce : FBE, 2001
- Kreator klimatu w klasie szkolnej / Marta Wawrzyniak // W :Twórczość pedagogicznie kształtowana / red. nauk. Andrzej Jakub Sowińsk. – Gorzów Wielkopolski : Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Jakuba z Paradyża, 2015
- Kształtowanie kompetencji wychowawczych nauczyciela / Justyna Strykowska. – Poznań : Instytut Historii UAM, 2017
- Kształtowanie umiejętności wychowawczych [ : praca zbiorowa] / red. Teresa Sokołowska-Dzioba , aut. Dorota Pankowska. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2002.
- Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej : wybrane zagadnienia : podręcznik akademicki / Beata Górnicka ; Uniwersytet Opolski. Instytut Nauk Pedagogicznych. – Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2015
- Mistrz – mentor – wychowawca : z problematyki twórczego wychowania i edukacji / pod redakcją Joanny Posłusznej i Magdaleny Prejsnar-Wąsacz. – Kraków : Wydawnictwo Aureus, 2018
- Moja praca wychowawcza : zbiór prac nagrodzonych w konkursie na opis doświadczeń w zakresie pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą. – Strzelce Opolskie : Starostwo Powiatowe, 2009
- Nauczyciel wychowawca / Garry Hornby, Eric Hall, Carol Hall ; przekł. Jolanta Bartosik. – Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005
- Nauczyciel, wychowawca, pedagog : szkolne wyzwania / Joanna M. Łukasik, Katarzyna Jagielska, Roman Solecki. – Kielce : Wydawnictwo “Jedność”, 2013
- Nauczyciel, wychowawca, opiekun / pod redakcją Beaty Oelszlaeger-Kosturek. – Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2018
- Nauczyciel, wychowawca, pedagog : szkolne wyzwania / Joanna M. Łukasik, Katarzyna Jagielska, Roman Solecki. – Kielce : “Jedność”, 2013
- Nauczyciel wychowawca w szkole waldorfskiej : wprowadzenie w specyfikę pracy / Helmut Eller ; z jęz. niem. przeł. Michał Głażewski. – Kraków : Oficyna Wydawnicza “Impuls”, 2009
- Nowoczesny wychowawca – tutor, mentor, coach / pod red. Józefy Bałachowicz i Agnieszki Rowickiej ; Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka w Warszawie. – Warszawa : Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka, 2013
- O konieczności (od)budowania etosu wychowawcy klasy / Andrzej Cichocki // W : Edukacja w perspektywie wyzwań współczesności / redakcja naukowa Andrei Harbatski, Elżbieta Krysztofik-Gogol. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2016
- Pomyśl siebie… : minieseje dla wychowawcy klasy / Maria Dudzikowa. – Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2007
- Praca wychowawcza nauczyciela z uczniami pochodzącymi z rodzin dysfunkcyjnych : co nauczyciel może zaczerpnąć z pracy terapeuty / Małgorzata Ganczarska. – Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2017
- Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem / Aneta Paszkiewicz. – Warszawa : “Difin”, 2014
- 100 [Sto] pomysłów, jak dobrze zarządzać klasą / Alain Corneloup ; przekł. Katarzyna Panfil. – Sto pomysłów, jak dobrze zarządzać klasą. – Gdańsk : Harmonia Universalis, 2018
- Teoria wychowania w zarysie / Mieczysław Łobocki. – [Wyd.3]. – Kraków : “Impuls”, 2006
- Trudna klasa / Bill Rogers ; przekł.[z ang.] Zofia Janowska. – Warszawa : “Fraszka Edukacyjna”, 2006
- Vademecum wychowawcy / Beata Badziukiewicz, Mirosław Sałasiński. – Warszawa : Wydawnictwo Akademickie “Żak” Teresa i Józef Śniecińscy, cop. 2005
- Wzory osobowe a budowanie autorytetu nauczyciela i wychowawcy / Alina Rynio // W : Sprawności moralne a przestrzenie pedagogiczne / redakcja naukowa Iwona Jazukiewicz, Ewa Rojewska. – Szczecin : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2017
- Dudziak U. (2002), Wychowanie w klasie szkolnej
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2021Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Planowane jest stosowanie metod aktywizujących, szczególnie: dyskusji, metody kuli śnieżnej i sześciu kapeluszy. Oprócz metod samodzielnego dochodzenia do wiedzy będą także stosowane metody podające. Od studentów będzie się oczekiwać uczestnictwa i zaangażowania w dyskusję, realizacji zaplanowanych zadań (opracowanie wybranego, współczesnego problemu wychowawczego i przeprowadzenie dyskusji w grupie celem sformułowania konstruktywnych wniosków). Oprócz zajęć planowana jest praca własna studenta (poza zajęciami). Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2021Ln:
Planowane jest stosowanie metod aktywizujących, szczególnie: dyskusji, metody kuli śnieżnej i sześciu kapeluszy. Oprócz metod samodzielnego dochodzenia do wiedzy będą także stosowane metody podające. Od studentów będzie się oczekiwać uczestnictwa i zaangażowania w dyskusję, realizacji zaplanowanych zadań (opracowanie wybranego, współczesnego problemu wychowawczego i przeprowadzenie dyskusji w grupie celem sformułowania konstruktywnych wniosków). Oprócz zajęć planowana jest praca własna studenta (poza zajęciami). Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu. gr. ćwiczeniowa II ZU/PE-PDP2 Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022L:
Nakład pracy studenta: Metody kształcenia: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: