Współpraca z instytucjami pozaszkolnymi PE-2S-WIP
TREŚCI PROGRAMOWE
Współpraca z różnymi instytucjami pozaszkolnymi pracującymi na rzecz dzieci. takimi, które mają za zadanie wspieranie rozwoju poznawczego czy emocjonalnego, ale również te, których pomoc jest niezbędna w sytuacjach kryzysowych. Poradnie Psychologiczno– Pedagogiczne – wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży, efektywności uczenia się, nabywania i rozwijania umiejętności negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów oraz innych umiejętności z zakresu komunikacji społecznej, profilaktyka uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, udzielanie pomocy psychologiczno–pedagogicznej dzieci i młodzieży z grup ryzyka oraz omówienie innych zadań poradni. Fundacje i Stowarzyszenia – prezentacja działalności wybranych organizacji wspierających uczniów zdolnych - Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci, Fundacja Centrum Wspierania Zdolności oraz innych udzielających wsparcia pedagogicznego, psychologicznego i socjoterapeutycznego. Współpraca z uczelniami wyższymi, instytucjami naukowymi i kulturalnymi: Uniwersytet Dzieci, Centrum Nauki Kopernik czy Pałac Kultury i Młodzieży. Pedagog szkolny w obliczu problemów społecznych. Współpraca pedagoga szkolnego z MOPS, kuratorem sądowym, sądem rodzinnym w obliczu problemów. Możliwości urzeczywistniania innowacji edukacyjnych w szkołach publicznych i niepublicznych.
W roku akademickim 2020/2021 zajęcia odbywają się na platformie MS Teams:
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a24da443a07fb4b4d8ca351036ccb4eb5%40thread.tacv2/Wsp%25C3%25B3%25C5%2582praca%2520z%2520instytucjami%2520pozaszkolnymi?groupId=5ba76821-7f83-4ccf-9b01-0ce7515b5b67&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Zna zasady funkcjonowania wybranych fundacji, stowarzy-szeń, ośrodków pomocy społecznej oraz zna cele i wartości wyżej wymienionych instytucji;
- Zna zasady współpracy pedagoga szkolnego z instytucjami pozaszkolnymi.
Umiejętności
- Korzysta ze wszystkich dostępnych środków informacji w celu wyszukiwania miejsc/placówek/ośrodków, które mogą go wesprzeć w pracy z uczniem.
- Umie przeprowadzić wywiad ze specjalistami z zakresu pe-dagogiki oraz innymi osobami w celu uzyskania niezbędnych dla siebie informacji.
- Potrafi nawiązać profesjonalny kontakt terapeutyczny z uczniem.
Kompetencje społeczne
- W związku z dostępem do „informacji wrażliwych” o uczniu i jego środowisku wychowawczym ma świadomość koniecz-ności przestrzegania zasad etycznych.
- Zauważa nieprawidłowości w oddziaływaniach wychowaw-czych i poszukuje możliwości ich korygowania.
Kryteria oceniania
METODY KSZTAŁCENIA:
ćwiczenia, prezentacja, gry dydaktyczne, dyskusja
KRYTERIA OCENIANIA:
- obecność na zajęciach,
- praktyczne zadanie zaliczeniowe:
przeprowadzenie i prezentacja udokumentowanego wywiadu w wybranej instytucji, z którą współpracują szkoły.
- egzamin ustny ze znajomości tematyki zajęć.
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 30 godz.
Przygotowanie do zajęć, lektury: 5 godz.
Przygotowanie do egzaminu: 15 godz.
Przygotowanie prezentacji: 10 godz.
Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
M. Łobocki, Metody i techniki badań pedagogicznych, Wyd. impuls, Kraków 2009.
Literatura uzupełniająca:
A. Góralski, Metody badań pedagogicznych, Wyd. Universitas Rediviva, Warszawa 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: