Współczesne koncepcje edukacji wczesnoszkolnej PE-2S-WKE
Terminologia używana w pedagogice wczesnoszkolnej, jej źródła oraz zastosowania w obrębie dyscyplin pokrewnych. Miejsce pedagogiki wczesnoszkolnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami nauki. Wykorzystywanie wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesno-szkolnej (wybrane modele i koncepcje pedagogiczne) oraz powiązanych z nią dyscyplin, w celu analizowania i interpretowania sytuacji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych, a także motywów i wzorów ludzkiego zachowania.
W cyklu 2021Z:
Pedagogika wczesnoszkolna jako subdyscyplina pedagogiczna. Edukacja dziecka w młodszym wieku szkolnym jako przedmiot pedagogiki; podstawowe pojęcia i ich zakres. Związki pedagogiki wczesnoszkolnej z innymi dyscyplinami nauki. Wybrane pola badawcze współczesnej pedagogiki wczesnoszkolnej Szkoła dla dziecka jako projekt nowoczesności; rozwój teorii i praktyki edukacji wczesnoszkolnej. Przegląd najważniejszych koncepcji pedagogicznych i metodycznych w ujęciu historycznym. Ramy teoretycznej refleksji nad edukacją dziecka a kierunki zmian programowych w polskiej szkole. Dyskursy wczesnej edukacji a modele wczesnej edukacji. Obraz dziecka i dzieciństwa a cele oraz wzorce działań edukacyjnych. Wiedza potoczna nauczycieli, jej źródła, struktura wiedzy, wiedza "niejawna", autorefleksja nauczycieli. Pedagogika krytyczna - model teoretyczne, rola szkoły w selekcji i utrwalaniu nierówności na poziomie edukacji dziecka. Rola edukacji fundamentalnej w kształtowaniu szans życiowych. Analiza skutków indywidualnych i społecznych zdalnego kształcenia (raporty z badań). Edukacja dziecka edukacją demokratyczną, wartości jako cele i wymiary codzienności szkolnej. Od władzy i instrukcji do wspólnotowego działania. Przestrzenie dziecięcej wolności (w tym do myślenia krytycznego), partycypacji, odpowiedzialności, twórczości. Analiza modeli szkoły demokratycznej. Szkoły alternatywne w Polsce i na świecie . Edukacja domowa - podstawy, założenia i rozwiązania organizacyjne i metodyczne. Osiągnięcia dzieci, przykłady z badań. Prawo i rola rodziców w polskim systemie edukacji. Edukacja domowa w innych krajach. |
W cyklu 2021Zn:
Pedagogika wczesnoszkolna jako subdyscyplina pedagogiczna. Edukacja dziecka w młodszym wieku szkolnym jako przedmiot pedagogiki; podstawowe pojęcia i ich zakres. Związki pedagogiki wczesnoszkolnej z innymi dyscyplinami nauki. Wybrane pola badawcze współczesnej pedagogiki wczesnoszkolnej Szkoła dla dziecka jako projekt nowoczesności; rozwój teorii i praktyki edukacji wczesnoszkolnej. Przegląd najważniejszych koncepcji pedagogicznych i metodycznych w ujęciu historycznym. Ramy teoretycznej refleksji nad edukacją dziecka a kierunki zmian programowych w polskiej szkole. Dyskursy wczesnej edukacji a modele wczesnej edukacji. Obraz dziecka i dzieciństwa a cele oraz wzorce działań edukacyjnych. Wiedza potoczna nauczycieli, jej źródła, struktura wiedzy, wiedza "niejawna", autorefleksja nauczycieli. Pedagogika krytyczna - model teoretyczne, rola szkoły w selekcji i utrwalaniu nierówności na poziomie edukacji dziecka. Rola edukacji fundamentalnej w kształtowaniu szans życiowych. Analiza skutków indywidualnych i społecznych zdalnego kształcenia (raporty z badań). Edukacja dziecka edukacją demokratyczną, wartości jako cele i wymiary codzienności szkolnej. Od władzy i instrukcji do wspólnotowego działania. Przestrzenie dziecięcej wolności (w tym do myślenia krytycznego), partycypacji, odpowiedzialności, twórczości. Analiza modeli szkoły demokratycznej. Szkoły alternatywne w Polsce i na świecie . Edukacja domowa - podstawy, założenia i rozwiązania organizacyjne i metodyczne. Osiągnięcia dzieci, przykłady z badań. Prawo i rola rodziców w polskim systemie edukacji. Edukacja domowa w innych krajach. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki wczesnoszkolnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innym i dyscyplinami naukowymi; zna na poziomie rozszerzonym terminologię, stosowaną w obrębie pedagogiki wczesnoszkolnej.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania
i projektowania działań praktycznych na etapie edukacji wczesnoszkolnej.
Kompetencje społeczne
Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej, jest zdolny do krytycznej ich oceny oraz wykazuje umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej.
Kryteria oceniania
forma zaliczenia: egzamin końcowy z przedmiotu w formie pisemnej;
zakres treści obejmujący problematykę wykładów i ćwiczeń.
Zagadnienia zostaną ustalone w porozumieniu ze Studentami (jako powtórzenie i utrwalenie ważnych zagadnień.
Literatura
J. Bałachowicz, Szkoła do naprawy. Wartości jako wymiary codziennego uczenia się, w: "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" 2019, 583 (8), s. 3-16.
J. Bałachowicz, K. V. Halvorsen, A. Witkowska-Tomaszewska, Edukacja środowiskowa w kształceni nauczycieli. Perspektywa teoretyczna, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2015.
J. Bałachowicz, A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska, A. Witkowska-Tomaszewska, Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017.
D. Klus– Stańska, M. Szczepska – Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna- dyskursy, problemy, rozwiązania, WSiP. Warszawa 2009
D. Klus-Stańska, Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, PWN, Warszawa 2018.
A. Koterwas, Doświadczenia dydaktyczne. Rekonstrukcje biografii szkolnych dorosłych absolwentów, Adam Marszałek, Toruń 2020.
A. Neill, Summerhill, Almaprint Katowice 1991.
T. Szkudlarek, T. Śliwerski, Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki, Impuls, Kraków 2010.
B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Impuls, Kraków 2010.
W cyklu 2021Z:
Literatura podstawowa: J. Bałachowicz, K. V. Halvorsen, A. Witkowska-Tomaszewska, Edukacja środowiskowa w kształceni nauczycieli. Perspektywa teoretyczna, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2015. J. Bałachowicz, A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska, A. Witkowska-Tomaszewska, Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017. D. Klus– Stańska, M. Szczepska – Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna- dyskursy, problemy, rozwiązania, WSiP. Warszawa 2009 Literatura uzupełniająca: Polski Komitet ds. UNESCO Polski Komitet ds Unesco: Strona główna https://www.youtube.com/watch?v=hbyMXLSunw8 Szkoła waldorfska https://www.youtube.com/watch?v=nWTnp5Cs18w edutopia |
W cyklu 2021Zn:
Literatura podstawowa: J. Bałachowicz, K. V. Halvorsen, A. Witkowska-Tomaszewska, Edukacja środowiskowa w kształceni nauczycieli. Perspektywa teoretyczna, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2015. J. Bałachowicz, A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska, A. Witkowska-Tomaszewska, Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017. D. Klus– Stańska, M. Szczepska – Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna- dyskursy, problemy, rozwiązania, WSiP. Warszawa 2009 Literatura uzupełniająca: Polski Komitet ds. UNESCO Polski Komitet ds Unesco: Strona główna https://www.youtube.com/watch?v=hbyMXLSunw8 Szkoła waldorfska https://www.youtube.com/watch?v=nWTnp5Cs18w edutopia |
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
Zajęcia prowadzone z użyciem aplikacji Teams. |
W cyklu 2021Z:
Metody pracy: wykład, praca z tekstem, dyskusja, metody problemowe, metoda projektów Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15 |
W cyklu 2021Zn:
Metody pracy: wykład, praca z tekstem, dyskusja, metody problemowe, metoda projektów Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: